Slipning (36,60,80,120-papper) x4 riktningar per papper
DrRqR.jpg


Kanslipning (36,60,80,120-papper)
bwk2h.jpg

Sist ett varv med 120-slipnät på polermaskin för att bli av med de sista slipränderna
iTtuE.jpg

Oljning - med Loba Akzent 100. Såldes inte i Sverige så jag fick själv importera från Tyskland. Mycket bra olja.
no4kI.jpg

Inpolering av oljan (brun pad)
lcVTn.jpg

Resultat efter oljning + tre lager inpolerad (vit pad) hårdvaxolja som skydd

3ks5f.jpg
G6TgM.jpg
DCdow.jpg

Nu ska bara golvlisterna på plats. Och kanske några möbler.

Fler bilder här:
http://imgur.com/a/QRgg4#0

Och film på läggningen:
http://www.youtube.com/watch?v=zuLtMx_n95U
 
  • Gilla
Joellernej
  • Laddar…
Satan i gatan vad snyggt det blev!

Gillar att det är lite liv i golvet och inte helt "perfekt" i form av mörka/ljusa bitar i olika rader, bra tänkt.
 
Dr Fozz skrev:
Satan i gatan vad snyggt det blev!
Tackar!

Du undrade ju förut..
Totalkostnaden hamnade mellan 500 och 600 kr per kvm inkl maskinhyror och förbrukningsmtrl. Men då valde jag "extra allt" där jag kunde. Bara golvoljan + vaxet gick på nästan 3000 kr. (men jag använde å andra sidan bara hälften)
Erik
 
Redigerat:
Vad elakt! Nu måste jag ju lägga fiskbensparkett i nästa boende!
 
Roligt med både video och bilder :)

Vad för spik använde du och hur många spik satte du i varje bit?
 
Kudos! Det blev verkligen super snyggt. Vill ha riktig parkett och har funderat på om man vågar sig på att lägga själv. Kanske är lite tidigt att säga men hur rör det sig med luftfuktigheten?

/woodchuck
 
jäkligt snyggt...men mycket jobb...
måste väl vara ett barnförbjudet rum nu....
inget golv man vill tappa saker på....
 
tjena skrev:
...
måste väl vara ett barnförbjudet rum nu....
inget golv man vill tappa saker på....
Patina. ;)
 
Springare skrev:
Roligt med både video och bilder :)

Vad för spik använde du och hur många spik satte du i varje bit?
40mm lång, och sen tror jag det var 1x6x1,4.
Använde en Basso B16/50L, som jag köpte på hornbach för ca 1100 kr.

Jag satte mellan 2-3 i varje bit, bortsett från fris och listband som i vissa fall behövde limmas, pga att det var för mycket golvvärmeslingor i vägen. Då använde jag vanligt trälim. Verkar ha fungerat..
 
woodchuck skrev:
Kudos! Det blev verkligen super snyggt. Vill ha riktig parkett och har funderat på om man vågar sig på att lägga själv. Kanske är lite tidigt att säga men hur rör det sig med luftfuktigheten?

/woodchuck
Det tycker jag man vågar. Det var inte så svårt, bara man är noga med första raden. Gör som jag och provlägg utan att spika först.
Kan dessutom rekommendera spikning istället för limning. Lättare att "ångra" sig, eller göra om om ngt blev fel.

Det rör sig en aning, men inte så mycket. Det blir lite småglipor här och var men de flyttar sig hela tiden. Får se i sommar.
 
AXS
Ett av de snyggaste golv jag har sett här på bygga hus!
 
Riktigt snyggt! och bra video!
 
SÅ snyggt!
 
Wow, riktigt snyggt!

Jag ska lägga fiskben i ett hus vi köpt nyligen och där blir det att limma ovanpå LK EPS golvvärme... Stort tack för videon och beskrivningarna om frisen!

Bra jobbat!

Mvh,
Anders
 
  • Gilla
Bråkis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.