Lazyman skrev:
Går man till en märkesverkstad så ligger timdebiteringen däromkring. Lite högre hos någon lite lägre hos någon annan.
Men bara för att du accepterar att bli blåst av en bilverkstad behöver TS inte acceptera att bli blåst av en elfirma.
 
Sangris skrev:
Dessutom är det sedan höstterminen 2011 infört även en lärlingsutbildning då lärlingen gör minst halva sin utbildning på ett företag. då kallas inte lärlingen för praktikant utan lärling, även om kunskapen är lika låg som hos en praktikant.
Det är nog inte detta scenario vi debatterar här. Debiterar man för detta är det även lagbrott då skolan / staten sörjer för ekonomisk kompensation för eleven, ergo du kan inte fakturera.
 
Känns lite som det hära ämnet blev en lärlings fråga :) men man kan se det hära som att som egen företagare så bestämmer man själv vad man ska ta för pröjs för personalen som är på plats hos kunden finns alltid en lägsta lön för oss hantverkare å tycker el firman att man kan ta pröjs för 2st så gör han rätt i det. Tycker du något annat som kund så betalar du en del av fakturan å bestrider den del du tycker är fel. Sedan förstår jag inte det här med folk som ser oss hantverkare som någon form av tredje klassens medborgare som vägrar att göra rätt för oss å bara mjölkar kunder på pengar bara för att vi skulle ha en lägre utbildning än akademiker. Men å andra sidan finns det ju gästarbetare i landet som ni kan anlita för el jobb men stå inte där å gråt om huset brinner ner av att eran spis vart fel inkopplad.
 
Busig skrev:
Det är nog inte detta scenario vi debatterar här. Debiterar man för detta är det även lagbrott då skolan / staten sörjer för ekonomisk kompensation för eleven, ergo du kan inte fakturera.
Jo, det var just detta "vi" debatterade. Du har bara gjort ett inlägg tidigare och då hade debatten inte kommit till begreppet lärling kontra praktikant ännu.
 
jimnord skrev:
Känns lite som det hära ämnet blev en lärlings fråga :) men man kan se det hära som att som egen företagare så bestämmer man själv vad man ska ta för pröjs för personalen som är på plats hos kunden finns alltid en lägsta lön för oss hantverkare å tycker el firman att man kan ta pröjs för 2st så gör han rätt i det. Tycker du något annat som kund så betalar du en del av fakturan å bestrider den del du tycker är fel. Sedan förstår jag inte det här med folk som ser oss hantverkare som någon form av tredje klassens medborgare som vägrar att göra rätt för oss å bara mjölkar kunder på pengar bara för att vi skulle ha en lägre utbildning än akademiker. Men å andra sidan finns det ju gästarbetare i landet som ni kan anlita för el jobb men stå inte där å gråt om huset brinner ner av att eran spis vart fel inkopplad.
Det är väl ofta det spårar ur från ämnet som den som skapade tråden tänkte. Men jimnord, du har inte läst vad jag skrivit. Klart att elfirman kan bestämma hur mycket han vill debitera per timma, och sedan avgör kunden om det priset är ok och då har man slutit ett avtal. Men om det visar sig att elfirman låtit en lärling göra jobbet, helt eller delvis, och han ändå tar fullt betalt så kan han inte se sin kund i ögonen. Kunden kommer troligen att opponera sig och då har han sannolikt förlorat den kunden för all framtid. Kunden kommer känna sig lurad. Så fungerar det i mina trakter i alla fall.
Dessutom menar jag att det inte är juste mot lärlingen som inte får samma lön som sin jobbarkompis trots att företaget tar ut full betalning för honom. Lärlingen tappar på så sätt förtroendet för sin arbetsgivare också.
Sedan vet jag inte var du får detta ifrån att elektriker (hantverkare) skulle vara en tredje klassens medborgare? Hela samhällsuppbyggnaden vilar på alla oss hantverkare. Tänk efter...... hur vore samhället om det bara hade funnits akademiker? Inte mycket hade fungerat. Det är en illusion att akademiker har en högre utbildning än en elektriker. Hur mycket ansvar har en jurist eller advokat i sitt arbete? Hur många säkerhetsföreskrifer har de att följa? Vilken förödande effekt har det för liv och lem om de skulle göra något fel i sitt arbete? Tänk efter..... Jag förringar inte deras arbete, de har en uppgift att fylla de med, men det är fel att tala om att vi hantverkare skulle vara en lägre stående samhällsmedborgare. Sträck på dej och var stolt över ditt yrkeskunnande!!!!!
 
Har inte läst att inlägg i tråden, men en sak som ofta missas i dessa sammanhang är att även den person som har med sig en lärlig bör gå på en rabatt, eftersom en del av dennes arbettid faktiskt går åt till att handleda lärlingen.

Jag som kund ska ju faktiskt inte betala för en annan persons utbildning.

50% avdrag för lärlingen om man överhuvudtaget ska betala något alls för denne och 10% för handledaren tycker jag är en rimlig rabatt.
 
Redigerat:
Sangris skrev:
Sedan vet jag inte var du får detta ifrån att elektriker (hantverkare) skulle vara en tredje klassens medborgare? Hela samhällsuppbyggnaden vilar på alla oss hantverkare. Tänk efter...... hur vore samhället om det bara hade funnits akademiker? Inte mycket hade fungerat. Det är en illusion att akademiker har en högre utbildning än en elektriker. Hur mycket ansvar har en jurist eller advokat i sitt arbete? Hur många säkerhetsföreskrifer har de att följa? Vilken förödande effekt har det för liv och lem om de skulle göra något fel i sitt arbete? Tänk efter..... Jag förringar inte deras arbete, de har en uppgift att fylla de med, men det är fel att tala om att vi hantverkare skulle vara en lägre stående samhällsmedborgare. Sträck på dej och var stolt över ditt yrkeskunnande!!!!!
Han säger inte att vi hantverkare är 3:e klassens människor, men i såna här forumdiskussioner så sägs det alltid att alla hantverkare är urkassa och tar hutlöst betalt för sitt urusla jobb. D.v.s. att hantverkare skulle vara 3:e klassens människor och det är troligtvis det han menar.

Själv är jag en stolt hantverkare (serviceelektriker) som vet att jag gör ett bra jobb eftersom mina kunder säger det till mig och de återkommer när de behöver mer hjälp. De rekommenderar mig även för sina vänner. Det är inget ovanligt att de ringer mig för att få hjälp med att hitta snickare, målare, golvläggare och andra hantverkare som jag rekommenderar. På mina 21 år som elektriker så är det 6 kunder som har klagat på fakturan. I 3 av fallen så var det kontoristen som registrerat fel, tryckt på fel siffra vilket är lätt hänt. I det 4:e fallet så var det min dåvarande arbetsledare som hade flyttat "Ej debiterbar tid" till kundens faktura och det får aldrig ske. Jag talade om för honom vad jag tyckte om hans tilltag och några månader senare så var han inte min arbetsledare längre. I de 2 sista fallen så förstod inte kunderna att jag måste även debitera den tid det tar för att hämta material, köra till/från kunden, skriva upp returer, samt sammanställa faktureringsunderlaget. När jag förklarat det för dem så var det inga problem längre och den ene av dem är fortfarande min kund. Den andre har flyttat till annan ort utanför mitt arbetsområde.

Det blev långt och väldigt offtopic.

Ontopic så anser jag fortfarande att man inte skall debitera fullt pris för en lärling.
 
Oj, många synpunkter som kommer fram... Jag har några reflexioner som kommer upp i huvudet när jag läst igenom tråden: Varför komma överens om ett timpris? Varför inte komma överens om ett totalpris? Det gör att du kan göra ett överslag och tycka att summan är relevant eller inte. Ett timpris betyder ju löpande räkning och är ibland väldigt dyrt.
Om lärlingen är hos dig idag och jobbar och i morgon är han utlärd, gjorde han ett sämre jobb igår då?
Faktum kvarstår, är du inte nöjd med något på fakturan så kontakta omedelbart firman för att diskutera frågan! Ofta har du 8 dagar på dig att bestrida fakturan.
Sen är det ju så att med alla avgifter som läggs på lönen så kostar en lärling rätt mycket pengar. Alternativt kan man säga att lärlingslönerna är för höga. I alla fall inom måleribranchen så skiljer det inte mer än 30-40 kr på en erfaren målare och en lärling beroende på hur många timmar han gått.
Skulle man som det skrivits av tex thomasx debitera 50% för en lärling så skulle det inte finnas några lärlingar eftersom firman skulle få bekosta hans lön och det orimliga i det inser nog var och en.
Man kan inte generalisera och säga "det gjordes av en lärling", det relevanta är hur nära han är att bli utlärd och vad han presterat för resultat.
 
En elektrikerlärling har en lägsta månadslön på 12248 SEK under sina första 720 timmar. Därefter höjs lägsta månadslönen till 14183 SEK fram till lärlingstidens slut vilket normalt är 1600 timmar. De flesta lärlingar har endast lägsta lönen de första 720 timmarna, men sen kan de få uppåt 200 SEK extra i månadslön från 721 timmar och framåt. Givetvis finns det undantag från detta, men de flesta lärlingarna ligger däromkring.
Lägsta lönen för en servicemontör är 23017 SEK, men de flesta elfirmor betalar mer för sina elektriker. Själv tjänar jag 31200 SEK, men jag jobbar i en större stad. Vi är inte bäst betalda i denna stad. Vi ligger ungefär i mitten bland de större firmorna. De bäst betalda serviceelektrikerna i vår stad har runt 36000 SEK och de sämst betalda har ca: 24000 SEK.
Så på min firma skiljer det 109 SEK i timmen på en lärling och en serviceelektriker.

Det är något större skillnad jämfört med målarnas 30-40 SEK i timmen.
 
Lazyman, visst är det så att det finns rötägg i alla brancher och då får alla den stämpeln. vad jag menar är att vi hanverkare och yrkesmän/kvinnor borde ta tillbaka vår status. Jag har läst att på 30-talet gick elektikerna i kavaj, vit skjorta och fluga!!! Nu kommer säkert någon att undra om jag menar att vi ska gå omkring i bröllopskläder och det menar jag ju givetvis inte, men det visar lite på vilken statur elekriker hade på den tiden.
Jag har också jobbat som serviceelektriker och känner igen vad du skriver om att folk inte alltid förstår att jobbet består av mer än själva installationen eller vad det nu kan vara. En kund klagade på fakturan att tiden inte stämde. Han hade stått med klockan i handen och klockat av när jag gick in över hans tröskel och när jag gick ut igen.....
Michailoff, Totalpris eller takpris är inte alltid möjligt att jobba under eftersom vissa jobb inte går att förutsäga eller räkna på. Sedan kostar det att en man ska sitta och räkna fram ett pris och det är inte genomförbart om det är ett mindre jobb eller servicejobb, kanske en felsökning vilket kan ta hur lång tid som helst om det vill sig illa. Ett problem med total- eller takpris är om det uppstår avvikande åtgärder som inte var tänkt från början. Det är en stor orsak till oenighet med kunden.
Jag får också försöka hålla mig kort eftersom jag känner att det gärna blir långa inlägg... men det är så mycket man skulle vilja få sagt...
 
Sangris skrev:
Jag har läst att på 30-talet gick elektikerna i kavaj, vit skjorta och fluga!!!
De hade t.o.m. hög hatt också. :)
 
Se där ja, kanske något vi skulle införa i stället för kepsar och stickade mössor som är neddragna långt nedanför öronen på dagens ungdomar, även mitt i sommaren.....
Lazyman, Intressant med din lönestatistik, men vad debiterar er firma till kunden för lärlingar då?
 
Såhär ligger det till....

Som lärling så får man ej vara ute på egna arbeten, eller ta ansvar för dessa utan ska alltid föja med en fullbetald 6-års montör.
Det är reglerat så i kollektivavtalen, eftersom en lärling är just en lärling.
 
Hej.
Jag debiterar 450 kr + moms och är värd betydligt mer med tanke på utbildning samt allt ansvar mm.
Man kan tycka det är saftigt med 4-500 kr/tim för en installatör om man kanske vill ha ett uttag uppspikat som nu inte är speciellt avancerat.
Tänk på att vi måste kunna betydligt mer än detta. Projektera, beräkna, mäta, felsöka, intelligenta lösningar, larm, passagesystem, tele, fläktanläggningar, belysning, kraft, tele, data mm mm.
Detta gör att dom flesta installatörer är underbetalda konsulter eftersom vi måste ha samma kunskaper för att kunna jobba lagligt.
Lars
 
Sangris skrev:
Lazyman, Intressant med din lönestatistik, men vad debiterar er firma till kunden för lärlingar då?
Det låg på 200:- + moms för något år sedan. Nu vet jag inte, men jag tror inte att det har ändrat sig speciellt mycket.
En serviceelektriker kostar mellan 420:- & 550:- + moms per timme beroende på hur avtalet med kunden ser ut.
Det är lite låg debitering för vårt kunnande och resurser, men nu ser marknaden ut så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.