Aha jag som sagt var förstod inte att plyfan var själva "vagnsstycket" eller en del i konstruktionen då förstår jag att det lät konstigt att plyfan och div reglar var en extrakostnad som jag skrev. Jag trodde att allt var någon form av jigg /mall för att hitta rätt form på vagnsstyckerna och vart du skulle sätta trappstegen. Så nu förstår jag ibland tar det lång tid innan poletten trillar ner. Men vart är ritningen?

Pär
 
I väntan på bättre tider kommer bild på hörnstolpen målad och klar samt en bild på trappans insida.
 
  • 29.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Jag tycker din trappa ser bra ut. Ska bli kul att se slutresultatet. Jag hade varit intresserad av ritning.
Lotta
 
Per_Lotta skrev:
Hej Jag tycker din trappa ser bra ut. Ska bli kul att se slutresultatet. Jag hade varit intresserad av ritning.
Lotta
Ska ha det i åtanke
 
Stegen limmas och skruvas underfrån. Är lämpligt att låta någon stå på steget när det skruvas för att det inte ska flytta sig när skruven går in.
 
  • 31.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 32.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 33.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnstolpen skruvas inifrån genom plywooden och i taket med vinkeljärn. Hitta ett par gamla gångjärn som jag kapa och böjde. Är en skymf utan dess like att använda torxskruv synligt till de järnen, men tyvärr var spårskruven slut.

Dörren sågas ut och skruvas sedan fast inifrån enligt bild. Sedan är det enkelt att klä allt på en gång och när gångjärn och dörrlås är monterat skruvas reglarna på baksidan bort så man kan fortsätta klä gaveln.
Spik + panel + plywood är ingen bra kombination eftersom plywooden rör sig mycket. Spiken kommer krypa ut efterhand. För att råda bot på detta rekommenderar jag att man även limmar panelen på dörren. Har än så länge inte kunnat se att det behövs någon annanstans på trappan, men det ger sig nog med tiden.
 
  • 34.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 35.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 36.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo Rås och 1 till
  • Laddar…
Notera att jag använder en riktbräda för att få en jämn linje i överkant (bild2). UNderlättar både när man spikar panelen och när skyddsbrädan ska monteras.
 
Jättetrevlig tråd! Tack!
 
  • Gilla
PtrN
  • Laddar…
I Indus skrev:
Hörnstolpen skruvas inifrån genom plywooden och i taket med vinkeljärn. Hitta ett par gamla gångjärn som jag kapa och böjde. Är en skymf utan dess like att använda torxskruv synligt till de järnen, men tyvärr var spårskruven slut.

Dörren sågas ut och skruvas sedan fast inifrån enligt bild. Sedan är det enkelt att klä allt på en gång och när gångjärn och dörrlås är monterat skruvas reglarna på baksidan bort så man kan fortsätta klä gaveln.
Spik + panel + plywood är ingen bra kombination eftersom plywooden rör sig mycket. Spiken kommer krypa ut efterhand. För att råda bot på detta rekommenderar jag att man även limmar panelen på dörren. Har än så länge inte kunnat se att det behövs någon annanstans på trappan, men det ger sig nog med tiden.
Hade varit så kul o se slutresultatet dock....eller ni har flyttat kanske:) ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.