FredrikR skrev:
Det är väl ändå inte ett klickgolv vi pratar om?!
Utan att trägolv som slås ihop.

Det golvet som ja la i sovrummet gick inte att klicka ihop, utan det krävdes baksmälla och handslägga.
Lät illa, men blev bra.

Nån ek-variant av Barlinek, 3stav - vill jag minnas.
Dom kallar det för klick....
 
Efter att ha lagt in detta golv i vårt kök,med mycket möda och relativt stort besvär (med tätningsfog på tub),så kom jag på ett knep.Man tar ett sandpapper och drar av på fjädern runt om lite försiktigt.Märkte att den var lite "ruffig" innan.Sen var det inga problem att lägga vidare i andra rummet vi lade in golvet i.Värt att pröva!
 
mickekarl skrev:
Efter att ha lagt in detta golv i vårt kök,med mycket möda och relativt stort besvär (med tätningsfog på tub),så kom jag på ett knep.Man tar ett sandpapper och drar av på fjädern runt om lite försiktigt.Märkte att den var lite "ruffig" innan.Sen var det inga problem att lägga vidare i andra rummet vi lade in golvet i.Värt att pröva!
Det var ett av dom bättre tipsen jag hört. Det verkar som det finns ungefär lika många work-arounds som det finns folk som lagt golvet. Det vill inte säga lite... :blushing: ;)
 
Vi hade golvet i vår förra bostadesrätt och tyckte det var riktigt bra och jämför jag det med tarkett-golvet vi har i vårt hus så längtar jag efter byggmaxgolvet:S. Jag har precis kört hem ett av deras en-plank till min bror som vi snart ska lägga. I bostadsrätten var det svärfar som är snickare som knackade ihop golvet och han tyckte att det var lite hårt att slå ihop så vi får se hur det går jag jag och bror ska fixa det. Lovar en rapport när det är klart så får ni höra hur en total "amatör" fixar det:D
 
Har också lagt balinerk 15mm i två rum...ruggigt nöjd. Mycket slitstarkare än tarkett som jag har i resten. Så jag har bara positiva omdömmen om det golvet jag lagt. Men som tidigare talare säger så får man banka rätt bra när man slår ihop det, men det kan ju bero på längden på golv-skivorna....
/
M
 
Jag la detta golv i köket för 1,5 år sedan http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-65018 . Ett massivt ekgolv bör vara svårare att lägga än ett klickgolv vilket det också va. Men det var betydligt lättare än ett DalaFloda 22mm furugolv jag la för några år sedan. Jag la nu i helgen samma ekgolv i hallen. Jag hade ett paket kvar från köket och att använda detta va inget problem. Passformen var bättre än dalafloda där jag fick slänga ett par % eftersom kvaliten inte höll måttet. Men Byggmax så var ALLA plankor bra. Jag tycker att massiva golv ger bäst känsla, och då har byggmax varit ett bra val, och då MYCKET billigare....
 
thomasx skrev:
Ja, helt åt skogen. skiten åkte tillbaka, killen i butiken skulle kolla om det verkligen var något fel på golvet, slog och bankade så flisorna flög, bokstavligt, konstaterade sedan att det inte alls var något fel på golvet, men att han skulle ta tillbaka det ändå. Ja det var en konstig nisse det.

Det finns många på forumet som säger att golven är alldeles utmärkta, men efter lite diskussion visar det sig att de flesta också haft problem med läggningen, standardknepet är att sätta ihop alla kortändar först och sedan klicka in en full golvlängd åt gången, tvärsemot instruktionerna. Kan verkligen inte rekommenderas.
mr_bygg skrev:
Jag har precis kört hem ett av deras en-plank till min bror som vi snart ska lägga. I bostadsrätten var det svärfar som är snickare som knackade ihop golvet och han tyckte att det var lite hårt att slå ihop så vi får se hur det går jag jag och bror ska fixa det. Lovar en rapport när det är klart så får ni höra hur en total "amatör" fixar det:D
Förra veckan lade vi golvet och det gick över förväntan. Nu vet jag inte om det berodde på att vi hade koll på att kortänderna skulle slås ihop först, men vi testade även att slå ihop kortänderna efter att golvet lagt på plats vid ett tillfälle och det funkade också även om det krävdes lite bankande med handsläggan och vertyget som följde med i läggningssatsen från byggmax.

Det kanske skiljer sig från olika varianter av deras golv, men jag förstår inte i vilket skede av golvläggningen där flisor flyger. Långsidan är bara att vika/"klicka" dit och sen dunka ihop och om man inte slår ihop kortsidorna innan så knackar man ihop dom sen. Är det där det inte funkat och flisor flyger eller är det när du försökt få ihop långsidorna?
 
Tack för alla bra synpunkter. Här var mycket ris och ros. Som jag förstår det så kan riset förorsakats av olika tillverkare med bristande egenkontroll. Jag tror även att problemen kan vara orsakade av felaktig lagring resp för hög fuktkvotilket. Tar en funderare om jag skall chansa.
Tack
 
Jag har lagt ett golv från byggmax och aldrig mer, jag la det andra sovrummet som är lika stort på en tredjedel av tiden, och en bråkdel av ansträngningen. Jo jag kom allt på att sandpappra noten, att inte bygga enligt beskrivningen men trots detta så var det rejält mycket mer tung jobbat. Jämfört med de Kährs golv som jag har lagt i resten av huset så är bygg max en plåga att lägga. Sedan är inte skillnaden i pris så jättestor mot vad det går att hitta golv från välkända tillverkare för. Så om du inte är fakir och vill plåga dig själv, låt bli bygg max golv.
 
hallonkräm skrev:
Jag har lagt ett golv från byggmax och aldrig mer, jag la det andra sovrummet som är lika stort på en tredjedel av tiden, och en bråkdel av ansträngningen. Jo jag kom allt på att sandpappra noten, att inte bygga enligt beskrivningen men trots detta så var det rejält mycket mer tung jobbat. Jämfört med de Kährs golv som jag har lagt i resten av huset så är bygg max en plåga att lägga. Sedan är inte skillnaden i pris så jättestor mot vad det går att hitta golv från välkända tillverkare för. Så om du inte är fakir och vill plåga dig själv, låt bli bygg max golv.
Ssscchhhh! Folk blir upprörda när man skriver sådär ;)
 
Om ett par veckor är det skitsamma om golvet tagit en extra dag att lägga. Har du sparat in en utlandssemester kommer du minnas den bättre än dagen du lade in golv.
Om man tog bort märkena från alla olika golvsorter kan jag garantera att det bästa inte är det dyraste och det billigaste inte det sämsta.
Jag har lagt ett tarkett golv som var ett riktigt helvete, sen ett billigt slitosläng golv från bauhaus som var en fröjd att lägga.

ska man lägga golv i ett hus kan man göra lite extra jobb, ska man lägga golv varje dag är det en omöjlighet så jag förstår byggare som gör detta dagligen.

Kunde jag spara 200kr/m2 på att köpa ett byggmax golv med en dag extra arbetsinsats och frångå manualen vid läggning på ett enkelt sätt, så varför inte. Är kvaliten densamma så varför inte.
 
Köpte detta golv igår. Blir intressant att se hur läggningen går.
Men som tidigares sagts. Kan man spara in några tusenlappar så gör ja gärna det och köper nå trevligare för pengarna.
 
MrTim skrev:
Kunde jag spara 200kr/m2 på att köpa ett byggmax golv med en dag extra arbetsinsats och frångå manualen vid läggning på ett enkelt sätt, så varför inte. Är kvaliten densamma så varför inte.
Instämmer helt, i slutändan är det resultatet som räknas.
 
Jag har precis lagt summa 25 kvm trestavig ekparkett från ByggMax och visst fick man banka lite för att få ihop kortändarna men det var ingenting som var omöjligt och ingenting gick sönder. Jag la golvet precis enligt instruktionerna och det hade vilat 48 timmar i huset. Jag använde en handslägga för att få lite kraft i slagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.