Jef skrev:
Hur har du gjort med OSB och gipsskivorna på väggarn ? De ser ut att ligga direkt mot betongplattan i nederkant, är inte det en risk för fukt ?
Hejsan,

Det är ett avstånd mellan skivorna och plattan. Använde klossar för att hålla upp skivorna.

Mvh

Stefan
 
Har nu haft hit avloppstekniker med kamera som har kolla avloppen.
Visade sig att det var stopp i avloppet från toaletterna. Detta löste sig när vi spolade vatten samtidigt som de guckade runt med kameran.
Men de avloppsbitarna som inte byttes i februari i år behöver bytas. De är sönderätna.

Och nu till problemet. Jag hade bilat/sågat upp hela stamavloppet inomhus för att en firma skulle kunna byta ut de gamla gjutjärnsrören. Rörisen som var här ansåg inte att man behövde byta ut allt, utan bara en liten bit, resterande var i så gott skick. Jag litade på detta rådet och fyllde igen hålet med grus/betong. Efter det har ju biorummet kommit till, och nu visar det sig att resterande del av röret också behöver bytas...
Har pratat med den firman som var här, och de verkar ta på sig ansvaret och kommer troligen relina (relning) den biten som är under biorummet, samt byta ut rörbiten i hallen, där jag inte hunnit göra klart golvet än (man ser fortfarande vart jag bilat/sågat i betongplattan, som är blottlagd).
Det är väl inte mer än rätt att de får åtgärda den biten som de sa var bra, förra gången de var här?

Kommer troligen passa på att byta ut så mycket av de gamla gjutjärnsrören som möjligt, när jag ändå håller på. Kommer bli dyrt detta :S
 
Arbetet borde de iaf bjuda på.
 
Hallo,

Har kanske hittat en lösning för att täcka de vita dörrarna. Fototapet. Någon som har erfarenhet av det? Typ denna i passande storlek (90x200 typ)
http://www.photowall.se/photo-wallpaper/brands/star-wars/star-wars-darth-vader-and-luke-skywalker
Är det fotokänsla på tapeten? Dvs glansig? Eller tapetkänsla?

Funderar på hur man kan sätta upp den på ett bra sätt utan. Snyggt utan att man pajjar ytskicktet på dörren. Klister är ju inte direkt det bästa, och dubbelhäftande tejp kanske bygger på för mycket?

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Klater88
  • Laddar…
Wow... Sak samma om dörren pajar, en sån snygg bild måste ju sitta för evigt!

(SW-nörd ut i fingerspetsarna... :blushing: )
 
jävel va snyggt. avis..
 
Dalbotös skrev:
Wow... Sak samma om dörren pajar, en sån snygg bild måste ju sitta för evigt!

(SW-nörd ut i fingerspetsarna... :blushing: )
Benägen att hålla med! Vem vill ta ner något sådant? Men ponera att en liten 9 månaders baby bestämmer sig för att riva av halva nederdelen. Vad gör man då? (Förutom att fundera på adoption :p). Gillar saker som är lätta att byta ut.

Har grunnat mycket på detta, men bestämt mig för att temat i rummet ska vara SW (generation 1). Har köpt en byst av boba fett redan i riktig storlek, samt satt upp massa gamla leksaker som jag hittade på rummet. Får fortsätta i den stilen :p
 
obba skrev:
jävel va snyggt. avis..
Man tackar :)
Vi njuter mycket av rummet nu. Nere varje kväll. Just nu är det game of throne som gäller.
 
Hallå!

Är du nöjd med hur dina fläktar för golvventilationen funkar? Jag har ett ventilerat golv oxå, men med självdrag, vilket medför att det kommer upp kall "golvluft" på lite olika ställen.
 
benox skrev:
Hallå!

Är du nöjd med hur dina fläktar för golvventilationen funkar? Jag har ett ventilerat golv oxå, men med självdrag, vilket medför att det kommer upp kall "golvluft" på lite olika ställen.
Tjenare,

Jo, jag tror jag är nöjd. Men det är så svårt att veta...!
Jag har satt timers på fläktarna, så de går bara nattetid. Kanske 14h/dag. Detta borde ju vara tillräckligt. Men är det det? Jättesvårt att veta. Har ingen aning om om de gör någon skillnad alls, mer än att dra ström :p Men jag hoppas och tror att de borde hjälpa till en hel del.
Så svårt att se när man inte kan inspektera.
Sedan hade jag inget direkt fuktproblem innan heller. Så att ventilera golvet kanske är både hängsle och livrem.

Mvh

Stefan
 
stew skrev:
Jo, jag tror jag är nöjd. Men det är så svårt att veta...!
Du skulle haft en luftfuktighetsmätare där nere någonstans.
 
Hur högt tar golvventilationen plats på höjden? Tror ni är de klokaste golvägarna som finns med den lösningen. Inomhushälsan är A och O för att åter bli frisk. 90 % av vår tid spenderas inomhus med allt för lite negativa joner som reducerar mängden gifter i vår innemiljö. Ventilera, ventilera och ventilera bort dålig lukt, kemikalier, gifter och radon inte minst att förglömma.
 
snuttensnatten skrev:
Hur högt tar golvventilationen plats på höjden? Tror ni är de klokaste golvägarna som finns med den lösningen. Inomhushälsan är A och O för att åter bli frisk. 90 % av vår tid spenderas inomhus med allt för lite negativa joner som reducerar mängden gifter i vår innemiljö. Ventilera, ventilera och ventilera bort dålig lukt, kemikalier, gifter och radon inte minst att förglömma.
Håller med helt.
Ventilationsrören som går under reglarna 60mm. Reglarna ligger precis ovanför detta. Men så sjunker isoleringen ner lite på sina ställen. Så mellan 50-80mm skulle jag säga, Siktet var inställt på 70mm. Men att få det exakt med en sådan här lösning samt ett ojämnt golv är inte lätt! :)

Mvh

Stefan
 
Skulle du inte kunna sätta över en plexiglasskiva över den sjukt powerfulla bilden?? Eller en tunn ram så inte din minihuligan får tag på kanten o kan riva sönder den??? Use the force man. =)
 
Tjenamoss!

Snyggt bygge! Ska precis börja med ungefär samma sak! Hade en "bio" i mitt förra hus men nu är det dags igen!!

Hur gjorde du med lufttillförsel till golvet? Hittade ingen bild eller text på tilluft in under golvet ...

Jag har tittat på ventilationslösninger från Nivell, Granab, Icopal, Platon osv osv, men precis som du har jag inga problem med fukt idag, det är mest lukt från de gamla tryckade reglarna som ska bort.

Mvh
Kristofer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.