Ok, min tanke är att dra ner en slang i en 25 liters dunk, jag har inga problem med att det fryser, jag håller minst 10 grader på vintern.
Dock så blir jag IRRITERAD!! på dom här 25L dunkarna som säljs överallt, de är ju enligt mig felkonstruerade!, eftersom öppningen sitter en bit högre än lägsta punkten (om man ska tömma dunken).
Farsan har en dunk som jag tror är på 10 liter, som är konad ner mot "korken" och därmed går tömma ur varenda droppe, men en sådan har jag aldrig sett i affär?
Är ju inte så fräscht att hålla på med "färskvatten" i en dunk som aldrig går att tömma helt, likadant avloppsdunken kommer man ju få spola ur typ för att få ur allt.
Dricksvatten kommer jag förvara i en 5L dunk i kylen, så det är inget bekymmer, dom går ju tömma, det är dunken till diskvatten som jag skulle velat ha bättre utformning på.
10L dunk räcker dock tyvärr inte så länge, hade velat ha lite större, det beror på hur mkt man kan strypa vattentillförseln, jag behöver testa mig fram.

Ang. dass tror jag att 1,5x2m eller 1,3x1,3 är duger gott, jag ska även där ha en dunk till att tvätta händer tänkte jag, ett litet handfat där man kan hälla upp vatten när man ska skita o sen tvätta sig i efteråt.
Vad jag ska ha för handfat vet jag dock inte redigt, men handsprit är ju smidigt att ha oxå :)
Funderat på att isolera dasset oxå så man kan ställa in en 2kW 230V byggfläkt o hålla några grader, jag har för mig termostaten startar på 5+, borde inte dra så mkt el om man isolerar hyffsat.
En rulle isolering räcker rätt långt på så liten yta.
Jag mätte just min toalett i lägenheten, 1,5x1,6m och där får toalett, handfat och dusch plats utan att det känns FÖR trångt, det hade tom gått in en liten tvättmaskin om man velat.

Däremot förrådet bör jag nog ha större, är jobbigt att vika ihop gräsklipparen jag har :p
 
patriklarsson skrev:
Ok, min tanke är att dra ner en slang i en 25 liters dunk, jag har inga problem med att det fryser, jag håller minst 10 grader på vintern.
Dock så blir jag IRRITERAD!! på dom här 25L dunkarna som säljs överallt, de är ju enligt mig felkonstruerade!, eftersom öppningen sitter en bit högre än lägsta punkten (om man ska tömma dunken).
Farsan har en dunk som jag tror är på 10 liter, som är konad ner mot "korken" och därmed går tömma ur varenda droppe, men en sådan har jag aldrig sett i affär?
Är ju inte så fräscht att hålla på med "färskvatten" i en dunk som aldrig går att tömma helt, likadant avloppsdunken kommer man ju få spola ur typ för att få ur allt.
Dricksvatten kommer jag förvara i en 5L dunk i kylen, så det är inget bekymmer, dom går ju tömma, det är dunken till diskvatten som jag skulle velat ha bättre utformning på.
10L dunk räcker dock tyvärr inte så länge, hade velat ha lite större, det beror på hur mkt man kan strypa vattentillförseln, jag behöver testa mig fram.

Ang. dass tror jag att 1,5x2m eller 1,3x1,3 är duger gott, jag ska även där ha en dunk till att tvätta händer tänkte jag, ett litet handfat där man kan hälla upp vatten när man ska skita o sen tvätta sig i efteråt.
Vad jag ska ha för handfat vet jag dock inte redigt, men handsprit är ju smidigt att ha oxå :)
Funderat på att isolera dasset oxå så man kan ställa in en 2kW 230V byggfläkt o hålla några grader, jag har för mig termostaten startar på 5+, borde inte dra så mkt el om man isolerar hyffsat.
En rulle isolering räcker rätt långt på så liten yta.
Jag mätte just min toalett i lägenheten, 1,5x1,6m och där får toalett, handfat och dusch plats utan att det känns FÖR trångt, det hade tom gått in en liten tvättmaskin om man velat.

Däremot förrådet bör jag nog ha större, är jobbigt att vika ihop gräsklipparen jag har :p
Hmm.. jadu. Jag har faktiskt en konad 25l :p Hittade den hos morfar. Vad gäller avloppet så provade jag dunken, men det blev smidigare med en hink. Men det märks väl :)

Vet du, jag var lika ambitiös i mitt tänkande som du är. Jag tänkte ha vatten överallt, dunkar till höger och vänster. Men sedan blev det en 20l med färskvatten som får förse allt. Är det mer diskning så tar jag dunk #2 och häller upp direkt om det behövs. Rätt skönt att ha en på altanen med en liten vridkran.

På dasset känns det enklast och smidigast att ha våtservetter och lite handsprit för den kräsne.

Som du säger, ibland är det bara smidigast att ha några petflaskor med färskvatten. För lite bök och stök är det allt att fylla upp en 25l.

Vad gäller att isolera dasset så var jag själv inne på det. Men efter att ha använt det på vintern i -20 grader så släppte jag den tanken. Sitsen i cellplast känns ljummen även om det är iskallt. Bättre att ha god ventilation så man slipper lukten. Glöm inte att separera urinet från bajset :D

Gröper du inte ur påsklämman så stryper du helt. Det är inga problem att få det att droppa om du vill. Visst pumpen får ju kämpa lite. Men lagom flöde är för mig inga problem, hittills.


Dassmässigt så upplever jag det som ganska stort :) Som du säger, förrådet är för litet. Även för mig. Fast å andra sidan så har jag fyllt mitt förråd till lägenheten.. och det är stort. Så i slutändan så spelar det nog ingen roll hur stort det är :p
 
AXS
Ang. pumpen. Har du testat driva den på 5v?
Knappen skulle du kunna byta till en 3polig istället för 2polig,
så kan man välja om man vill ha lagom eller lite sprut.
 
Det är ju en idé som är lätt ordnad!

C
 
Ta gärna en bild på konade 25L dunken, tack vore intressant att se!
Det kanske är smidigare att sätta en liten rostfri diskbänk utv. att ha o tvätta sig vid vår-höst, fördelen med att ha den ute är att man kan blaska lite som man vill utan att bry sig, och på sikt kommer jag kunna dra fram en trädgårdsslang med vatten när det är plusgrader, så kan man tvätta sig ordentligt ute.
Jag kom på att jag måste fixa förvaring för ved också, så får klura vidare på nån smidig planlösning, men man kanske ska skippa isoleringen då.
Var köper man en sån där sits i cellplast?
Hur gör man för att få 5V? (är inget vidare på el) betyder inte 3-polig att det är 3 lägen på knappen istället för 2?
 
Från baksidan av stugan kommer jag sätta upp ett litet snedtak för veden. Vad gäller dunken så är den i stugan, och dit ska jag inte på ett tag.

Duschingen står det hur jag löst tidigare i tråden :) Iom att jag kör 12V och saknar rinnande vatten så är lösningarna begränsade. Dock har jag bara materialet för duschhörnan, men inget byggt ännu. Det får inte bli för mycket grejer liksom. Det ska vara en sommarstuga där möjligheterna finns, men allt ska inte vara lika smidigt som hemma :)

500torrdass_MM.jpg
Torrdass 500
http://www.separett.se/default.asp?refid=2144&id=1457&ptid=1081

Återförsäljare
http://www.separett.se/default.asp?id=1608&PTID=&refid=1347

Kollar du igenom tråden där dasset byggs så ser du precis hur jag har installerat den. Jag kan varmt rekommendera den.


Jag började kolla lite på att göra om pumpen, och strömbrytaren, men det kändes inte så nödvändigt. Det fungerar redan så himla smidigt.

/C
 
Lampor - Guide för att använda dem i ett 12V-system


1. Leta upp någon fin lampa med E14/E27-sockel. Jag valde två sådana här till mina fönster. Det är en helt vanlig lampa för hemmabruk (230V).
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161193777http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161193777
36-3008.jpg

Steg 2. Klipp av stickkontakten och skala av ändarna. Den här lampans kabel har en "knepig" kabel för att höljet är transparent. Dvs. man ser ingen som helst skillnad på ledarna.

Steg 3. Nu ska vi göra ett diodtest för att se vilken kabel som är +. Ta multimetern och ställ den på diodtest.
c4120121250282787.jpg



Steg 4. Lägg den röda mot den kontaktytan längst in i lampans sockel.
9b12012125201d1ff.jpg




Steg 5. Lägg den svarta mot en utav ledarna. Nu ska det pipa om multimetern om du chansat på rätt ledare. Annars byter du bara till den andra så piper det garanterat.
d112012125356b053.jpg




Steg 6. Nu när vi har utrett vilken som är + ledare. Prova nu samma sak, fast på den andra kontaktytan (på sidan) och den andra ledaren, så ska du se att det piper på dem med.


Steg 7. Vi utgår från + hela tiden. Nu är det dags att montera kontakten som är anpassad för 12V system. Observera skillnaden mellan "kontaktpinnarna". Den stora är plus i mitt system. Lita aldrig på någon annan, mät alltid uttaget själv så att du är säker på hur det är uppkopplat. Skruva helt enkelt ihop kontakten med kabeln så som du mätt upp. Plus på den stora och minus på den lilla.
f312012125650eeed.jpg

Steg 8. Gör om steg 3,4 & 5. Fast denna gången mäter du mot "kontaktpinnarna" så att du är helt 100% säker på att du har kopplat rätt.

Steg 9. Stoppa i en 12V lampa i passande storlek, montera upp lampan och tänd. Let there be light!!
ab1201210316P11ce.jpg





Jag har alla sorters 12V-lampor

Här är en 1w jag köpte på Ebay.
images



7w Lågenergi från www.24volt.eu
energilampa12V15W.jpg



3w LED från Ebay.com
242590323_o.jpg




Nu är mitt system så effektivt att jag köpte några 15w halogenlampor så att batterierna får motionera lite :)

15w halogen från www.clasohlsson.se
32-1022.jpg




Skruva inte utan kunskap!



/Christian
 
Ohms lag gör det lätt att räkna ut hur mycket ström alltsammans drar.
ohmslag.gif
Denna hjälpreda underlättar vid beräkningar av Ohms lag.

U är spänning och mäts i volt (V)
I är ström och mäts i ampere (A)
P är effekt och mäts i watt (W)
R är resistans (motstånd) och mäts i ohm (ohm.jpg)

Lampan drar 7 Watt.
Solcellssystemt är på 12 Volt.

7W / 12V = 0,6A

Dvs. Lampan drar 0,6A i timmen.


Om en lampa lyser i fem timmar så tar man alltså följande.
(7W x 5)/12V = 2,9Ah

Har du flera lampor, pumpar med mera kan man räkna ut den preliminära förbrukningen. Då ser man enkelt om det behövs snålas eller inte.

Exempel
3 st Ledlampor 4W lyser i 4 tim/dag
1 st vattenpump 40 watt 30 min/dag
1 st TV 45W 2 tim/dag

3x4x4 = 12Wh (watt timmar)
40x0,5= 20Wh
45x2 = 90Wh

Summa = 122Wh

122Wh / 12V = 10,1A
10,1A drar alltså systemet under en dag. Över en helg skulle detta alltså bli 30,3A.

Tycker ni att det är jobbigt att räkna?
Använd denna kalkylator från 24volt.eu
Har ni väl börjat räkna lite så ser ni snart sambandet och att det inte är speciellt svårt.


Lycka till! :)

/Christian
 
Redigerat:
Jula hade sålt just den dunken, men var utgående modell och fanns inga kvar.
Skulle finnas 6st i Norrköping men jag ringde butiken och hon hittade inga, jäkla skit! :(
Får leta vidare..
Tack för länk till dass-sits och annat!
 
Patrik Larsson: Så här ser en dunk med konform ut. Hittade på den i förrådet. :)
 
  • bild(4).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, ser bra ut den där, tyvärr vet jag inte var man får tag i sådana..
Jag hittade iaf konformad 10L dunk enl. tidigare bild på Ö&B, och ska se hur länge 10L räcker, för den dunken är lite smidigare att handskas med, jag måste springa över hela tomten för att hämta vatten, känns lite bekvämare att kånka på 10kg oxå..
Jag funderar lite på om man skulle försöka pressa i ett "spridarmunstycke" i kranen så man får vattendimma istället, det skulle nog spara en hel del vattenförbrukning, och jag tror det skulle räcka för att skölja av & snabbdiska tallrikar och bestick, sedan om det är större mängd disk, kan man hälla vatten direkt i diskhon från dunk och blanda med kokat vatten.
Har för mig kranen består av ett rör ca 8mm i diameter, känns som onödigt stort, frågan är om man kan svarva till ett smidigt munstycke och då måste man ju ha tillräckligt vattentryck också.
Har testat oljebrännarmunstycken ihop med vindrutespolarpumpar ett par stycken seriekopplade till vattenkylning av förgasarturbomotorer och det funkar bra.. d^_^b
 
Nu har jag köpt färg och dessutom bestämt mig för att bygga en skänk till porslin m.m. Färgen är till finliret som finns kvar på sina ställen..

Tror dessutom att det blir plåttak på dasset. Känns lite overkill med gräs kan jag tycka.. eller? :|

Ni har ju sett sängen. Har ni några idéer till den? Gavel? Sängbord? Lite tips om hur jag kan inreda loftet med andra ord. Jag funderar på att betsa den i samma färg som "batteribank":en. Sänggavel är det nog för lågt i tak till. Kanske två små vägghyllor med gamla konsoler som avlastnings-/sängbord? Någon matta lär ju upp..

Har även ett fönster jag ska sätta in i gaveln på loftet.

Det är ca 175cm i takhöjd på loftet om jag inte minns fel. Och det är väl ca. 1m från sängens fotända till trappen.


/Christian
 
  • IMG_2735.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2774.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul med en uppdatering.
Jag kan inte låta bli att imponeras. Bra jobbat!
 
Totem skrev:
Kul med en uppdatering.
Jag kan inte låta bli att imponeras. Bra jobbat!
Tack, jag menar det verkligen. Trots att många skrivit det så blir jag lika glad nu som då! :)
Nu längtar jag tills det börjar bli lite varmare, för nu är jag sugen som tusan på att snickra.

Känns lite sjukt, men hellskotta vad mycket jag lärt mig. Är nästan sugen på att börja hamstra byggmaterial och bygga ett eget småhus någon annanstans. Eller om jag ska börja med en bastu i sommar, när jag är klar med resten :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.