Skulle gissa på att din maskin är av årsmodell 1989-1996 eller något sådant.... För närmre info kan du uppge nummret till en stiga-åf som lätt kan slå upp det på sin dator...

fick reda på av an ÅF att att motorn är tillverkad 88 så förmodligen är det en 89:a
ha rnu fått ett nytt problem.
vär jag köppte den så fanns det ingen rem från midjan till aggregatet.
har köpt en ny rem men de verkar vara för lång >:( spännhjulet trycker på remmen så att den glider mot sig själv om ni förstår. detta resulterade i att det tillslut började ryka och att remmen hoppade av. pratade med åf som inte förstod riktigt varför men tyckte att jag skulle försöka få fram agg. lite. har kollat allt men den går inte att justera.
är det någon här som har en stiga som skulle vilja ta ett kort under midjan så jag ser hur det ska se ut?

bifogar en icke konstnärlig bild på hur det bör se ut... krumeluren ska motsvara fjädern. Om remmen inte passar så kan jag tipsa om Lantmännen Maskin som har remmar i alla tänkbara längder... bara gå dit med din och säg att du vill ha en strl kortare....

• rem.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte säga vilken modell det är men jag vet däremot hur man fyller på olja i växellådan. där finns två blåa sladdar som är kopplade i en mässings koppling bakom remsk. ta loss sladdarna och skruva loss skruven med en lång hylsa eller något som passar. sen är det bara att fylla på olja. OBS där finns ingen avtappings skruv på växellådan

Mig veterligen så innehåller växellådan bara fett, ingen olja.

Stigas originalremmar har nylonförstärkning både på insidan och utsidan. Det brukar inte billigare remmar hos järnhandlare ha, dessa remmar klarar därför inte att böjas år båda hållen, som bilden ovan visar. Livsländen kortas avsevärt jämfört med de dyra originalremmarna

Fick du rem till just ditt klippaggregat? Det finns ju lite olika modeller, med olika remlängder.

På min park finns det två hål i järnen som håller aggregatet vid framaxlarna, så att det kan flyttas en bit. Kolla även så att plattjärnen på aggregatet inte är böjda, de kan lätt bli det när man kör emot saker ofta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.