P
Hade både min nuvarande(nr2) och framtida elektriker(nr3) på besök för lite "överlämning" och dessa två stod och diskuterade om allt var verkligen var rätt gjort av min första elektriker.

Nåväl
Jag har en tjockis kabel (tror det är en 10mm2 5 ledare) från elskåpet till elcentralen. I elcentralen passerar man först en huvudbrytare och sen efter detta matas det ett par JFB sektioner för huvudhuset och det var väl inget konstigt med det.
Men matningen till friggeboden går även härifrån via 3st 10A enkelbrytare/säkringar som sitter direkt efter huvudbrytaren och sen i friggebodens undercentral finns det även här en "huvudbrytare" och en 3fas JFB + säkringar..

Garagets central var tänkt att se likadan ut. Då garaget är i planeringsstadiet så var det första man först diskuterade om det var verkligen rätt att ha centralerna som undercentraler eller om dom skulle egentligen suttits som parallellcentraler som matats direkt från elskåpet. Men nu när det ser ut som det gör ska verkligen undercentralerna matas via säkringar i huvudcentralen eller skulle dom gå direkt...

Sen är det så att jag vill ha en elmätare i huvudelcentralen och då kom frågan upp om hur den skulle sitta och det var då man pratade om att koppla om i huvudcentralen...... Men det känns ju inte helt förtroendegivande att man inte vet hur man ska göra men det kanske är så att det inte finns några regler hur det ska vara utan bara en "best practice.

Så vad säger ni?
 
Beror ju på.
Ska det vara en parallellcentral (har aldrig hört uttrycket förr faktiskt) matad direkt från huvudsäkringarna måste den vara minst 6 mm2, ibland 10 eller tom 16 mm2. Tjockiskabel alltså, och plånboken blir tunnare...behövs inte så mycket kräm i uthusen så säkrar man av och tar en tunnare kabel.
Lägg till aspekter som avstånd mellan hus, mätarskåp, hur besvärligt det är att gräva, hur fullt det är i centraler osv.
Finns många sätt att flå en katt.
 
Å andra sidan är just garaget rätt trevligt att kunna ha 16A eller 20A tillgängligt, och att man inte bryter strömmen i delar av huvudbyggnaden om JFB bryter.
 
koppla garaget parallelt med huset direkt på huvudsäkringarna! (rätt kabelarea såklart) ingen ide att snåla med krämen till garaget om du, eller nästa husägare vill använda strömkrävande verktyg där ute.
en friggebod är ju nåt annat, där står man sällan och svetsar, kör kompressor eller vedkap, så dit räcker 10A 3fas gott och väl, ingen anledning att ändra på det.
 
P
Parallellcentral... vad heter det annars?
Som sagt jag kan (eller rättare sagt jag vill inte) dock inte dra en kabel från elskåpet till garaget... Det blir bra jobbigt att dra den kabel + en himla massa grävande... Idag så finns det redan ett 50mm rör draget från husets elcentral ut mot garaget.

Men varför ska man avsäkra en undercentral som matas från en huvudcentral? Hade det varit en parallellcentral och matad från elskåpet så skulle det inte vara avsäkrat mer än säkringarna i elskåpet... Är det bara för att man drar kablarna "igenom" huvudcentralen?

Och hur ska elmätaren och huvudbrytaren sitta förhållande till undercentralerna?
Nu bryts ju undercentralerna när man drar huvudbrytaren...
 
Jag förstår inte riktigt problemet. Du kan antingen lägga garagets central parallellt med de andra centralerna OM du har en kabel som är anpassad efter max huvudsäkring, vilka brukar vara 25A. Under rätt omständigheter så går det då bra med en 6 kvadratare.

Eller också avsäkrar du centralen precis som det är gjort med friggeboden. Huvudledningen behöver du dock inte skydda med en JFB, det räcker med en JFB i centralen i garaget

Problemet kan ju vara att hitta en bra anslutning för den nya matningen om det inte finns plats på huvudbrytaren eller skenorna
 
  • Gilla
christian1
  • Laddar…
om kabeln måste gå från huset till garaget, koppla då garagekabeln före huvudbrytaren i huset, alltså parallelt med husets inkommande, så att du inte bryter garaget med husets HB. garaget bör bli en egen "zon" med sin egen central, så har jag gjort det. huvudbrytaren i mätartavlan bryter dock såklart hela anläggningen.
 
P
Det är inget direkt problem utan mest en fundering och tanke på vad elektrikerna stod och dividerade om.
Jag skulle ju gärna haft det så som electrocuted föreslår att huvudbrytaren i husets central inte bryter garaget men det var en av sakerna man dividerade om det var ok att göra och om det var lämpligt...... Och sen kommer detta med elmätare dvs vilken ordning huvudbrytare, mätare och säkringar skulle sitta i....
In till huset går en 10mm2 sen till garaget är det inte draget ännu... Garaget finns bara på ritningen ännu men det finns ett 50mm2 rör ut mot garaget...
 
Jag skulle antagligen montera ytterliggare en huvudbrytare i husets central, båda huvudbrytarna parallellt, den ena som betjänar huset den andra betjänar centralen i garaget, efter huvudbrytaren för garaget skulle jag montera tre stycken porslinsäkringar (16/20/25A). Genom att göra på detta sätt kan man enkelt bryta spänningen till huseteller garaget utan att det försvinner till det andra och att man inte behöver dunderkraftig kabel till garaget.
 
Vad har du för storlek på huvudsäkringarna? Är det bara 16 eller 20 så är det nog ingen större vits att avsäkra den nya matningen separat eftersom du ändå inte får nån selektivitet mot huvudsäkringarna

Jag skulle nog grenat av matningen före huvudbrytaren precis som electrocuted säger. Hur detta görs bäst beror på hur det ser ut hos dig
 
ja, vad är det för mening att ha 2 HB i huset, när garagets HB ska sitta ute i garagets central!
säkra inte av garaget inne i huset, dimensionera garagekabeln efter huvudsäkringens teoretiska storlek (GII= 25A, GIII= 63A)
 
P
Huvudsäkringarna är på 20A.
Friggeboden är avsäkrad med B16 säkringar... (faktiskt 3 enkla.... :s )
Garaget skulle också få 3st B16
Det vore bra om man kunde få bort dessa säkringar i huvudcentralen för att få lite mer plats.. Ska jag ha in elmätaren så blir det lite tjockt i huvudcentralen... Men man behöver inte avsäkra just kabeln mellan två centraler? Eller tar man den smällen på huvudsäkringarna i elskåpet?

Porslinssäkringar???? nää svårt att få in sånt i ett nytt Hagerskåp...... :)
 
För tjugotredje gång:
Om du har en kabel som klarar av maximal säkringsstorlek för gänga 2 (D II) vilket är 25A så behöver du inte avsäkra denna separat, ej heller förse den med en separat huvudbrytare i matande ände. Huvudbrytaren placerar man i den nya centralen. Förutsatt att kabeln ska betjäna en ny såklart undercentral

Och det går finfint att sätta smältsäkringar i en normcentral. Det finns fina säkringshållare för DIN-skena
 
Redigerat:
P
bra tack! Då ska jag övertyga elektrikern bara...
 
Självklart får man avsäkra den separat också om man vill det, men man behöver inte.

Och jag skulle då inte vilja ha B-karaktär på säkringarna till garaget - det blir ganska begränsande att inte kunna köra nån kompressor eller maskin med lite högre startström
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.