tror Matss menar detta rör. den skulle gått i 90 graders vinkel o inte i 2 st 45 graders untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hehe, nej..
Det han menar är att avluftningen, som den är konstruerad just nu bäddar för problem under laddningen..

Och han menar att du ska tex montera en liten luftburk där din nuvarande autoluftare sitter, och på ovansidan av den burken sätta en ventil så att du kan tömma ut luften som samlas i den burken..

Anledningen är att din autoluftare inte har kapacitet att ta bort all luft..
 
Obba, vi får se om Matss kan utveckla för jag fattar inte vad detta gör för skillnad. Lägger det sig luftfickor här menar du?

Ichgary, det kan ju vara så att denna autoavluftare är för klen. Det har ju fungerat när jag stängt av och satt på efter en stund. Behöver dock få mer kött på benen, ex. varför det blir luft. Är det konstruktionen som är felaktigt och hur skulle man gjort istället.

Funktionen är f.ö. nu avsevärt mycket bättre. Jag tog bort massa beläggning på kaminens insida mot mantlingen där tjära hade blivit som en tjock kaka. Kan tänka mig att det drog ner effekten en hel del.
Som exempel drog jag igång kaminen ikväll. På en timme hade temperaturen gått upp 10° i övre delen av tanken. Trots husets förbrukning fortsätter det att öka stadigt.

Från det att jag började elda i systemet är det skillnad som natt och dag. Tacksam för alla tips, så fortsätt bara.
 
Det rätta (vid tryckexpansion) är att göra alla anslutningar i sidan av tanken. Övre laddrör ska stiga oavbrutet mot tankens övre sidoinlopp. Och bara ansluta en manuell avluftare (typ avtappningskran) i toppen av tanken. Det lämnar en stor yta för avgasning av vattnet och en stor volym där luft kan samlas utan att störa cirkulationen.

Om du inte vill ändra ditt system så mycket (vilket inte borde vara så mycket jobb i ditt fall) så ansluter du ett kärl på några liter istället för din autoluftare och en avtappningskran att lufta med i toppen på detta kärl.

Samlas det luft i röret och toppen av tanken kommer den att spolas med ner mot tanken och bromsa cirkulationen. Detta är inget en autoluftare fixar, däremot ovan beskrivna lösningar.
 
Göran.W
Tycker röret in i toppen ser lite klent ut i dimension
 
Ja det ser ut att vara 22 mm vilket säkert är ok till den kaminen, men ökar flödeshastigheten och därmed försvårar luftavskiljningen ytterligare.
 
Röret som går från kaminen och in i toppen är 28mm. Vilken dimension hade varit optimal?
 
Göran.W
28mm räcker gott så bara lite tunt ut men det var väl en synvila
 
Matss skrev:
Det rätta (vid tryckexpansion) är att göra alla anslutningar i sidan av tanken. Övre laddrör ska stiga oavbrutet mot tankens övre sidoinlopp. Och bara ansluta en manuell avluftare (typ avtappningskran) i toppen av tanken. Det lämnar en stor yta för avgasning av vattnet och en stor volym där luft kan samlas utan att störa cirkulationen.

Om du inte vill ändra ditt system så mycket (vilket inte borde vara så mycket jobb i ditt fall) så ansluter du ett kärl på några liter istället för din autoluftare och en avtappningskran att lufta med i toppen på detta kärl.

Samlas det luft i röret och toppen av tanken kommer den att spolas med ner mot tanken och bromsa cirkulationen. Detta är inget en autoluftare fixar, däremot ovan beskrivna lösningar.
Matss, om jag förstår dig rätt så fortsätter det att bildas luft i systemet?
Att ändra till annat inlopp blir kanske värre, jag har inga kvar. Ser du någon möjlighet att flytta något annat?
 
Göran.W skrev:
28mm räcker gott så bara lite tunt ut men det var väl en synvila
Det är inte så lätt att avgöra på bilder, eller ens att titta på röret. Åtminstone för en lekman som mig. Jag mätte för att vara säker:)
 
Det kommer luft länge, sen har du ju ånga den dan det nästan kokar.

Ett alt. är att samutnyttja anslutningen shunten sitter på, ett annat är tidigare nämda luftburk.
 
Matss skrev:
Det kommer luft länge, sen har du ju ånga den dan det nästan kokar.

Ett alt. är att samutnyttja anslutningen shunten sitter på, ett annat är tidigare nämda luftburk.
Ok Matss, dina råd har varit mycket bra. Vill tacka dig och alla andra som givit mig tips.

Jag får testa detta med burken i toppen, tror det blir det enklaste.
 
Matss skrev:
Det viktiga är inte energi per liter vatten, som sagt desto kallare vatten desto mer energi för du över per tidsenhet dvs högre effekt till vattnet.

Vilken temp håller kaminen när du kör på högsta fart på pumpen?
nu har jag fått tempgivare på kaminen(sitter på rören) och de här är datat när jag kör på högsta läge på pumpen.

260 rökgas temp.
61 ut ur kaminen.
57, 5 in i kaminen.
 
Hej
Jag har kopplat min i princip så också. JAg laddar i toppen på tanken och returen nästan i botten på tanken. Min har en jäkla effekt. JAg har en aquaflam 17 kw. Jag har kopplat på värmemätare på min och när jag eldar ligger jag mellan 8 och 15 kw till vattnet. Jag laddar en 500 liters tank. Som exempel igår var det 10 minus jag värmer lätt vårt hus på 270 kvm med enbart den. Jag har även värmemätare på radiatorslingan. Igår snittade jag ca 9 kw ut på radiatorslingan hela tiden. Ändå höll jag 85 grader i toppen på tanken hela tiden. Visst sotar dom invändigt men man får inte ha för kallt vatten in i kaminen då blir förbränningen sämre. Jag har ca 70-75 grader ut från kaminen och ca 7 grader lägre in. Hade egentligen velat byta termostaten och kört ännu varmare. Du mesar kanske när du eldar? Man får ösa in ganska bra. Jag tror jag lägger in åtminstone 6-8 vedträn i timmen. ca 2-3 åt gången.
 
jag öser på ganska bra, så mesar gör jag inte... det går att köra hårdare men då måste jag passa brasan mycket mer för att de inte ska dra i väg för högt i rökgastemp(max är 325) + att det blir rätt outhärdligt varmt i rummet då...

vad är det för värmemätare du har?
Finns det något sätt att räkna ut effekten om man vet in/ut temp och vilken cirkulationspump(och att man vet flödeshastigheten på den) det är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.