Hej

Jag anlitade några snickare för att bygga om innertaken från plast-tak (70-tal) till gips. Jag frågade då om man inte skulle ha diffusionsspärr och de sa nä de behövs inte. De gjorde 4 tak. Nu har jag läst mig till att det behövs. Då 2 av innertaken inte är spacklade funderar jag på att ta ner dem och lägga till diffusionsspärren (ångtät plast) under gipset.

Min fråga är om det går lika bra att lägga den plasten under gipsskivorna som ovanför ovanliggande masonit vid basen av takstolarna (under isoleringen. det vill säga på den varma sidan av isoleringen).
Så här ser det ut uppifrån och ner.

Råvind
-------
Isolering (ca: 20cm som ska tilläggsisoleras i framtiden)
-------
Takstol (frågan var om man kunde ha plasten här, mot sidan av takstolen med en list)
-------
masonit
-------
45*45 regel
-------
Här skulle plasten egentligen vara...
-------
gips
-------
Målarfärg.

P.S De två tak som är målade och spacklade har 5 lager färg (3-lager grundfärg och 2 lager täckfärg) kan de funka som diffspärr mån tro eller måste man diffusionstäta de ovanifrån?...
 
Nya hus superplastas alltid bl a för att minska luftgenomsläpp. I ett äldre hus utan plast finns det ingen anledning att plötsligt plasta delar av huset. Däremot kan man se till att det blir vindtätt men någon slags papp eller väv.

Dina snickare hade helt rätt!
 
Det finns även färg för våtrum som är tät.
 
Vad är det för isolering på vinden idag? Typen av isolering påverkar om man skall plasta eller inte. Eftersom det inte är ngn plast idag så lär det ju inte behövas nu. Men när du tilläggsisolerar vinden så kan det bli problem utan plast.
 
Jag gjorde om det snickarna hade gjort i vardagrummet, tog ner gipset innan de målats och satte plast. I sovrummen hade de ju målats 5 gånger, (3 gånger grundfärg bara för att jag fick det randigt varje gång) och sen 2 toppstrykningar med takfärg.
Där har jag inte rivit taken utan tänkte gå ovanifrån om det behövs, de 5 lager färg borde vara något skydd mot fukt tänkte jag.

Angående isolering ligger det 15 gammalt glasfiberisolering idag. Borde vara 30 minst men jag vill gärna kunna sälja kåken i ett bra skick för nästa som ska ta över arbetet.
Huset ska säljas men de ska vara i bra skick med möjlighet för antingen ovanvåning eller mycket isolering på ovanvåningen, tänkte jag.

Bra tips med färg för våtrum, kanske borde lägga på det istället för att lyfta isolering från vind och plasta ovanifrån, det är nog lättare... Dock blir det då 6 lager färg. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.