Totem skrev:
En fråga till er som har en sänksåg.
Hur gjorde ni innan det fanns något som heter sänksåg?
Vad använde ni istället? Var ni nöjda med resultatet tiden innan sänksågen?
Jag körde med cirkelsåg. Antingen efter streck, eller längs något rakt. Det är rätt stor skillnad:
  • På min cirkelsåg fanns skrivet ett mått på hur långt från kanten den gjorde snittet. Jag fick måtta in en rak bräda elelr så till det måttet (önskad bredd minus det måttet). Med skena sätter jag skenans kant direkt på rakt mått.
  • Det var lönt att använda cirkelsågens "kantguide" frö att såga x centimeter från kanten. Med skena är det inte lönt, med cirkelsåg var det lättare än att trixa med en rak kant.
  • Cirkelsågen lämnade ibland den raka kanten, med skena så är den sidstabil åt båda sidorna, mycket bättre.
  • Den raka kanten låg "vid sida av cirkelsågen" och tog plats och gjorde vissa kapningar svårare. Skenan ligger på det som skall kapas och gör ofta kapningen lättare.
  • Man fick ofta starta med att fälla upp cirkelsågens klingskydd innan man startade cirkelsågen, det är en del av att trycka på handtaget med sänksågen.
Så sänksågens största vinst ligger i skenan, som en gång i tiden var patenterad. Men till och med om man har riktig skena till cirkelsåg tycker jag att sänksågen är lättare. Jag har en cirkelsåg, som inte tagits fram på många år nu.

--- Mats ---
 
Jag har cirkelsåg med skena, (Bosch) och tror jag kommer investera i en Bosch sänksåg när den släpps i höst, om den inte visar sig ha några galna lösningar.
Som det är nu sågar inte min cirkelsåg i kanten på skenan eller skenans läpp (skenan saknar läpp - tidig modell), samt att styrningen i sidled är lite oprecis.
Jag tror inte heller jag kommer tänka mig att skulle sälja cirkelsågen för att en sänksåg köps.

Sen ser jag samma fördelar som Mats nämner ovan, förhoppningsvis mindre spånsprut åt alla håll, slippa hålla upp klingskyddet mm.
 
imorgon kväll blir det att packa upp sågen!! Ska börja lite soft med att kapa golvspånskivor, men sen klyva reglar på längden... hur kommer det bli med en såg utan klyvkniv? inga problem antar jag... ?
 
Om du är väldigt försiktig, står stadigt och har en bra Klyvklinga så går det oftast bra att klyva utan klyvkniv.
Men som sagts så många gånger förr, en såg utan fena är i första hand till för skivmaterial.
 
Lars_Gisela skrev:
imorgon kväll blir det att packa upp sågen!! Ska börja lite soft med att kapa golvspånskivor, men sen klyva reglar på längden... hur kommer det bli med en såg utan klyvkniv? inga problem antar jag... ?
Lägg en regel till bredvid så skenan får nåt att vila på då den regeln man ska/vill klyva oftast är för smal för att skenan ska ligga bra på den. :)
 
När ni beställer verktyg från england, är det inte fel kontakt på sladden då? Anpassad för engelska uttag?
 
Ja du får byta kontakt eller hela sladdstället. Omnämns i en annan tråd har jag för mig med tips.
 
hecke skrev:
Ja du får byta kontakt eller hela sladdstället. Omnämns i en annan tråd har jag för mig med tips.
Eller köpa en reseadapter hos CO för 39:-, omvandlar UK-kontakt till EU-kontakt.
 
Försöker bli klokare i valet mellan en ny cirkelsåg eller sänksåg. Om man köper en DeWalt, Bosch eller Makita cirkelsåg och kompletterar med skenor får man då samma funktion. Alltså att kanten på skenan blir kaplinjen.

Har idag en justersåg, men har stora bekymmer med att kapa helskivor på längden. Dels utrymmet, då jag måste flytta sågen med pallyft samtidigt som jag sågar, saknar även stöd på högersidan för det kapade materialet. På vänstersidan åker bordet med.

Det jag kommer göra är att ibland kapa rakt och långt. Kan även tänka mig att den kommer användas "ute på fältet" någon gång ibland.
 
Nu med nya FSN skenorna från Bosch så får du kaplinjen vid skenkanten, även förra modellen av Bosch tror jag det var så på.
Jag har den första generationens skena och där diffar det 2-3mm mellan skenkant och snittet.
Den typen av skena har ingen gummiläpp framtill heller.

Har investerat i en GKT55GCE (Bosch sänkis) med tillhörande skena och har som plan att byta ut cirkelsågen och gen1 skenan mot en ny GKS65GCE med tillhörande FSN1600.
 
Jag har också kört ett bra tag med en bosch cirkel med skena. Jag hade den senare skenan med gummiläpp, så jag skulle få snittet där jag la skenan. Men jag upplevde det hela som ganska glappigt. Det blev ofta fel på en,milimeter eller två. Efter att det blivit fel på "fel" håll så var dessutom gummikanten sabbad så den inte gick att rikta efter längre. Eftersom man måste börja med sågen helt utanför det man ska såga är det dessutom svårt att få stabilitet i sågen förrän man kommit en bit in.
Jag köpte en sänksåg i höstas, och är mycket nöjd. Jag tycker den är mycket lättare att ställa in rätt och lättare att använda med bättre resultat. Även vinkel och sågdjup är lättare att ställa in. Dessutom förstör inte ett vinklat snitt gummikanten.
Men vilket man ska välja beror väldigt mycket på vad man ska ha den till. För skivmaterial är, enligt mig, en sänksåg det solklara valet, men för att kapa/klyva reglar t.ex. är nog fortfarande cirkeln att föredra då den är lite smidigare när man inte har så mycket att balansera på.
 
Är det ingen idè att köpa en cirkelsåg om man vill ha en såg som kan lita på att det blir rakt med?

Å andra sidan så är inte en Bosch cirkelsåg med skena mycket billigare än en Makita SP6000 med två skenor på Axminster.

Kan man använda Makitas skenor till något annat? Passar deras fräsar i spåren eller finns det en adapter så man kan anpassa vilken fräs som helst för skenan?
 
Redigerat:
Vad säger experterna om kap o gersågen som ni köpt då...? Jag tänkte köpa en sån oxå...
 
Hamnade visst i fel tråd...
 
Hur är kap o gersågen? Tänkte köpa mig en sån...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.