Vill man gå billig väg, kolla på färdiga inspektionskameror på Ebay. Kostar inte många kronor.
 
phl skrev:
Mjae, nu är det ju fibersnabeln som är 6mm, inte CCD:n. Om du så ringer Biltemas huvudkontor så lovar jag dig att de inte kan hitta en siffra på sensorstorleken. När jag uttalar mig om kvaliteten på Biltemas sensor gör jag det baserat på det faktum att Biltema när det gäller maskiner och elektronik endast kränger uselt brandat kinaskit. Att då tro att de satt sitt märke på en produkt som inte är optimerad mot lågt pris snarare än god optisk kvalitet är ju inte ett helt otroligt antagande...



960x240 är ingen standardstorlek, det ger ett bildförhållande som är 4:1, CCD:n kan vi anta är något standardskräp lär ge en bildsignal som är 4:3 (640x480 nämns och känns troligt). Förhållandet på den angivna aktiva bildytan är 4:3 (60x45mm). Varför skulle man då använda en tokdyr (för det är bannemig ingen standardupplösning!) display med tre gånger fler pixlar i X-led än nödvändigt?

Nåja, det är bara vad jag tror...
Det sitter som sagt inte en ccd i biltemas, utan en cmos. Och visst, det är säkert samma standardskräp som i tusentals andra produkter med kamera i motsvarande upplösning av både billig och dyr sort, inget konstigt med det. Dom har säkert valt en från en av de största tillverkarna, eftersom de med störst volym blir billigast.

960x240 sitter i rätt många videokameror, om du inte tycker det är en standardpryl ja då vet inte jag. Du säger ju själv att biltema kör det billiga spåret, då hänger man naturligtvis på de produkter som tillverkas i störst mängd och därmed blir billigast inget konstigt i det. Billigast är inte alltid sämst.
 
mattiasp skrev:
Det finns ju hur många billiga kameror som helst som passar för ett hembygge. Några exempel:
[länk]
Fast då blir det ju inget hemmabygge, dom där är ju redan ready to run ;)
 
Det finns ju som sagt en hel del billiga varianter på eBay med usb kabel, ska själv skaffa en tänkte jag.

Och eftersom att jag inte har planerat att filma Terminator 5 med den så duger det gott med en billig.
 
thomasx skrev:
Det sitter som sagt inte en ccd i biltemas, utan en cmos.
Jo, så långt är klart. Använde lite slarvigt förkortningen CCD som synonym till bildsensor.

Och visst, det är säkert samma standardskräp som i tusentals andra produkter med kamera i motsvarande upplösning av både billig och dyr sort, inget konstigt med det. Dom har säkert valt en från en av de största tillverkarna, eftersom de med störst volym blir billigast.
Felaktigt antagande, störst volym blir inte billigast. Billigast blir den konstruktion som är billigast att tillverka i stor volym. Det innebär mycket sällan att det även är den bästa konstruktionen

960x240 sitter i rätt många videokameror, om du inte tycker det är en standardpryl ja då vet inte jag. Du säger ju själv att biltema kör det billiga spåret, då hänger man naturligtvis på de produkter som tillverkas i störst mängd och därmed blir billigast inget konstigt i det. Billigast är inte alltid sämst.
Vi kanske ska konstatera att vi talar lite runt varandra. Visst är en skärm med 960x240 dots synnerligen standard. Vad som då avses är att skärmbilden utgörs av 960x240 färgprickar. Då varje pixel på en färg-TFT består av en röd, en grön och en blå sub-pixel (ofta kallad dot och alltså inte samma som pixel) får man ju tre gånger upplösningen i ena ledden. Det innebär ju inte att man kan visa mer fullfärgsinformation!

Resultatet blir att man helt enkelt får en skärm med pixelupplösningen 320x240 (skärmförhållande 4:3). Detta är definitivt en standardupplösning och en mycket vanlig skärmstorlek i allsköns pryttlar. Definitivt något som får anses vara en prisoptimerad produkt på marknaden. Återigen visar det ju dock bara att Biltema inte vet/bemödar sig med att tala om vad de säljer.

Sist men inte minst kan man ju fundera på vilket mönster dot:arna sitter i. Troligtvis "delta" snarare än "stripe" där det senare oftast upplevs ge en skarpare bild även om båda mönstrena innehåller samma mängd bildinformation.
 
Har en model CO, fungerar utmärkt om man tar sig lite tid att ställa in så man ser ordentligt.

/Kent
 
jag har en billig kamera från Kina (7 meter med USB-kontakt, 0,3 MP och LED-ljus för ca 200 kr) och är inte speciellt imponerad av den. Det beror nog i och för sig på vad man ska ha den till om den är duglig eller inte. Finns förmodligen bättre varianter för mer pengar dock.
 
phl skrev:
Mjae, nu är det ju fibersnabeln som är 6mm, inte CCD:n. Om du så ringer Biltemas huvudkontor så lovar jag dig att de inte kan hitta en siffra på sensorstorleken. När jag uttalar mig om kvaliteten på Biltemas sensor gör jag det baserat på det faktum att Biltema när det gäller maskiner och elektronik endast kränger uselt brandat kinaskit. Att då tro att de satt sitt märke på en produkt som inte är optimerad mot lågt pris snarare än god optisk kvalitet är ju inte ett helt otroligt antagande...



960x240 är ingen standardstorlek, det ger ett bildförhållande som är 4:1, CCD:n kan vi anta är något standardskräp lär ge en bildsignal som är 4:3 (640x480 nämns och känns troligt). Förhållandet på den angivna aktiva bildytan är 4:3 (60x45mm). Varför skulle man då använda en tokdyr (för det är bannemig ingen standardupplösning!) display med tre gånger fler pixlar i X-led än nödvändigt?

Nåja, det är bara vad jag tror...
Vilken tur att du aldrig skulle handla på biltema!
Då blir det mer till oss som tycker att de säljer en hel del prisvärtd^_^b
Jag antar att du köper dina vitvaror från gaggenau också?
 
Jag handlar kvalitet samt varor jag anser vara prisvärda. Detta i princip oavsett var jag finner det. Det innebär, om än i få fall, att inköp sker på Biltema. Akta dig, jag har förmodligen redan köpt upp allt prisvärt :) Inspektionskamerorna lämnar jag åt dig maverickgosse.
 
Rent spontant så känns biltemas kamera överprissatt. Hade den kostat 399 istf 1599 så hade de kunnat vara ett försöksobjekt. Men om man kan få en produkt från ett välrenommerat företag för i stort sätt samma pengar så känns biltema helt out.

Tycker noga att TS hittat en massa bra produkter i första inlägget.
 
maverickgoose skrev:
Vilken tur att du aldrig skulle handla på biltema!
Då blir det mer till oss som tycker att de säljer en hel del prisvärtd^_^b
Jag antar att du köper dina vitvaror från gaggenau också?
Men du vet maverickgoose, om man ska handla en produkt av ett slag man inte har någon kunskap om, är det säkraste att köpa erkänd kvalite, medan vi andra fortfarande kan göra en egen bedömning. ;) Biltemas kamera säljs ju även under andra namn.
 
Biltemas kamera är enligt mina erfarenheter inte alls bra. Dålig bildkvalitet och för svag belysning.
Troligvis beror det på det minimala kamerahuvudet.
 
storstark skrev:
Biltemas kamera är enligt mina erfarenheter inte alls bra. Dålig bildkvalitet och för svag belysning.
Troligvis beror det på det minimala kamerahuvudet.
Bra, en som testat biltemas variant! Har du provat några andra alternativ som du tyckte var bättre? Vad hade dom för diameter på huvudet?

Som regel är det kortare skärpeavstånd på de med mindre huvud, så man ser bara skarpt på objekt närmare linsen. Så det är också något man bör vara uppmärksam på.
 
Har bara provat Millwaukee's kamera lite snabbt på Fredells. Den hade bättre bild, men mindre skärm och 17mm huvud.

Vet inte hur andra kameror är, men Biltema-kamerans hals är som en stark fjäder, den gör allt för att vara rak. Jag skulle hellre se att den var böjbar och behöll formen. Men det är möjligt att alla kameror på marknaden är så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.