Ridax. Jag läste din kommentar lösryckt ur sammanhanget och uppfattade felaktigt att du menade att man inte diskuterar betalningsvillkor innan man har lagt en beställning. Sorry! :)
 
thomasx skrev:
Ja, det stämmer.

Så länge du inte har gjort någon tilläggsbeställning ska du inte belastas med några extra kostnader. Tvärtom, om han inte levererar i tid, kan du ha rätt till ersättning för förseningen.
Dvs. jag skulle kunna reagera nu på hans faktura och kräva ersättning för 3 veckor där stugan stod utan fönster?
 
ridax skrev:
Thomasx: nu är vi inne på pyttedetaljer men finns det egentligen någon konflikt mellan att ange "fritt vårt lager" och sedan ange ett pris inkl. frakt (eller med specad fraktkostnad)? "Fritt vårt lager" motsvaras ju av incoterm EXW, vilket betyder att köparen står risken och kostnaden för frakten. Men sedsn löser man ofta fraktkostnaden av praktiska skäl så att säljaren tar in fraktbeloppet från säljaren och betalar frakten med detta. "fritt vårt lager" (EXW) är ett kommersiellt begrepp som anger kostnadsfördelningen och när ansvaret för varan går över till kunden. Hur sedan fraktkostnaden rent praktiskt löses är egentligen inte i konflikt med detta. Eller?

Självklart håller jag med om att det ut till privatkunder kan se konstigt ut, men jag tycker att liknande upplägg är ärmast standard i internationell handel.
Till att börja med tror jag inte att jag skrivit att det råder en konflikt, vad jag skrev, om jag skrev något, eller i alla fall tänkte, var "tvetydigt".

Och jo då, jag känner väl till exw, och i detta fall angavs "fritt vårt lager", i princip samma sak, det betyder som du skriver att ansvaret övergår från säljaren till köparen vid säljarens lager och att köparen står frakten och kostnaden för den. På offerten stod också inkl. frakt samt även andra skrivning bl.a. "färdiglevererad" om jag förstod rätt. För mig råder det ingen tvekan att det rör som en tvetydig skrivning och att det i detta fall skulle tolkas till fördel för privatpersonen.

Att man i specialfall i B2B affärer rent praktiskt hanterar det annorlunda har ingen betydelse, och det undanröjer heller inte tvetydigheten, ty man kan tolka avtalet på mer än ett sätt. Jag är också övertygad om att man aldrig i B2B skulle ange ett totalpris inkl. frakt vid exw utan att specificera frakten (undantaget så klart någon som inte vet vad han gör) men även i det fallet ingår ju då frakten i totalpriset, det är ju hela grejen med den skrivningen, dvs samma fall som ovan. Du gjorde nog en tankevurpa där!?
 
Jolulli skrev:
@thomasx: Det spelar kanske ingen roll, men vi betalde utan "faktura", enligt vad som står i offertbekräftelsen. 10% vid beställning, ca. 85% vid leverans, resterande beloppet när fönsterna var på plats. Fast han fick då komma en gang till för att fixa en liten detalj.
Den första "fakturan" vi fick var den för tilllägskostnader.

Intressant, han är skyldig enligt bokföringslagen att ha fakturor, att han inte skickat dessa till er är inte till hans fördel och frågan är om han inte också är skyldig att skicka er fakturor.

Ni har alltså betalat alla belopp utan att få fakturor. Ok. det är bara till er fördel!

Han borde 1. Ha fakturerat er i god ordning vid varje tillfälle 2. Ha avtalat om tilläggskostanderna skriftligt. 3. Fakturerat er dessa i god ordning och i alla fall innan er sista betalning.

Jag diskuterade just dessa regler med skattemyndigheten för bara någon vecka sedan. För mig verkar det som säljaren är ute på tunn is på mer än ett sätt.
 
Jolulli skrev:
Dvs. jag skulle kunna reagera nu på hans faktura och kräva ersättning för 3 veckor där stugan stod utan fönster?
Det beror på, vad som avtalats om försening, samt om ni orsakats någon form av "skada" på grund av förseningen. Det finns viss praxis också som man kan hänvisa till.

Dock, det är kanske något ni skulle kunna använda som "motkrav" men vad jag förstår är det inget ni hängt upp er på så jag skulle inte börja bråka om det, om det inte blir tvist och växer. Men det är antagligen en pyttesumma det handlar om i så fall, om något.
 
Hm....nu börjar jag fundera...skulle vi som kund behöva en faktura för vår friggebod som står på vår tomt? Vid försäljning t.ex., eller till andra ändamål?
 
D
Tyvärr, ingen tankevurpa. EXW resp. "Fritt vårt lager" är incoterms resp. Leveransvillkor som vi kallar det. Det anger vem som betalar frakten och när risken för varan går över till köparen. Det är också underförstått att köparen är införstådd med det valda fraktsättet.

Offerten med priser osv talar om hur mycket som skall betalas och då kan man välja att skriva att det totalt kostar si och så inkl. fraktkostnaden dom säljaren vidareförmedlar eller så kan man spalta upp det i mindre poster där varje brädbit specad och där frakten också specas.

Jag förstår inte vad det är du menar med resonemanget. Är det någon som har påstått att frakten inte skulle ingå? Inte ens säljaren har väl påstått det utan tvärtom bekräftat att priset är inkl. Frakt, trots att det stod "fritt vårt lager". Sljaren har väl inte heller fakturerat någon extra frakt, då jag förstår inte riktigt varför du går in på detta spår? Det är ju inte så att jag påstår att frakten inte skulle vara inkluderad, varför skulle jag göra det, när inte ens säljaren gör det? Men varför diskutera tvetydigheten när den är ointressant, då den erör ett område som inte är omtvistat?
 
Jolulli skrev:
Hm....nu börjar jag fundera...skulle vi som kund behöva en faktura för vår friggebod som står på vår tomt? Vid försäljning t.ex., eller till andra ändamål?
Ja, om du säljer huset inom fem år kanske du har rätt att dra av kostnaden för den på vinsten på huset. Om någon stjäl den ;) så kanske försäkringsbolaget vill ha bevis på att du faktiskt haft en friggebod och att den kostade så mycket som du säger (samma sak om den brinner ner t.ex.) Nu har du visserligen med största sannolikhet någon form av kvitto på att betalningen är utförd till en viss mottagare, men det framgår inte klart för vad, så det kan vara lite bökigt att använda i vissa lägen. Särskilt bökigt kan det bli om du betalat på internetbanken och inte skrivit ut den digitala kvitteringen, för den försvinner i internetbanken efter ett tag. Det är nog dags för dig att be säljaren om specificerade kvitton på dina betalningar ;)

Vill du peta in en pinne i brasan kan du ju samtidigt passa på att fråga säljaren hur han sköter sin bokföring utan fakturor, och fråga vad han tror skattemyndigheten tycker om det. Men det kan jag inte rekommendera, man ska inte bråka i onödan.
 
ridax skrev:
Men varför diskutera tvetydigheten när den är ointressant, då den erör ett område som inte är omtvistat?
Ja men då förstår jag inte varför du ifrågasatte det till att börja med.

För övrigt riskerar du juridiska problem om du överlåter åt säljaren att inhandla och hantera fraktjänsten åt dig på det sätt som du föreslår. Men det kan vi lämna därhän i den här tråden tycker jag.
 
Redigerat:
D
thomasx skrev:
Intressant, han är skyldig enligt bokföringslagen att ha fakturor, att han inte skickat dessa till er är inte till hans fördel och frågan är om han inte också är skyldig att skicka er fakturor.
Generellt sätt krävs inte fakturor mot privatpersoner, men det finns en hel del undantag där det krävs, bland annat bygg och anläggningstjänster och varor som säljs i samband med sådana tjänster.

Men om det är en 100% vara så borde det inte krävss någon faktura (även om dt naturligtvis är sunt förnuft att skicka en faktura). Inwarehouse är ett annat företag jag inte ser röken av fakturor ifrån, så jag har slutat beställa där.. Kanske är något specialproblem jsg har, då jag inte hört någon annan klaga...

http://www.skatteverket.se/foretago...dufakturera.4.58d555751259e4d66168000403.html

Det är som sagt vad skatteverket säger, men bokföringslagen kanske säger något annat?
 
Redigerat av moderator:
D
thomasx skrev:
Ja men då förstår jag inte varför du ifrågasatte det till att börja med.
Jag ifrågasatte om det verkligen var oförenligt att ha leveransvillkor "fritt vårt lager" och sedan skriva pris inkl, frakt i offerten.

Hur du sedsn fick det till att jag skulle påstå att frakt inte ingick vet jag inte... Det är ju som sagt ingen (inte ens säljaren) dom har påstått något sådant, så hela din poäng med att det är tvetydigt verkar lite bortkastad,
 
ridax skrev:
Jag ifrågasatte om det verkligen var oförenligt att ha leveransvillkor "fritt vårt lager" och sedan skriva pris inkl, frakt i offerten.

Hur du sedsn fick det till att jag skulle påstå att frakt inte ingick vet jag inte... Det är ju som sagt ingen (inte ens säljaren) dom har påstått något sådant, så hela din poäng med att det är tvetydigt verkar lite bortkastad,
Jag riktade mina inlägg till TS, som svar på hans frågor och inlägg. Se dom så hittar du förklaringen till min kommentar.
 
ridax skrev:
Generellt sätt krävs inte fakturor mot privatpersoner, men det finns en hel del undantag där det krävs, bland annat bygg och anläggningstjänster och varor som säljs i samband med sådana tjänster.

Men om det är en 100% vara så borde det inte krävss någon faktura (även om dt naturligtvis är sunt förnuft att skicka en faktura). Inwarehouse är ett annat företag jag inte ser röken av fakturor ifrån, så jag har slutat beställa där.. Kanske är något specialproblem jsg har, då jag inte hört någon annan klaga...

[länk]
Jag vet inte vad du är ute efter Ridax, att skapa off-topic icke-diskussioner eller vad?

Alla näringsidkare MÅSTE ha bokföringsunderlag, mot privatperson finns i praktiken bara två sätt. Jag diskuterade, som jag redan sa, detta med skattemyndigheten så sent som för någon vecka sedan.

Jag förmodar att du förskottsbetalar inwarehouse om du inte får det du avser med faktura från dom, men det skulle förvåna mig mycket om du inte får med ett dokument där all den information som måste finnas med också finns med, och det är det som i skattemyndighetens ögon är fakturan, eller kontantfakturan, må så vara att den är förskottsbetalad. Jag kan inte påminna mig att det någonsin saknats och var definitivt med från komplett.se häromveckan. Den är ju lika viktig för min bokföring som för deras.
 
D
Ursäkta men det varndu som drog upp detta med att det var tvång på att skicka faktura. Om det är relevant för diskussionen så måste väl skatteverkets text som låter en förstå att så inte är fallet också vara relevant? Hur kan påståendet "man måste skicka faktura, så du skulle ju kunna använda detta som faktum för att sätta press på säljaren" vara relevant och min replik "det är inte tvång på stt skicka faktura" bli en off-topic diskussion?

Ja, man måste ha bokföringsunderlag, men för det rääcker ju t.ex. En orderbekräftelse kombinerat med en inbetalningsavi. Man kan till och med ha skrivit ut en faktura internt för bokföringen utan att för den skull skicka den till kund.

Angående inwarehouse så var det faktura/kontantfaktura/kvitto eller kalla det vad du vill som jag aldrig får. Vet inte varför, men nu har jag inte beställt av dem på länge just pga detta. Får för övrigt inga från dustinhome heller om jag inte specifikt loggar in på mitt konto och begär att de skall mailas till mig för varje beställning.
 
Redigerat av moderator:
D
thomasx skrev:
Jag riktade mina inlägg till TS, som svar på hans frågor och inlägg. Se dom så hittar du förklaringen till min kommentar.
Tyvärr, men det gör jag inte. Ja, det förekom ett missförstånd angående frakten, men om jsg tolkar ts rätt så reddes ju det missförståndet upp, så det var ju inte längre någon diskussion/tvist om fraktkostnaden. Varför börjar du då diskutera huruvida en domstol skulle bedöma att frakten ingick eller inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.