lego skrev:
Summa summarum, att betala installation och "engångskostnader" för ett hyrlarm kan visa sig bli j-ligt dyrt! Speciellt om man räknat på att installation mm skulle delas upp på betydligt fler månader än 10, som det höll i mitt fall.
Inte Kan. ÄR dyrt är mer riktigt, för vad du får.

Köpte själv ett hus i höstas, där tidigare ägare hade hyrlarm från känd nasarfirma.
Tidigare ägare hade sagt upp larmet flera månader innan vårt tillträde men inget larm hämtades, han ringde och tjatade på dem och när det väl fick tummen ur så var det i trakterna som vi skulle tillträda, och i något svagt ögonblick godkände tidigare ägare att de kunde komma och motera ned och hämta larmet första vardagen efter från tillträde.
Som väl var sa tidigare ägare detta till oss när vi satt på banken.

Hade det inte varit så att det satt en nyckeltub i dörren hade jag inte reagerat. Så det första jag gjorde var att limma igen nyckeltuben eftersom i den låg ju nyckeln till husen.
Sen ville jag ju självklart ha kvar lapparna i fönstren :p eftersom det är i dom värdet sitter.. och alla runt om har larm från samma leverantör. Vill ju inte göra mig till ett lätt byte. Hur som så märkte jag att någon hade vart å smygit runt huset en dag när jag kom hem. Eftersom det var några fönster som hade lappar på utsidan. Övriga sitter skyddade på insidan.

Sen hördes det inget mer. Fören efter 2 månader då de började ringa. Och eftersom de ringde med synligt nummer fick man upp från vem det var. Så tillslut ringer de med dolt nummer, vilket jag svarar på.
Då är det en Dam som undrar när de kan komma och plocka ner larm och skyltar :D.
Förklarade vänligt men kort att larmet är nedmonterat och ligger i en påse, samt att jag har inget avtal med berörd firma. Allt som sitter i huset vid tillträde är MITT. Det tog snabbt bort vidare krav på att få tillbaka skyltar och märken :rolleyes:. Men snäll som jag var fick det gärna komma och hämta larmet, eftersom den skiten vill inte jag ha. Och en mindre bemöda mig att lämna till återvinning. Vid denna tid i samtalet hade jag kommit in i jävelskapsläge :cool:. Vet inte riktigt vad hon tänkte med eftersom jag inte hade något avtal med dem, jag jobbar dagtid. Men på något sätt trodde hon att jag skulle vara hemma kl 10 på dagen för att möta "teknikern". Hon fick ivafall som svar att den tiden är jag inte hemma. Vilket hon nog insåg att fortsatt samtal va helt döfött :) Hon kontrade med att om jag kunde ställa ut det i en påse så skulle någon komma och hämta det. Och de gjorde de.. Sa dock inte att jag demolerade nyckeltuben totalt innan för att få ut min nyckel. Men har inte hört nått mer från dem.. Mer än någon som gick runt och knackade dörr och ville sälja nytt. Tyvärr tog frugan det, eftersom jag höll på att ta mig ned från taket efter en lyckad parabolinstallation i full storm. Men de lär dyka upp som ett brev på posten runt semestertider igen. Då får man roa sig lite, om man är hemma då.
 
frohike skrev:
Inte Kan. ÄR dyrt är mer riktigt, för vad du får.
Undra om det är samma firma? :p:D Och ÄR är så sant, för man får ju ingenting. Inte ens ex. de extra IR-deckare som man 'KÖPER' som det står. Man betalar fullpris + "månadshyra" för varje extra tillbehör, men fullpriset ger inte äganderätt.

På fullaste allvar undrar jag hur länge jag måste förvara deras grejer hemma hos mig innan jag kan kasta dem i tunnan?
Jag har som jag skrev försökt få den där sabla returfraktslappen vid upprepade tillfällen utan gehör. Eller nu ljuger jag, gehör får jag - och dom lovar att skicka samma dag.
Men ingen lapp kommer d^_^b
 
Idag har jag skrivit ett litet mail till ARN i mitt ärende.
______________________________________________

Ingen som vet hur länge jag måste förvara deras grejer om de inte skickar ut handlingar för retur?
 
Skicka ett brev där du ger dem ett ultimatum. Antingen ser de till att skicka en retursedel eller en person som plockar upp sakerna. Ge dem rimlig tid. typ 8 dagar. Efter denna tid kan du ej garantera att sakerna finns kvar då de ställs på en plats som du ej har någon kontroll på. Sen hur lagligt eller gångbart det är vet jag inte :) Men det lär nog få fart på dem.
 
Nu har jag ringt och återigen blivit lovad att det ska skickas ut retur, dom hade inte möjlighet att plocka upp dem personligen. Man är tydligen inte så intressant som icke-kund :D Fick även veta att jag äger fjärrkontrollen som jag köpt till extra, men inte detektorn som jag köpt till som extra tillbehör. Undra varför det är skillnad, användbarheten är väl för hög för deckaren kanske? Jag säger då det, haha.

Pratade sedan med konsumentombudet här i kommunen så nu vet jag också att jag måste ha grejerna liggande i 3 månader innan de blir mina. 3 månader är låååång tid....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.