Kan inte släppa det här.. Så jäkla dålig kan inte jag vara på att fräsa ;)

Testade googla lite på golvspån, det finns olika kvaliteter med olika desiteter. Jag hittade en tråd här på byggahus. http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40321-hardhet-golvspan-2.html

De skivor jag fräste i var Uponors egna golvskivor, det kan ju vara så att de har högre densitet än vanliga golvskivor utan färdiga spår.
 
thomasx skrev:
Kommer inte ihåg exakt hur långt tid det tog, gjorde lite annat emellan också, det kändes som det tog längre tid att klura ut hur det skulle vara än att fräsa, men ett par timmar för fräsningen kanske, och då var det första gången jag gjorde detta.

Jag hade turen att få låna en fräs av en kompis, så jag hade två stycken, min egen och hans, en med notfräsen och en med radiefräsen, på så vis slapp jag byta fräs mellan varven. Min fräs är en liten grön bosch på bara 600w, hans var också en bosch, vet inte effekten med något mer än min skulle jag tro.

Dammar mycket eller lite, tja, om man kantfräser i normal arbetshöjd utan dammsugare tycker jag det dammar klart mycket mer än vad det gjorde när jag fräste spåren i golvspånet utan dammsugare, med dammsugare blir det så klart bättre. Det blev relativt mycket stora spånor och inte så mycket fint damm, när jag körde, kanske en effekt av spånskivans sammansättning.
Hur planerade du spårningen? Vad utgick du från?

Vad tror ni om värmeledning då man förlägger det i spån gentemot att lägga spårad cellplast ovanpå spånskivan istället? Man vill väl att så mycket av värmen leds uppåt som möjligt samt att slangen hamnar så nära fötterna som möjligt?

På nedervåningen hade jag tänkt spårad cellplast.
 
Raginglynx skrev:
Hur planerade du spårningen? Vad utgick du från?

Vad tror ni om värmeledning då man förlägger det i spån gentemot att lägga spårad cellplast ovanpå spånskivan istället? Man vill väl att så mycket av värmen leds uppåt som möjligt samt att slangen hamnar så nära fötterna som möjligt?

På nedervåningen hade jag tänkt spårad cellplast.
Planering utifrån där slangarna kom in i rummet samt avstånd till väggar. Det är 14 hörn i rummet, så det gick lite tid till planeringen ;)

Lägger du i spånskiva använder du lämpligen aluminiumplåt för att leda och fördela värmen, den sprider värmen bättre ut från slangen också. Jag vet att de även används i vissa cellplastsystem.
 
Precis. Fördelningsplåtar medföljer de flesta cellplastsystem.

Jag tänker närmare på
- isoleringen kontra värmeledningen nedåt
- avståndet till det man vill att golvvärmen skall värma upp (rumsvolymen och även fötterna).

När det gäller ingjuten golvvärme blir det ett trögt system som svarar dåligt på värmetillskott från annat håll och som dessutom leder värme nedåt i konstruktionen. Vissa kallar det ackumulerad värme och tycker att det är det bästa.
Dessutom lägger man sällan golvet direkt på betongen, utan använder utjämning och golvspån vilket leder till att avståndet till rummet blir mycket långt. Detta borde leda till hög framledningstemperatur.

Sedan finns förläggning i spårad spånskiva. Jag har inte kollat upp det, men jag tror att det har högre värmeledningsegenskaper än cellplast, men lägre än betong. Alltså blir det ett mittemellan-system - bättre borde det bli om man isolerar mellan spånskivan och det nedanför med något som inte har lika hög värmeledningsförmåga såsom cellplast eller mellanbjälklagisolering.
Däremot lägger man oftast golvet direkt på, vilket medför att golvvärmen hamnar nära rummet.

Vid cellplast borde man få det snabbaste systemet som svarar bäst på temperaturväxlingar och värmetillförsel från annat håll som braskaminer, solvärmestrålning m.m.

En viss tröghet (ackumulerande verkan) har husstommen i sig som jag förstått det, men det kan inte jämföras med 100 mm gjuten betong (upp till 300 mm längst ut mot kantelementen).

Lite funderingar jag har bara inför husbygget, varför jag väger mellan de tre valen. Sedan har givetvis installationskostnad sin del i avgörandet :)
 
Du verkar ha god koll. Det man ska tänka på är att om slangen ligger nära golvet finns en viss risk att man kan känna på temperaturen var slangen liggen, det blir olika varmt. Därav plåtarna, men inte över cc200 i det fallet skulle jag tro.
 
thomasx skrev:
Du verkar ha god koll. Det man ska tänka på är att om slangen ligger nära golvet finns en viss risk att man kan känna på temperaturen var slangen liggen, det blir olika varmt. Därav plåtarna, men inte över cc200 i det fallet skulle jag tro.
Tack för tipset om cc-mått!

Har du erfarenhet från alla typer av system?
Stämmer det att man borde kunna hålla runt 27 grader framledningstemp om gv'n är förlagd direkt under golvbeklädnaden?
Låt oss säga att man blir tvungen att hålla 35 grader då den är ingjuten på ca 70 mm djup. Energimyndigheten menar att man sparar 5% i energikostnad per grader sänkning.
Det innebär i så fall ca 40% sparmån om man lägger golvvärmen direkt under golvbeklädnaden förutsatt att mina antaganden stämmer.
 
Det som avses är rumstemperaturen, inte framledningstemeraturen.

Har man värmepump blir det en viss besparing (högre COP) vid lägre framledningstemperatur, men det handlar inte inte om 5% per grad, långt därifrån.
 
Jag har 22mm råspont och funderar på att fräsa in 12mm och lägga golvvärmeplåtar.
Sedan tänkte jag lägga 14mm golv på det, reglarna har c/c 60cm.

Hur djupt behöver jag fräsa för plåtarna?
Blir detta tillräckligt stabilt?
Finns det någon som testat att fräsa in 12mm plåtarna?
 
  • Gilla
calidris02
  • Laddar…
thomasx skrev:
Lite gammal tråd jag snubblade över här tydligen. Men för den som går i liknande tankar så kan jag berätta att jag har idag fräst 60m spår för golvvärme i spånskiva och det gick som en dans. Med rätt verktyg, mallar och inställningar är det inga problem alls och varken jag, maskinerna eller ens frässtålen har gått åt. Jag fräste först med en 16mm not-fräs i tre pass och därefter med en 19mm hålkälsfräs, vilket gav en nyckehålsprofil på spåret. I denna passar aluminiumplåtarna så bra att de snäpper fast perfekt, och slangen snäpper in i plåtarna så allt sitter som gjutet direkt, inga problem få vare sig slang eller plåtar att ligga på plats under läggningen.

Jag sparade flera tusen på att köpa vanliga golvspån istället för förfrästa och en hel del pyssel i och med att jag inte behöver ligga och passa in de förfrästa sektionerna för att få allt att passa med golvbrunnar och vårat "oformliga" badrum med 9 innerhörn och 4 ytterhörn. Det blev inte bara billigare utan även enklare och betydligt bättre.
Bryter mig in, funderar oxå på att fräsa i spånet, har i dagsläget ett spångolv som är 22mm, limmat o skruvat, köpt ifrån Beijer (vet inte vilken kvalitet det kan vara?).

Är det någon fara för bärigheten tro att fräsa i detta golv 20mm? ja menar Wirsbos färdiga skivor är ju så.

Prövade förövrigt i Wirsbos färdigspårade 22mm att spåra lite som test, med en 16mm notfräs märke Cobolt, körde ca 15mm djupt, med en festool 1010, det var som att skära i smör ;)

så att spåra ca 14-15st spår 7m långa verkar ju inte va superkneget, men frågan e om det håller?
 
Jag har fräst tvärs golvbjälkarna, och sedan 2 lager gips på det, sen flytspackel och till sist ett teakgolv. Det håller ;)

Men faktum är att när det bara låg fräst spånplatta så kändes den bra stabil också. Men sen beror det ju som sagt på vad man lägger ovanpå också.
 
thomasx skrev:
Jag har fräst tvärs golvbjälkarna, och sedan 2 lager gips på det, sen flytspackel och till sist ett teakgolv. Det håller ;)

Men faktum är att när det bara låg fräst spånplatta så kändes den bra stabil också. Men sen beror det ju som sagt på vad man lägger ovanpå också.
Ja, ja menar Wirsbos skivor e ju så, frågan e om dom e hårdare eller nåt?
Ska lägga typ kährs 15 mm golv över, det måste ju jämna ut trycket en del?
 
Alla som fräser själv torde väl ha vanlig golvspån. Jag har aldrig sett att det skulle vara olika klass på ospårade och spårade
Så är det golvspån med not och spånt och inte vanliga 22mm spånskiva så är det inga problem.
 
Bra trådlyft, men jag funderar på att göra det samma i det nya (beg) huset.
Måste man verkligen lägga gips ovanpå och räcker det isf med 13mm enkelskiva??
 
Jag gjorde det i ett badrum, och då kräver branschreglerna för våtrum gips ovanpå.
 
Ja i badrummet är det ju en sak.. Men ett köksgolv med laminat och ett hallgolv med klinker kanske hade räckt med nerfrästa slangar??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.