Skulle sätta en peng på att det i lönnfacket har suttit en ventil för gas.
 
Då är det snart dags för helgen :) Det är fler som trott att det är ett gasfack. Dock hörde jag av elektrikern idag att det använts till en gammaldags kyl. Vet dock inte om detta stämmer.

En hel del har hänt denna veckan. Jag har jobbat precis hela veckan och det är ibland frustrerande att inte kunna vara på plats och vara med på alla beslut som hantverkarna tar. Men än så länge ser allt lovande ut :)

Nu är i princip samtliga rum bredspacklade och målning av tak bör påbörjas nästa vecka. Elskåpet är på väg att flyttas. Räliga hål i köket är igensatta och vi har precis funnit vilka färger vi ska ha i lägenheten. Detta är jättesvårt! Vi har just nu en bygglampa som ända ljus. Vi får hoppas vi har lite tur när vi får till färgen, vi vet ju inte alls hur den ser ut tillsammans med golv och möbler.

Golvet är nu lagt i sovrum och klädkammaren, det ser väldigt lovande ut :) Hantverkaren som lade golvet var väldigt nöjd med vårt val av golv. Vi valde golv från Alloc. Vad jag läste och sett på internet ska det vara det vara det bästa laminatgolv som går att få tag på för vettiga pengar.

Eftersom jag knappt hunnit vara i lägenheten och då dessutom enbart kvällstid utan ordentlig el har bilderna varit därefter. Men i nästa inlägg följer några bilder :)
 
Valvet in till vardagsrummet från hallen börjar få sin form.
IMG_0996.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rakt och fint!
IMG_0986.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från hallen sett:
IMG_0998.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här satt som ni minns tidigare kakel och några riktigt räliga hål blev det efter att jag rev ner detta:
IMG_0987.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild från när golvet nästan är färdiglagt. Vi kör ett vitt golv i sovrum och arbetsrum :)
IMG_0985.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borde nästan ha en före/efter-bild här m h t hur det såg ut tidigare!
IMG_0988.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övergripande bild på ena kökssidan.
IMG_0990.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På måndag inleds vecka tre av renoveringen. Då är det dags för rivning av badrum och därefter återuppbyggnaden av detta. Förhoppningsvis målas samtliga tak vita. Ett par dörrar sätts upp och golvet blir lagt även i arbetsrummet.

Det är fortfarande så rörigt i lägenheten att man är orolig för hur det kommer gå ihop i slutändan. Men går allt enligt planerna blir det en skaplig lägenhet.

Imorgon ska jag ta lite bilder på elrenoveringen. Vi har försökt gödsla med uttag som en föregående skribent föreslog i början av tråden. Bland annat lade vi till vars ett uttag på var sida om sängen. Perfekt för att ladda mobil eller sänglampan. Sänkte även vissa strömbrytare för ett mer modernt intryck. Dimmer kommer installeras på sina ställen.
En sak som vi inte alls tänkt på var säkringar. Som tur var uppmärksammade elektrikern oss på detta. Speciellt när det gällde att ha extra säkringar i kök och badrum.
Dessvärre är nya elskåpet ganska bastant men förhoppningsvis kan vi gömma detta i en "städgarderob".

Bilder på detta kommer imorgon!
 
Av någon anledning strular min "Bildström" idag vilket gör att mina bilder inte med automatik kommer in i iPhoto. Kanske löser sig av sig självt imorgon.
Idag har det allafall hänt en del.

Målaren har målat första omgången tak i sovrum och vardagsrum. Han använde ett nytt verktyg till detta. Nämligen någon high-tech sprut-målare av något slag. Fint blev det, och snabbt gick det. Stor skillnad blir det.
Man blir alltid så förvånad när man tror att taket är vitt, och efter en målning ser det gamla taket ut som gult. Blir himla mycket ljusare. Sovrummet blir troligtvis klart i nästa vecka.

Jag var iväg och handlade ett skåp som vi ska gömma elskåpet i och samtidigt ha förvaring så som dammsugare, tvättmedel, rengöringsmedel, trasor m.m. Olyckligtvis lyckades jag pricka in sämsta helgen att handla detta på. Lönehelg på IKEA är inte kul. Kön var lång som 100 Billy-bokhyllor och man fick stånga sig blodig för att komma fram.
Total tid 1 timme och 30 minuter för en garderob.

Men men, imorgon ska denna monteras och sen kommer hantverkaren montera fast denna i väggen och samtidigt såga ut hål för elskåp.

Fick in några bilder nu på elrenoveringen:

Strömbrytare i köket. Här ska det bli en dimmer och en vanlig strömbrytare.
IMG_1004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förberedelse för flytt av elskåp:
IMG_1009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nuvarande elskåp hänger och dinglar från taket nu. Dagarna är räknade.
IMG_1006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstigt nog satt strömbrytaren för vardagsrumsbelysningen i hallen. Denna byter vi till andra sidan så vi har rätt strömbrytare till rätt rum :)
IMG_1008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sänkning av strömuttag till mer normal höjd :)
IMG_1002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sänkning av strömuttag till mer normal höjd :)
Visa bilaga 57018[/QUOTE]

Tycker att "mer normal höjd" är i en höjd så att jag slipper böja ryggen, men det är jag det.:)
Men vad säger reglerna vid ombyggnad/nybyggnad i dag, Får kontakter sitta ner vid golvet? för ett X-antal år sedan fick det inte monteras på ett annat sätt än vid en viss höjd från golvet. Tror det var ca 1meter. Men det var då det, idag har jag inte en aning.
 
Appropå gammal kyl och lönnfack och gas, då började jag tänka på gasdrivet kylskåp?
Kan det vara nåt?
 
Hur gör ni med elementet i badrummet?
 
JOW: Precis det du sa trodde elektrikern också :)

LAINE: Elementet i badrummet kommer bytas ut till en vägghängd handdukstork som värms av vattnet.
 
Igår byggde jag ihop en garderob som ska täcka elskåpet i hallen. Tanken är att även ha detta till städskåp där vi kan förvara dammsugare och städartiklar. Fronten blir i vit högglans.
IMG_1024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bar även tillsammans med pappa upp 24 st golvpaket. Tungt var bara förnamnet. Som ett recept på ryggont.
IMG_1025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kökets värsta hål är nu täckta.
IMG_1027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sopat och fått bort en del av det svarta tjärlimmet.
IMG_1026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorse släppte jag in hantverkarna som började riva badrummet. Jag hörde per telefon på eftermiddagen att det minst sagt varit tufft. Väggarna var inga problem. Däremot golvet bestod av orginalgolv, därefter en laddning flytspackel och därefter ett kakel till.
Ska tydligen ha låtit rätt rejält ända ner till entrén.
Förutom att få bort ovanstående ska de dessutom bila en väg till tvättmaskin, en till duschen och en till kommoden.. Tufft jobb!
Tyvärr har vi nu lämnat våra sista par nycklar så nu kommer vi inte in i lägenheten på några dagar.
Men enligt uppgift ska även dörren där elskåpet tidigare satt blivit igensatt idag. Tak i vardagsrum och sovrum är målade för andra gången.

Vi var på IKEA idag för lite rådgivning angående köket, hade oturen att träffa på en minst sagt trött medarbetare, man fick dra ur honom svaren och jag vet ärligt talat inte om han hjälpte oss mer än att vi kände oss omotiverade att fortsätta. Men men, ett kök måste vi ju ha så vi får väl planera det bäst vi vill själva :)
 
Trist att ni träffade på fel person :/
 
O
Ett tips gällande köket, som ni säkert redan tänkt på...
men låt underskåpen bestå av lådor. Det är perfekt!
 
Då var jag tillbaka igen. Dålig uppdatering beror på att jag jobbat med mitt vanliga jobb samtidigt som vi lämnat bort våra sista nycklar till hantverkarna. Men nu var elektrikern klar för en tid framåt och vi tog direkt en tur till lägenheten för att se hur det går.

Mycket har hänt sen i söndags. Samtliga dörrkarmar är uppsatta, golvet är lagt i arbetsrummet, fler rum och bredspacklade, taken är målade vitt, badrummet är utrivet, golvet har bilats, elskåpet flyttat, gamla dörren till garderoben igensatt och en ny garderob täcker elskåpet.

Bilder följer:

Vardagsrummet är målat med första omgången och därefter har målaren spacklat lite till.
Färgen är en ljusgrå ton som heter Tender Stone från Nordsjö. Takfärgen sänker vi ner någon decimeter.
IMG_1035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hallen håller för fullt på att spacklas.
IMG_1043.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörren uppsatt till klädkammaren i sovrummet.
IMG_1037.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på målningen i vardagsrummet.
IMG_1054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetsrummets golv är nu lagt. Taket är även målat vitt.
IMG_1040.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan vinkel.
IMG_1039.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är nya elskåpet som vi gömmer i en garderob.
Tänkte ha garderoben som städskåp där vi förvarar dammsugare, tvättmedel och övriga städtillbehör.
IMG_1041.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här kommer några bilder på badrummet:

Rejäla hål blir det i badrumsgolvet. Det var mycket bilande för att få vatten till allt. Oturligt nog går alla rör åt olika håll :) Tvättmaskin ska ha sitt, kommoden ska ha sitt och duschen ska ha sitt.
IMG_1044.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är den igensatta dörren inifrån.
IMG_1046.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den gamla toaletten står fortfarande kvar men den ska givetvis bort :)
IMG_1045.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sänkning av tak påbörjat.
IMG_1047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Strömbrytare, en dimmer till taket och en vanligt strömbrytare till kommoden.
IMG_1051.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ser ut att bli bra!

Stora förändringar i badrummet :)

Har du inte förskjutit skarvarna på golvet, ser ut så på bilden däruppe?

Varför inte lägga golvet efter tapetsering/Målning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.