Om man inte gör något själv, vad kan man räkna på för ungefärligt kvadratmeterpris för ett garage? Isolerat, med el men inte vatten och avlopp, rent betonggolv.
 
Jag har räknat på ett på cirka 85 kvm, blev 2500:- per kvm.
 
Med allting utlejt? Det låter ju inte farligt dyrt alls i så fall :)
 
Nej jag ska göra det själv men jag räknar att om jag skulle gjort det till en kund så hade arbetskostnad legat på cirka 80.000:-. Sen är ju alltid markarbete svårt att räkna exakt och matrialet som då är 120.000:- är med mina rabatter. Beställer du en offert av en byggfirma kan man ju räkna med ett påslag med 10-25%.
 
huggan skrev:
Jag har räknat på ett på cirka 85 kvm, blev 2500:- per kvm.
Då bygger du attans billigt. Jag hade gissat på det dubbla. Ska du sedan leja folk, räkna med åtminstone 5 timmar/m².
 
Jag fick ett bra pris på plattan 200 isol och golvbrunn, ~1400 kr/kvm 50 kvm totalt. Byggnaden har jag satt ihop själv men en granne fick betala 150 kkr för material och jobb på oisolerad stomme för 50 kvm. Detta skulle då bli 4500 kr kvm.
 
4500/kvm är fortfarande inte så farligt!
 
78m2 med förberedd övervåning.
Har gjort allt själv eller till 'kompispriser'.
Är uppe i runt 230':-

2x dörr, 2x fönster, 2x takskjut+motor, halvmånefönster upptill, golvvärme, 145mm isolering vägg
 
  • Gilla
arvola
  • Laddar…
Jag räknar med ca 300 k innan jag är färdig med mitt 60 m2 garage/verkstad, med oisolerat förrådsloft, då har jag inte snålat på något men gjort allt arbete själv.
190 mm isolering i väggar och 230 mm i mellanbjälklaget.
Kraftig betongplatta och 6 meter till nock.

Länk till byggtråd med mängder av bilder:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=24426
 
Jag har 70 kvadrat drygt (1 dörr, 2 motorportar, två halvmånefönster), hamnade väl på en 140-150 000 ca, har inte riktig koll, slutade räkna. Men då är allt gjort själv förutom grävning och dränering. Inte helt isolerat heller, bara förrådsdelen, ca 15 kvadrat (som å andra sidan är jävligt isolerad). Snålbygge som ändå blev lite dyrare än tänkt, men det är ju rustikt. Virke har blivit så satans dyrt, även om man kör med byggmax tycker jag. Går man upp lite i yta så drar det lätt iväg med allting, och i mitt fall är det ju även råspont, bra (läs dyr) takpapp, betongpannor. Det går ju att göra snålare tak om man vill, till exempel.
 
Jag byggde ca 95kvm. 7,5x13 platta 300mm isolering med golvvärme och avlopp, 195mm isolering i väggar och ca 400 i tak. Trästomme med putsfasad, lindab plåttak, invändigt OSB + Gips. Loft över halva och öppet i nock i halva. En 5m port, 2 gångdörrar, 2 fasta fönster.

Slutade räkna men gissar på runt 5000-5500kr/kvm

Det jag gjorde själv var isolering väggar, skivning invändigt + tak. Med facit ihand skulle jag lejt det också så det hade blivit klart någon gång.
 
250 000 så här långt, vart en del grävande även sprängning för grunden. Det mesta bort lejt hitintills men till våren blir det jag som får jobba, räknar med material för ytterligare 60 000. Blir då totalt 310 000 för isolerat garage 50 kvm samt carport del 40 kvm...
DSC_3197.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
35 kvm garage, återannvände plattan från gamalt garage som jag rev.
95+45 reglar i stomme.
Allt jobb själv.
Virke, leca, puts, plastduk till undertak mm ca 40000
takplåt 12000
Portar 7000
Elektriker 10000 inkl jobb med byte av central för att få plats med "huvudsäkringar" för garaget.
ca 2000 kr / kvm.
Saknas nog en del så 2500 kr / kvm slutar det nog på. Men plattan är ju en stor del av totalkostnaden normalt...
 
Är det ingen som bygger kallgarage längre med makadam istf platta?
 
  • Gilla
timmelstad
  • Laddar…
Räknade mer exakt så du kan se lite hur kostnaderna fördelar sig när man bygger helt själv.
Stomme: 3314
Panel: 12307
Takstolar: 3866
Undertak: 3657
Yttertak: 13775
Innertak: 2595
Innerväggar: 3737
Isolering: 3740
Grund: 3294 (leca, murbruk, armering, sockelfärg, puts)
Takavvattning: 2702
Dräneringsrör: 1411
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.