Glufsglufs skrev:
Översätt till km/h så förstår de flesta mycket bättre vilken fart vinden har, km/h kan de flesta relatera till.

30 m/s borde väl bli i runda slängar 108 km/h det....bra fart!!!
Är du säker?
Om det blåser 108 km/h säger det mig inget alls. 30m/s däremot vet jag vad är. Och 10m/s är ju vad det som oftast blåser. Ingen vet väl vad motsvarigheten ca 40 km/h är?
 
För min del kan jag lättare relatera hur fort typ 100 km/h går än om någon säger att "farten är nu 30 m/s". De som bor/är vid vatten ofta kan kanske relatera på ett annat vis då de känner vindstyrkor oftare och pratar om det oftare och då genom att prata m/s. Jag själv föredrar att relatera till m/s om jag ska ut på havet och relaterar då blåsten till vågorna och tvärtom genom att kolla skummet men på land och då också för gemene man så kan ju då km/h vara enklare att relatera till.
 
A
Hur mycket kraft måste man pressa med för att pressa mot 500 Newton meter?

Det är ju den kraften som väggar och tak måste stå emot.
 
500 newton per kvadratmeter motsvarar ungefär av att jämt fördela 50 kg över en kvadratmeter.
 
Alfred Jonsson skrev:
Visst bygger vi stabilare idag men vid extremväder så känns det tryggt.

Där jag bor har vi ofta vindar på över 30m/s och det innebär enorma krafter.

30m/s innebär en kraft på över 500 Newton/kvm vilket motsvarar ca 200 hk och det per kvadratmeter!!
1500 N, skulle jag vilja hävda.

Om vi sedan antar att en gavel är 20 m2 så drar/trycker det med 3 ton. Ungefär som att koppla till en traktor och dra på.
 
Korvgubbe
Fast då blir ju kraften åt fel håll, det är väl ytterst sällan som vinden drar en vägg utåt istället för att trycka den inåt :)
 
A
Korvgubbe skrev:
Fast då blir ju kraften åt fel håll, det är väl ytterst sällan som vinden drar en vägg utåt istället för att trycka den inåt :)
För ett par veckor sedan såg jag ett tätt plank i trä på 1 m + 3,5 med 5 st stolpfötter av denna model
http://webservice.oxygenekatalog.dk/getpic.aspx?ImgSize=3&ImgID=45517

De var bultade ner i betong och det som hade hänt var att alla bottenplattorna satt kvar men var kraftigt böjda och på 3 st stolpfötter hade svetsfogarna helt givit med sig så planket hade väl om det inte var för vinkeljärnen som satt fast i ena väggen.

Detta på en så liten yta som 3,5 kvm, då har det blåst bra. d^_^b
 
Man får även inre vindlast (tryck) på insidan av motstående yttervägg om byggnaden inte är helt tät, plus sugkrafter på utsidan.
 
haavard skrev:
Är du säker?
Om det blåser 108 km/h säger det mig inget alls. 30m/s däremot vet jag vad är. Och 10m/s är ju vad det som oftast blåser. Ingen vet väl vad motsvarigheten ca 40 km/h är?
Jamen tänk att du åker i en bil i 108km/h och sticker ut huvudet genom rutan eller ställer dig upp i takluckan. Bara att hålla ut handen i den farten blir riktigt jobbigt.
 
A
andersmc skrev:
Jamen tänk att du åker i en bil i 108km/h och sticker ut huvudet genom rutan eller ställer dig upp i takluckan. Bara att hålla ut handen i den farten blir riktigt jobbigt.
Provad då att hålla upp en träpanel på ett par kvadratmeter i den farten

:wow:

Jag har lyckats knäcka en del gipsskivor när de fläkt sig på taket när man kört för fort.
 
Men det är rätt få hus från förr som blåser omkull i alla fall
Något som jag är tacksam över *S* men jag förstärkte i alla fall lite för ett par år sen då jag var trött på knakandet, eller rättare sagt så var jag då en aningens bekymrad vid orkanstyrka.

/Kent
 
Att förstärka och bygga starkare på enskilda partier för att förbättra hållbarhet kan innebära att man flyttar krafterna till andra platser. I vissa fall kan en allt för stum konstruktion innebära att någon del bryts sönder istället för att man har material som flexar lite, allt är beroende av materialtyp.
Har man ett hus som flexar lite så kan konstruktionen klara krafterna t.ex. vid stark vind. Skulle man börja förstärka vissa delar så att man eliminerar flexibilteten, kan de här krafterna flyttas till andra delar som infästningar som belastas ännu hårdare och med större kraft.

När det gäller vind så relaterar ju allt till m/s så för mig blir km/h bara förvirrande (är ej båtmänniska).

Spontant så känns det som hus idag har en överdimensionering som delvis kan ifrågasättas. Det är väl ytterst sällan man sett ett vanligt enfamiljshus som rasat samman pga väder/vind om konstruktionen är intakt och ej påverkad av röta eller dyligt.
Det som driver dimensionerna är inte det kravet på isolering då det gör både väggar och vindsbjälklag grövre för att få plats med isoleringen? Väggar som är 250-300mm tjocka är ju inte utifrån hållfasthet.
 
AndersS skrev:
Det som driver dimensionerna är inte det kravet på isolering då det gör både väggar och vindsbjälklag grövre för att få plats med isoleringen? Väggar som är 250-300mm tjocka är ju inte utifrån hållfasthet.
Så är det. Men istället för att bygga bärande stomkonstruktioner i 220x45 med köldbryggor så borde man ju kunna bygga smartare med en yttre bärande konstruktion av 95x45 eller 120x45 och en inre vägg av typ 95x45 med ett typ 70-95mm tjockt obrutet isolerskikt mellan de båda väggarna.
 
Man skulle ju kunna minska lite köldbryggor, spara lite pengar och öka på isoleringen en aning genom att bygga 200-300 mm tjocka väggar men med klenare reglar.

För att hålla emot ett tryck på 500Nm måste man pressa med just 500Nm :)

Vindstyrka i m/s säger mig allt, i km/h inte mycket, jag misstänker att det är samma för de flesta eftersom väderprognoserna anger vind just i m/s .

Det är inte alls ovanligt att det blir ett tryck utåt på byggnadsdelar när det blåser mycket, tvärtom skulle jag vilja säga att det är mycket vanligt, och det är just det som ofta orsakar skada på byggnader orsakad av blåst. Tak brukar ju kunna få för sig att söka ny tillvaro just på det viset. Samma effekt som får flygplan att flyga.

Ja, att stå med en spånskiva mot eller med vinden i 16m/s gör man inte ostraffat, om man inte är väldigt stark :) Men tänk er då att skicka upp 150 m2 segel på en segelbåt i den vinden. Då mina vänner pratar vi adrenalinkick kan jag berätta. Vid ett tillfälle, på en lite mindre båt som inte hade riktigt så mycket segel, drog vi ifrån en RIB :) Yihaa
 
jeppeknaster skrev:
Så är det. Men istället för att bygga bärande stomkonstruktioner i 220x45 med köldbryggor så borde man ju kunna bygga smartare med en yttre bärande konstruktion av 95x45 eller 120x45 och en inre vägg av typ 95x45 med ett typ 70-95mm tjockt obrutet isolerskikt mellan de båda väggarna.
Precis så både kan och gör man ;).
vagg.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.