Sirlongfellow, tack,tack för tipset. vad kan du styra från distans?

tlundberg, tack, det är sant.
 
B
På en PowerMaster-10 får du SMS vad som har larmat (typ Vardagsrum LARMAT) sen ringer larmet upp och "piper" en kod olika för brand och inbrott. Går även att få övriga händelser rapporterade via SMS typ Användare nr 3 FRÅNKOPPLING eller öppnar du centralen får du ett SMS: CA SABOTAGELARM
Finns även en "App" till den också där du kan larma av eller på via sms. Appen finns både till Iphone och Android
 
Varför är det bara rent trådlösa larm som har alla smarta funktioner?
Vill man ha en blandning sitter man där med en pryl helt utan "finesser".
 
En ren gissning:

Det är hemmapulare som vill ha alla "finesser" i sina larm, det är även mest hemmapulare som kollar efter trådlösa larm.

Företag vill inte ha en massa finesser. De vill ha ett stabilt larm som bara fungerar. Därför köper de ett trådbundet larm som är kopplat till en larmcentral.

Det är min gissning i alla fall.
 
eran skrev:
Varför är det bara rent trådlösa larm som har alla smarta funktioner?
Vill man ha en blandning sitter man där med en pryl helt utan "finesser".
Nr1. Trådlöst är inte godkänt att använda hos företag.
Nr2. Större delen av alla företagslarm är uppkopplade mot larmcentral. Centralen hanterar SIA-kod vilket visar i detalj för operatören vad som hänt.
Nr3. Företag köper inte bling bling, företag köper funktion och driftsäkerhet.
Privatpersoner köper vad de tror är smarta funktioner

Många av alla funktioner som privatpersoner tror sig vilja ha behöver inte företagen, och privatpersonerna kommer inte heller att använda dem mer än i början.

Ett bra byggt larm varken märks eller syns, den enda gång du märker av det är när det händer något.
 
Nr1. Trådlöst är inte godkänt att använda hos företag.
Det finns inget som säger att trådlösa larm inte är godkända för företag. Det är försäkringsbolaget som ställer de kraven och det beror på verksamheten. Hur mycket värde och stöldbegärligt gods som finns i lokalen.
Larmcentraler och väktarbolag har oftast inget annat krav på inbrottslarm mer än att den kan hantera SIA, Robofon, Contact ID eller någon annan typ av överföringsstandard som deras larmcentral kan hantera.

Resten av punkterna håller jag med om för övrigt.
 
spinout skrev:
Det finns inget som säger att trådlösa larm inte är godkända för företag. Det är försäkringsbolaget som ställer de kraven och det beror på verksamheten. Hur mycket värde och stöldbegärligt gods som finns i lokalen.
Larmcentraler och väktarbolag har oftast inget annat krav på inbrottslarm mer än att den kan hantera SIA, Robofon, Contact ID eller någon annan typ av överföringsstandard som deras larmcentral kan hantera.

Resten av punkterna håller jag med om för övrigt.
Givetvis är det så. skulle vart med ett "Generellt".. Men andelen företag som hamnar i den nivå är ytterst liten. Den absolut största delen av dessa få företag får krav på klass 1. Vilket inte innehåller trådlöst.

Det är inte larmcentralerna som har kravet (de har bara krav på att insänt format följer standard).. De anpassar sig till kunderna och vad kunderna önskar få ut. Och visst det finns olika format, men det är oftast åldern på larmet som styr vilket format man skickar. Men även här finns det undantag
 
frohike skrev:
Nr1. Trådlöst är inte godkänt att använda hos företag.
Nr2. Större delen av alla företagslarm är uppkopplade mot larmcentral. Centralen hanterar SIA-kod vilket visar i detalj för operatören vad som hänt.
Nr3. Företag köper inte bling bling, företag köper funktion och driftsäkerhet.
Privatpersoner köper vad de tror är smarta funktioner

Många av alla funktioner som privatpersoner tror sig vilja ha behöver inte företagen, och privatpersonerna kommer inte heller att använda dem mer än i början.

Ett bra byggt larm varken märks eller syns, den enda gång du märker av det är när det händer något.
Det där köper jag rakt av, tom så att jag känner mig lite korkad som frågade som jag gjorde.

Jag kanske ska formulera mig som såhär, finns det något larm (hybrid) som har lite lull lull utan att för den delen vara rena leksaker?
 
Det finns ofta olika utbyggnadsmöjligheter för att få mer lull lull. Till DSC finns till exempel https://www.eyez-on.com/EZMAIN/envisalink2ds.php Och har du väl en LAN-anslutning till larmet så är det ju bara fantasin som sätter gränser för vad du vill göra.
 
tlundberg, det var intressant. har du provat kretsen?
 
Nope, sitter ju själv och letar efter larm just nu :)
 
MatthewR skrev:
Sirlongfellow, tack,tack för tipset. vad kan du styra från distans?
Kommer inte koppla in det direkt...
Men det är bra att ha för framtiden.
 
Ok, ska försöka lägga ihop bitarna för att se hur mycket det kommer att kosta mig.
tacksamt för fler tips ifall någon kommer på något.
 
MatthewR skrev:
Hej,

Jag har en villa med larm kopplade till larm central. Ska jag vara ärligt, det känns som om jag betalar alldeles för mycket för tjänsten. Därför kollar jag runt för att köpa ett larmpaket och säga upp avtalet.

....
Får man fråga hur mycket du nu betalar för larmet i månaden? Funderar själv på ett hemlarm till mitt radhus.
 
Finns någon bra site (som har mycket/alla delar) där man kan bygga ihop ett Powermasterlarm? Bra att sitta och fundera och optimera när det står ett pris och man ser en varukorg. Hittar bara bra webshopar som har Powermaxdelar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.