DS7220 är ju att anse som en Volvo 240. Det är otroligt driftsäkert men har många år på nacken nu vilket kan göra att det upplevs rätt tråkigt. MEN och det är ett stort MEN, jag skulle inte rek. det till någon som inte har programmerat larm förr. Det är ett av få larm som faktiskt har en programmeringsmanual som ett riktigt tjock, samt en lika tjock förklarande manual för att tyda den första.
Det är faktiskt ett av de få larm jag har fått hjälpa folk med i programmeringen.
Skulle jag rek. någon ny på larm ett Boschlarm är det Bosch Easy eftersom den har en stor del talat och mer visuellt.
 
tlundberg skrev:
Prosit: Du kan inte dra dig till minnes vilken shop det var?

frohike: Och för att allt detta ska fungera behöver man två motstånd, ett parallellt och ett i serie, korrekt? Får dessa generellt plats inuti dessa små magnetbrytare? (Får man ju verkligen hoppas!)
Ja köper du ingen mini mini mini utanpåliggande magnetkontakt så löser man det.
Även om det inte alltid går att få alla motstånd på plats i magnetkontakten kan man balansera i en dosa i närheten eller i centralen. Även om man skall sträva efter att ha balanseringen så nära larmpunkten som möjligt.
Ibland går det inte allt lösa och då får man göra på bästa sätt. Sätter man exempelvis infällda magneter kommer en stor del av dessa med färdig kabel, då kommer men naturligt att få en dosa som man balanserar i.

Pratar vi inte högsäkerhetsanläggningar så måste man ibland göra små avsteg.
 
frohike skrev:
Har du en balanserad slinga behöver du inte mer än 2 tråd. Dubbelbalansering detekterar larm, normalläge, avbrott och sabb. Sabb är om man inte gör någon tokighet alltid en egen karaktär och normalt alltid 24h larmat. Även fast der ligger på samma slinga som larm.

Ska du bara ha larm krävs bara 2 tråd. behövs spänning tar man för enkelhetens skull 2 tråd till för detta. I praktiken krävs bara 1 tråd extra. Dvs du kan om du har ont om tråd koppla en IR dubbelbalanserat med spänning på 3 tråd.
Om man har t.ex. en rörelsedetektors Tamper-kontakt i serie med den vanliga larmslingan, så förstår jag inte riktigt hur man t.ex. på en PC1864 kan få larm direkt ifall någon öppnar detektorn - jag har t.ex. de flesta rörelsedetektorer som "Instant" (Typ 3) men det kräver väl att systemet är armerat för att
larm ska gå? "24-hr latching tamper" (typ 21) eller "24-hr non latching tamper" (typ 36) är väl vad jag skulle behöva ha - och då kopplat som en egen sektion med bara tamper-kontakten - för att det ska övervakas även när larmet inte är armerat?

...eller ljuder sirenen när det är "tamper-läge" (avbrott) även när systemet inte är armerat? Jag får testa...jag vet att MAPen piper, men har inte kopplat in sirenen än...
 
I avlarmat läget piper Mapen att det är sabbotage. I larmat läge tjuter sirén. Om du kör dubbelbalanserat med sabb.kontakt på larmslingan.
 
frohike skrev:
I avlarmat läget piper Mapen att det är sabbotage. I larmat läge tjuter sirén. Om du kör dubbelbalanserat med sabb.kontakt på larmslingan.
OK, så om man vill att sirénen ska ljuda om det är sabotage när larmet inte är armerat så får man dra separat tråd till Tamper-kontakten? Med lite pysslande så går det fortfarande att lösa med 4-tråd, antar jag - både själva detektrons COM och tamper-sektionens COM ersätts av AUX-, elelr hur är det?
 
Det går att programmera den funktionen med. Men jag avråder dig skarp till att köra med den. För det första är en rätt onödig, då du är hemma när larmet är avstängt. Sen oavsett vilket läget larmet ligger i så skickas sabb-larm till dit du har sagt att larmet skall ringa. Så det finns ingen risk att du missar ett sabbotage. Dessutom är det inget kul att exempelvis ligga och sova med skallarm och få kabelbrott på en ir pga skadedjur och mitt i natten dra igång sirén.
Sen om du är rädd för att missa sabbotage så kan du inte larma på när anläggningen ligger i sabbotageläge utan en aktiv handling genom att via extra knappande frånkoppla berörd sektion.


Rent tekniskt på centralkortet så är com. aux- mfl alla anslutna till samma minusplan på kortet.
 
Hittade en jämförelsetabell mellan olika Galaxy-larm jag tänkte dela med mig av...
galaxy_alarm_chart_small.JPG
(klicka för att förstora)
 
Redigerat:
Värt att poängtera är att både DSC (teletec) och Galaxy har samma programmering oavsett modell och ålder inom respektive fabrikat. Givetvis har saker tillkommit men det är mindre saker som inte ändrar nått spec på grundprogammeringen.
 
Jag letar efter en siren att ha utomhus, gärna med inbyggd blixtlampa. Men när jag bläddrar runt på securitywarehouse ser jag inte om sirenerna bara är för innhomhusbruk eller om de funkar utomhus också. Många kallar de för "external sounder", är "external" samma sak som "outdoor" i det här fallet, eller vad innebär external?

Den här till exempel, funkar den utomhus? http://www.securitywarehouse.co.uk/catalog/honeywell-reson8-bell-box-p-2474.html
 
Nu sitter inte jag inte med mina papper framför mig, men den du länkade till har miljöklass 3 så det betyder att den klarar utomhus dock under tak om jag inte kommer ihåg fel
 
Lättare med IP-klassade prylar, då vet jag ju vad de klarar!

Här är en som är IP65-klassad: http://www.securitywarehouse.co.uk/catalog/pyronix-deltabell-e-external-sounder-cw-cover-p-2239.html men den låter tyvärr inte lika högt som den jag länkade till i mitt förra inlägg (108db mot 115db). Fast ärligt talat så har jag ingen uppfattning alls om man hör skillnad på de 7 decibellen det skiljer

Sen hittade jag en med miljöklass 4, men jag hittar ingen förklaring på vad de olika miljöklasserna betyder... http://www.securitywarehouse.co.uk/...ternal-siren-blue-inc-white-cover-p-2547.html

Jag tänkte montera den på husgaveln, så det enda skyddet är hustaket som sticker ut en liten bit
 
J
"The environmental classification indicates the conditions most likely to prevail in the premises in which the security system is installed.
Class I - Indoor
For use in residential or commercial properties where the temperature is well maintained.
Class II - Indoor: General
For use in corridors, halls or staircases, and where condensation can occur on windows, as well as in unheated storage areas or warehouses where the heating is not well maintained or is intermittent.
Class III - Outdoor: Sheltered
For use out of doors where the system components are not fully exposed to the weather.
Class IV - Outdoor: General
For use out of doors where the system components are fully exposed to the weather."

http://www.alertsystems.co.uk/intruder-alarm-environmental-classification.html
 
Tack! Låter ju som jag behöver något med klass 4.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.