Vi la ett bud på ett hus förra veckan och mäklaren sa att ägarna skulle diskutera om det. Hon skulle höra av sig i måndags. Vi vill verkligen få höra vad dom sagt, Är vi väldigt dum om vi ringer till mäklaren nu? Kan det verka som vi är "desperat" så de höjer priset?
 
E
Mäklaren är opartisk. Ring till mäklaren och kolla om denne har hört något från säljarna.
 
Det är bra att ligga på lite, var tydliga när ni pratar med mäklaren med att ni vill köpa huset, till det priset som ni bjudit, och att ni vill att säljarna funderar klart och bestämmer sig, för budet gäller inte för evigt. Vi hade problem med säljare som ville vänta in i det sista på bud som aldrig kom och en mäklare som pratade om diverse mystiska intressenter som "var ute på golfbanan när mäklaren ringde och skulle ringa tillbaka" etc. Till slut, efter mer än en vecka med högsta budet sa jag på torsdagseftermiddagen att jag åker till Barcelona på fredag vid lunch och kan skriva kontrakt på morgonen, men det vete tusan när eller om vi kommer vara intresserade om det inte blir nån affär då och jag inte visste när jag kom tillbaka till Sverige nästa gång (vi bodde tillfälligt utomlands)... då blev det kontrakt kl 08.00 på fredagsmorgonen och alla var nöjda och glada. I alla såna här lägen är det bra att ha initiativet, så länge ni bara avvaktar så har mäklaren möjlighet att hitta andra köpare. Ett par dagar (beroende på om det är storstad/landsbygd, antalet spekulanter etc) är artigt, men sen är det bra att visa att ni tycker att det är dags att runda av affären, eller att ni är beredda att leta vidare om det verkar som om säljaren inte är intresserad.
 
Inget från mäklaren nu heller. pratade med hon igår. Hon skulle ringa igår kväll annars skulle hon ringa idag på dagen. Inte ett knyst. Börjar fundera om de ens vill sälja huset. Varit ute ganska länge nu
 
Har du kollat hur mycket de köpt huset för och hur mycket lån de har? Gissningsvis "sitter de i skiten" om de säljer till ditt nuvarande bud. Ge det ett par dar till men ring mäklaren regelbundet, du kan t.ex. säga att de har helgen på sig att fundera men om de inte kommer fram till nåt så tycker du inte att det verkar seriöst. Blir du sakta lagom grinig så kommer mäklaren öka pressen på säljarna åt dig, och så kanske ni får till en affär.

När du vet vad de köpt för/hur mycket lån de har, så vet du ju också hur mycket du behöver höja ditt eget bud för att precis komma upp i deras smärtgräns...
 
Fick äntligen samtalet nu. Och dom är inte villig att gå ner på mitt pris på 700 tkr, Men dom godkänner 780tkr. Huset är av blåbetong i princip alla väggar på alla våningar. Ett äldre hus som behöver lite fix och tak som behöver bytas ganska snabbt. Utgångspriset va på 825 tkr så de sänker bara med 45 tkr. Jag vet ej hur mycket de köpte de för eller liknande. de enda jag vet är att de finns pantbrev på 730 tkr på huset. Älskar huset men vad ska jag göra.
 
Om de har köpt huset någorlunda nyligen är det enkelt att leta reda på på karta här http://www.booli.se/kartsok/salda/

Finns det pantbrev på 730 så är det väl rimligt att de vill ha minst det... Att du har fått ett motbud tolkar jag som att de vill göra affär med dig, och försöker få lite mer än ditt bud.

Om du älskar huset och vill ha det, prova föreslå att ni möts på halva vägen 740-750.000, jag skulle tro att du får det då. Eller var lite tuff och stå fast vid ditt bud på 700, men då är det kanske lite risk att det åtmistone tar ett tag till, eller att de inte säljer.

Lycka till i vilket fall!
 
bighenk skrev:
Fick äntligen samtalet nu. Och dom är inte villig att gå ner på mitt pris på 700 tkr, Men dom godkänner 780tkr. Huset är av blåbetong i princip alla väggar på alla våningar. Ett äldre hus som behöver lite fix och tak som behöver bytas ganska snabbt. Utgångspriset va på 825 tkr så de sänker bara med 45 tkr. Jag vet ej hur mycket de köpte de för eller liknande. de enda jag vet är att de finns pantbrev på 730 tkr på huset. Älskar huset men vad ska jag göra.
Varför skulle de sänka något alls?

Blåbetongen kände väl alla till?
 
Blåbetong ger en mycket mer problem och möjligt med stora kostnader.
 
Tiger79 skrev:
Varför skulle de sänka något alls?
För att det bara finns en budgivare...
 
bighenk skrev:
Blåbetong ger en mycket mer problem och möjligt med stora kostnader.
Har inte sett något om någon radonmätning?

Har ett blåbetong med ftx system och ligger under gränsvärdena...
 
Redigerat:
robbanonline skrev:
För att det bara finns en budgivare...
Då kan man väl vänta med att sälja?

Föstsår inte hysterin om att säljaren skall sänka priset...
 
Snailman
Det finns olika typer av blåbetong, en del har mycket högre radonstrålning än andra, så en test bör man göra/ ha gjort , kolla hos kommunen om de har några uppgifter, det har de ibland...
 
Enligt deras mätning så låg den en liten bit under gränsvärdet. 185 tror jag i snitt på alla våningar. Men mätningen va gjord för 7 år sedan. och ftx systemet är över 22 år gammalt.
 
bighenk skrev:
Enligt deras mätning så låg den en liten bit under gränsvärdet. 185 tror jag i snitt på alla våningar. Men mätningen va gjord för 7 år sedan. och ftx systemet är över 22 år gammalt.
Det är det jag menar, allt är redan känt!

Säljaren väljer alltid om den vill sälja, till det priset och till vem...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.