känner två stycken som kör med skogmastoker. Och just underförbränning tror jag är bättre än bara frammåt brinnande. För mig att en av dom sagt att den behöver sällan sotas brännarhuvudet. Själv så vet jag inte med mitt efter som det är första vintern jag kör. Pratade med veto och dom sa du sotar brännar hvudet 3-4 ggr per eldningssäsång. Jag har kollat mitt brännar huvud 1 gång sedan i oktober när jag började elda. Å då var det inge problem. Så d var bara köra på. Dock har jag problem med sintring så var fjärde dag måste jag dra ur en kaka som bilas i mynningen på brännarhuvudet. Vet dock inte varför det blir så.
Därför tror jag under matnings huvud är bättre.

Eltändning är nog bäst på vår och höst. Under vinter när det är minus tycker jag att det är bäst att brännaren går helatiden.

Brännare med eltändning
Gotfire
Iwabo x50
Veto
Finns någe dansk oxo som jag inte vet namnet på
HDG
ETA
Finns säkert fler men ju mer finneser så kostar det oxo. Räcker nog inte med 100,000kr för komplett system.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Izvek.
Är det en vetobrännare du har?
Kan du välja mellan eltändning eller underhållsfyr på den?
Är det enbart underhållsfyr på skogmastokern?
Går det att bygga om till eltändning på brännare som inte har det, förutsatt att man byter styrning så klart.
Jag tänker typ ett extra luftrör kopplat till en värmepistol som går igång när det ska tändas upp.
Eller finns det färdiga universallösningar för sånthär?
Sotet som enligt vad jag hört blir vid långa underhållsfyrer blir i pannan vilket leder till mer underhåll på den.
Rätta gärna detta om ni med praktisk erfarenhet inte känner igen det.
 
Thomas_2 skrev:
Izvek.
Är det en vetobrännare du har?
Kan du välja mellan eltändning eller underhållsfyr på den?
Är det enbart underhållsfyr på skogmastokern?
Går det att bygga om till eltändning på brännare som inte har det, förutsatt att man byter styrning så klart.
Jag tänker typ ett extra luftrör kopplat till en värmepistol som går igång när det ska tändas upp.
Eller finns det färdiga universallösningar för sånthär?
Sotet som enligt vad jag hört blir vid långa underhållsfyrer blir i pannan vilket leder till mer underhåll på den.
Rätta gärna detta om ni med praktisk erfarenhet inte känner igen det.
Jo har en äldre veto tallkari brännare endas underhålls fyr på.
Skoga är nog bara underhållsfyr.
Jo visst går det bygga om till eltändning. Lite pill å funderande å testande så går det nog. Styrning kan vara bra att byta så man får med akumulatorstyrning. Har inte sett till några universallösningar för eftermontera eltändning.
Vet att det finns att köpa som tillval för vissa märken och även där det inte går välja bort.

Att det kanske sotar lite extra vid underhållsfyr kan nog stämma, om man har blöt flis blir det nog ännu mer även vid fyr.

Har fundering på att bygga eltändning men ska se hur det fungerar ett tag. Å sedan avgöra om det blir eltändning eller solpaneler.




Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Nu har det blivit så att jag har köpt lös min gamla nymo flisbrännare med eltändning från det gamla huset.
Denna ska jag till nästa vinter bygga in i ett separat pannrum med stort förråd och kulvert till huset.
Ska starta en ny tråd om detta.
Tack för bra respons.
 
Dzet Dzet skrev:
Det kommer bli slussmatning, fast en variant som kanske mest liknar ett fallschakt till att börja med. Fjäderomröraren blir en ganska enkel sak med vinkelväxel driven av siloskruven.
Pannan blir en veto stoker och deras brännhuvud.

Styrningen kommer från Abelko i Luleå, IMSE webmaster pro. Vi använder deras produkter i jobbet och det fungerar mycket bra. Det är en sån vi använt till förra flisanläggningen som gått i 5-6 år nu. Man sköter all programering via webbläsaren och kan ha full kontroll över anläggningen via pc eller smartphone tex. Dom är väldigt mångsidiga och relativt enkelt att få dom att göra som man vill. För 375kr/år får man gsm-larm också :)

Mer info..
[länk]

Mvh David
Hej!

Har lite frågor om ditt styrsystem hur kommer jag i kontakt med dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.