billy_baver skrev:
Jag skulle kanske formulerat det som "kärnfamiljens upplösning" och inte "familjens död". Annars blir väl folk deprimerade.

:cool:
Och så ska du nog avgränsa dig till Svenska framtida bostäder.

Skickat från min mobil
 
cederbusch skrev:
Och så ska du nog avgränsa dig till Svenska framtida bostäder.
Detta är ett problem i sig: Bostäderna av idag möter inte den framtid som vi i praktiken redan upplever.
 
Gärna öppet men med möjlighet att stänga in buller, matos och högar med disk. Arbetskök med dubbla skjutdörrar, vikdörrar eller liknande tror jag är bäst.
 
Det pågår rätt mycket diskussioner om flexiblare planlösning. Rum som kan vara matsal/vardagsrum/sovrum och som passar med inneboende etc. Problemet är att det är den första köparen som ska betala för ett flexibelt boende som de kanske inte är intresserade av just nu, eller som nästa köpare vill ha. Frågan är om det är rätt att bygga ett hus/lägenhet som är flexibel för ett par under en livstid eller om det är bättre att satsa på tät, blandad bebyggelse? Så att man inte behöver flytta så långt....
 
lavin skrev:
Frågan är om det är rätt att bygga ett hus/lägenhet som är flexibel för ett par under en livstid eller om det är bättre att satsa på tät, blandad bebyggelse? Så att man inte behöver flytta så långt....

Detta var en hett diskuterad fråga på Miljonprogrammets dagar. Just varianten att blanda bebyggelse och upplåtelseformer för att nå överkomlig valfrihet förekommer fortfarande som ideal när kommunerna bestämmer detaljplaner. Men allt oftare negligeras det.

Vanliga varianter på flexibla planlösningar är att laborera med lätt flyttbara mellanväggar eller en aning jämnstora rum, som funkar som både sov- mat- vardags- lek- gäst- och arbetsrum. Man kan också från början arkitektrita en "utbyggnadszon" ifall kostymen i framtiden blir för trång. Inredningsbar vind är kanske vanligaste varianten på det.
 
Varför finns det inte plats för båda?, det tror jag :)
jag menar folk är ju olika, sen kan ju tycke o smak alltid ändras med tiden........

Har också haft båda typer av hus och visst finns det för och nackdelar med båda, men för egen del var det aldrig någon tvekan när vi satt och skissade på vårt nya hus, utsikt och ljusinsläpp, stora fönster mot havet, allt i en gemensam stor yta som ger en kontakt och gemenskap med alla i familjen, det var vad vi ville ha, ett beslut vi verkligen är glada att vi tog, vi bygger vårt drömhus nu men är övertygad att det inte passar alla, och tur är väl det, det är väl variationen som gör det här med hus så fascinerande.

Jag tror det hela är en mognadsprocess, de flesta av oss är nog ganska traditionella i vår tänk, mest för att det alltid varit så innan, jag var en av dem, jag hade oerhört svårt för de moderna arkitekritade husen, idag tycker jag de är de allra snyggaste
En öppen planlösning kan hjälpa eller stjälpa, det handlar uteslutande om hur bra den är planerad, dock ska sägas att jag har skapat möjlighetera för att kunna dela av med väggar utifall man skulle ändra sig med tiden......

Till detta hus försökte jag ta med mig alla erfarenheter och försökte eliminera de problem jag tidigare haft med öppen planlösning, ljudet löste vi genom att barnen fick en egen del i huset som kan sektioneras av med glaspardörrar, en stor köksfäktmotor på vinden visade sig vara en annan bra lösning:rolleyes:
 
Jag kombinerar det bästa av båda: varje rum i huset har en öppen planlösning. :)

Skickat från min mobil
 
Jag hade nog velat ha ett lagom stort arbetskök lite avskiljt med en liten vägg och sedan kanske ha mathörnan och vardagsrummet ihop på nåt sätt.
några vänner till familjen har matbordet och vardagsrummet i samma rum med ett litet "hål" i väggen där man kan skicka tallrikar, maten och så vidare ut till köket så då störs man inte av skramlandet i köket när man kollar tv och ingen kan titta på en när man lagar maten. det är en väldigt bra lösning tycker jag.
 
Efter att ha läst igenom denna tråd så får jag intryck av att bostäderna framför allt planeras utifrån att de ska passa för middagsbjudningar. Dröm eller verklighet? :S
Finns det inga här som lever vanliga vardagsliv?
 
Hemmakatten
Håller med Sommartorparn att det i många inlägg pratas om middagsbjudningar och inte så mycket om vardagsliv. Vi har öppen planlösning och lever ett högst normalt vardagsliv. Håller med shadowfire om resonemanget att det är enklare att få ett "flow" och en bättre funktionalitet i ett mindre hus med en öppen planlösning.

Vi har byggt "ner oss" i yta. Vårt gamla hus var 2½ gånger större men hade många fler rum (bl.a. 6 sovrum) eftersom barnen då bodde hemma. I vårt nuvarande hus har vi inbyggd förvaring med garderober,bokhyllor, kontorsinredning mm och väldigt lite möbler och prylar, vilket känns oerhört skönt och befriande. Inga jättesoffgrupper eller gigantiskt matbord bara för att man ibland har många gäster. Är vi många får man hämta stolar från arbetsrum o sovrum. Räcker inte det, tar vi in några trädgårdsstolar, vilket går alldeles utmärkt och ingen klagar. Räcker inte sittplatserna vid soffan får man ta och komplettera med några stolar från matbordet. Stora tillställningar har vi på sommarhalvåret med buffé och där alla kan sitta utomhus.
 
Sommartorparn skrev:
Efter att ha läst igenom denna tråd så får jag intryck av att bostäderna framför allt planeras utifrån att de ska passa för middagsbjudningar. Dröm eller verklighet? :S
Finns det inga här som lever vanliga vardagsliv?
Fast det är väl precis vad de inte gör? Den öppna planlösningen som är så vanlig idag passar väl bättre för den vanliga familjelivet än för de tillfällen som man har bjudning?

Anledningen till att många diskuterar just den gången då man har gäster hemma är för att det oftast är då man inser att ens hus kanske inte har den flexibilitet som man hade önskat. Däremot klarar de flesta planlösningar av vanligt "vardagsliv".
 
Sommartorparn skrev:
Efter att ha läst igenom denna tråd så får jag intryck av att bostäderna framför allt planeras utifrån att de ska passa för middagsbjudningar. Dröm eller verklighet? :S
Finns det inga här som lever vanliga vardagsliv?

Haha...känsligt ämne....har inte alla stora bjudningar hela helgerna?? ;)

Behovsanalys?....hur många bygger inte hus som är MYCKET större än behovet?

Jag bygger mitt hus för min egen del och inte för att visa upp det för andra eller få något godtyckligt "gillande alá FB"
 
Man behöver ju inte ha gäster varje helg för att man vill ha plats för umgänge. Vår nuvarande bostad funkar ok så länge vi inte har gäster. Det blir väldigt trångt så for man fler är fyra i köket. Hade det varit en öppen planlösning hade inte det varit lika jobbig när man är 6 eller 8.
 
En särling lär haft som sitt valspråk att VARJE bostad är för stor, så länge man inte når allt utan att resa sig upp. Och har man en sån etta förlorar begreppet "öppen planlösning" definitivt sin mening. :p
 
Mikael_L
billy_baver skrev:
En särling lär haft som sitt valspråk att VARJE bostad är för stor, så länge man inte når allt utan att resa sig upp. Och har man en sån etta förlorar begreppet "öppen planlösning" definitivt sin mening. :p
Ur boken "De ovanliga" av Åke MoKvist.
En intressant bok. Nää.. den beskriver intressanta människor. Såna man tittar lite snett på i vardagen bara för att man inte vet något om dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.