Jag pratade med min hussäljare idag och vi började diskutera insynsskydd typ häck /staket. Den tomt jag ska bygga på är en hörntomt i en korsning och han trodde därför att det fanns speciella regler för hur höga häckar/staket man får ha. Anledningen skulle vara att bilister måste kunna ha någorlunda sikt i en korsning. Är det någon av er som vet vilka regler som gäller (om det finns några)?
 
Ja det finns tydliga regler där. Just vid gathörn har jag för mig att maxhöjd på staket/häck är 70-100cm. Är lite osäker, men det är nånstans runt det.
 
Var hittar man dessa bestämmelser?
 
Jovisst finns det begränsningar, Janbo! Jag sitter här med anvisningar som gäller en skånsk kommun men dessa är nog mycket allmänna.

Generellt gäller här att inom en tiometersgräns får mur, häck, buskar eller andra skymmande föremål vara högst 80 cm över körbanans innerkant.

Om du vill kan jag scanna och översända typritning över anvisningarna; det är lättare att förstå denna!

Du finner anvisningarna hos byggnadsnämnden i din kommun.
 
Vilken annurlunda statsbild vi skulle ha i de flesta av sveriges städer om detta följdes! :surprised:

plexi
 
Tack för alla svar.

De två länkarna innehåller det jag behöver veta.

Janne
 
ohh my god.

jag vill ha betydligt mer insyn än så...borde nog kollat upp detta bättre innan man köpte en hörntomt....

Tror ni man kan ansöka om sådana där hörnspeglar, och i och med detta ha högre häck ?

/aj aj aj
 
Intressant, har man en hörntomt så försvinner 2 x 50m2 pga 80 cm regeln. Med tanke att en modern villatomt är sällan över 600 meter2, av dessa tar huset 100 - 200 m2, garaget ta sitt, mm så blir det inte mycket plats för träd eller högre buskar.

Kan man får avdrag på taxeringsvärdet pga förbud mot träd- och högre häckplantering ??
 
Immobil skrev:
En liten ritning som förklarar: [länk]   ;)
Fyndig webadress, förresten. ;D
Jo, men litet taffligt att stava fel när man väl gör sig besväret att skaffa adressen ::)

Mycket "bör" och litet "måste" i bestämmelserna dessutom. Svårtolkat tycker jag.
 
Trots allt finns det kommuner som saknar eller har andra regler avseende häckar.
 
Trafiksäkerhetsregler gäller nog i hela landet. Men visst kan man göra något trevligt trots att häcken i hörnan måste vara lägre. Sätt tex ett par högstammiga träd 3-4 m in i trädgården och låt inte kronorna gå mer än precis över trottoiren. Då får man ändå god trafiksyn mellan stammarna. Längre in i trädgården kan man ev täcka med någon spaljé om man är rädd för att bli sedd ;). Nog finns det gott om plats för trädgård i alla fall!

Det finns ändå en orsak till regelverket - barn som cyklar ut och råkar ut för olycka.
 
Vi har ju precis flyttat från landet in till ett villområde, och blir TOKIG på alla "idioter" (känns det så just då) som planterat sina häckar 10cm från tomtgränsen. Sen när jag kommer och går, förr i tiden med barnvagn, och nuförtiden med ett barn i varje hand, tvingas vi gå slalom för dessa förb****e häckar!

Jättefina, formklippta buxbom till exempel... Eller tjock och fin syrénhäck. Men de tar 50cm av trottoaren! Varpå vi måste gå på led (mamma jag VILL hålla i din HAAAAAND) eller då jag hade barnvagn fick jag helt enkelt gå ner på gatan istället. Det värsta är att gå med ett barn i sulky och ett ban i handen samt en kopplad hund...  :-/

Häck, javisst, men den skall växa på DIN tomt, inte hänga ut över trottoaren, och den skall INTE skymma sikten för de som går, cyklar eller kör bil!

Edit: Dels var det massor av stavfel, och dels vill jag berätta att nu på sommaren är det inte längre 50cm av trottoaren som täcks av häck, utan snarare närmare 80cm... :p
 
När vårt hus blev färdigtbyggd fick vi några informationsblad från kommunen, en av de var regler för plantering av växter/staket vid tomtgränser.

Fråga din kommun.

Galina.
 
Det är väl det att man skall kunna se igenom hörnet för att på detta sättet upptäcka en bil, cyklist i tid innan man går ut i korsningen, så det är väl bara o kolla själv om du ser tillräckligt bra för att kunna undvika en olycka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.