Kolvas: Vet du ungefär vilket år som Patrol blev "nyare" istället för "äldre"?

MathiasS: Jag håller med om att BE ofta är mer värt. Men jag håller på med så mycket att jag vet att jag även kommer ha nytta av ett kraftigt släp+bil, t.ex.
-Köra grus (hälften så många turer till grustaget)
-Hämta stora maskiner
-Även virkeslass tillsammans med cementsäckar och annat väger faktiskt ganska mycket.

Efter att i många år ständigt känt att nu kör jag garanterat olagligt så tänker jag åtminstone på denna punkten försöka få lite bättre samvete...
 
Martin, jag förstår precis hur du tänker och som du ser tidigare i tråden har jag resonerat, och resonerar, likadant.

Har man denna ambition skulle jag dock vilja pusha för en bil med 3,5t dragvikt. Det är i första hand grus-transporterna som kräver det. Ett släp som fixar detta är ju inte helt gratis men det går både att importera till vettigare priser och hitta på blocket om man är riktigt på hugget - finns många andra trådar på detta tema.
 
Lite halvt OT, men alla som är intresserade av riktigt tunga släp bör ta BE i år.

From den 19/1 2013 blir max släpvagnsvikt 3500 kg för nya BE-kort. Idag är vikten obegränsad.
 
Skulle det inte höjas till 4750 kg? Eller blir de en ny behörighet?
 
B med "förarintyg" kommer få dra ekipage med totalvikt om 4250kg.

BE får som sagt släpviktsbegränsning på 3500kg vilket är obegränsat idag. Detta har egentligen liten praktisk betydelse eftersom det knappt finns trailers och bilar som drar mer än 3500. Men det finns ju några coola undantag....:)
 
Alla borde få ha en sådan här:

6_BE_Trailer_028.jpg
 
Att dessa maskintrailers inte är vanligare förvånar mig. Tar upp till tio ton på BE:

web_black-iveco-001.jpg

Det är väl så att det är fler som har C än som har BE...
 
Mathias: Ser nu att du redan för ett år sedan bestämde dig för Jeepen. Har du köpt nåt ännu? Omdöme?

Kolvas: NIssan Patrol, tex: http://www.blocket.se/dalarna/Nissan_patrol_38337672.htm?ca=15&w=3 från -91, får inte alls dra speciellt mycket. Tillhör den kategorin "nyare"?

Fortfarande mest inne på Jepp Cheerokee Limited, ingen som vill sälja? :)
 
Jajamen, köpte en Jeep för knappt ett år sedan. Det blev en Grand Cherokee Overland, 2002 (dvs WJ). Skitnöjd måste jag säga. Jag hade ju rätt enkla krav: V8 + 3500kg dragvikt + rostfri+ helst lågväxel. Finns inte så mycket att välja på då, under 80-90k. En Tahoe tex är oftast rutten eller har gått 25000mil....

Som dragbil är GCn suverän. Har dragit det man får dra och lite till flera gånger under året och det går verkligen som tåget. Även som daily driver funkar det bra men för mig då som andrabil - 1,5-2liter milen är lite trist om man ska kör långt.
 
Alla GRAND Cherokee jag hittat och sökt på har bara fått dra nånstans 1500 kr om jag minns rätt, kan det vara så att även dessa bilar finns i flera utföranden? Eller är du bättre än mig på vad som skiljer en GRAND cherokee och en cherokee limited? Trodde jag visste...
 
Dragvikter på Jeeparna är en riktig djungel och det kan skilja 1500kg på identiska exemplar. Ibland är det dragkroken som är någon snikvariant, ibland är det inreggat på skumt sätt vid import osv osv.

Titta in på jeepsweden.net, där finns några långa dragviktstrådar. Tyvärr är det svårt att komma till någon vettig slutsats. Hittar du bara ETT ex av din modell med hög dragvikt är sannolikheten stor att du ska kunna få till det på andra bilar av samma modell också - dock kan du ju behöva byta krok och dragbalk och regbesiktiga men det är ju gjort på några timmar.

Jag kollade nästan uteslutande på WJ modellerna av Granden, dvs från 99-04. Övriga modeller har jag väldigt dålig koll på. Jan-Å här på forumet kanske kan bidra lite mer....
 
Jo vars, nåt vet jag väl om ZJ:n :) alltså Grand Cherokee 1993-1998
Dragvikten är som MathiasS skrev helt random, det verkar bli vad det blir om det inte är en svensksåld som fått "riktigt" drag monterat av generalagenten i Sverige.
Jag har jagat rätt på ett 3500 kg:s drag till min som jag hoppas kunna regga den med framöver men min är ju ingen DD direkt så vi får se när i bygget det blir byte av dragkrok :)
 
Stämmer detta?
Grand Cherokee finns i följande modeller:
ZJ 93-98
WK 05 och framåt

Cherokee (vanlig/Limited( finns i modeller:
XJ 84-01
KJ 02-07

Jan-Å, du som kanske har koll, jag som bara ska ha bilen för att dra och dessutom lite fyrhjulsdrift vid husbygge (alltså ingen offroad-körning i skog och sånt), är det för mig nån skillnad på GRAND-modellen jämfört med "vanlig"/limited-modell?
För det verkar ju som att alla varianter går att få till hög dragvikt om man bara eftermonterar ett orginaldrag.
// Fundersam så här på lördagsaftonen
 
>martinradbo

För det första så brukar dom flesta trilla dit på offroad förr eller senare när dom köpt Jeep, MathiasS har tex börjat kolla på höjningssatser å sånt :D

I princip är skillnaden på XJ och ZJ som följer:
ZJ är en nyare konstruktion (spiralfjädrar och andra stolar bla.) högre komfort, mindre rostkänslig, mer personbilslik, finns med V8.
XJ lite mer arbetsfordon (bladfjädrar) rostar mer, finns inte med V8.
ZJ har konstant 4wd, 93-95 med viscokoppling i fördelningslådan, 96-98 visco på högväxel men låser mittdiffen mekaniskt på lågväxel.
XJ har ett läge för 2wd också, ingen viscokoppling i fördelarn.

Dragvikten tror jag är samma på båda modellerna och bilarna drar ju utan problem 3 500 kg, kan bli problem att byta drag på 97 och nyare för dom är ofta helbilsgodkända (jag hoppas slippa krångel eftersom jag har en importbil men säker kan man ju aldrig vara på vad SBP tycker :rolleyes:) vet inte heller exakt vad som gäller kring helbilsgodkännande men idag skulle jag nog leta på ett ex som har 3500 kg drag från början.

Som andrabil och dragbil spelar det ingen roll vilken Du köper, V8an har ju mer hästar och underbart ljud men 6an har nästan samma vrid så det spelar ingen roll för ditt användningsområde.
Bränsleförbrukningen är densamma mellan modellerna och oftast skiljer det inte nåt nämnvärt mellan 6an och V8an heller.
Lättskruvade bilar med gott om delar till anständiga priser, det som är kostsamt jmf med mer vanliga bilar är trafikförsäkringen och däck.

Det som inte står om jeepar på jeepsweden.net är inte värt att veta ;) men vill man dyka ännu djupare i jeepträsket så finns jeepclubsweden.se också :p
Men har Du nån specifik fråga här så svarar jag förstås på den om jag kan, jag har aldrig ångrat att jag blev med Jeep :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.