Vad menar du med meddelandecentral? Var hittar jag en sådan?
 
J
Är det endast engångskostnaderna man betalar, eller tillkommer något annat också?
 
J
använder du 0740-90 00 00 så är det endast 2,50kr per uppringning + din operatörs avgifter som det kostar och allt kommer på din ordinarie teleräkning.
 
Om vi ponerar att jag köper till en GSM-modul. Vad klarar larmet av då? Kan jag ställa in så att den skickar SMS till flera personer? Hur många? Kan man också säga till larmet att ringa upp personer och "säga", antingen med hjälp av en datorröst, eller med förinspelade meddelanden, vad som gör att larmet har triggat? Inte alltid jag märker att jag får ett sms. En ringande telefon är det större chans att jag reagerar på!

Tänker då på Galaxy Flex20 + GSM-modul och DSC1864 + GSM-modul.
 
Över nästan hela huset finns det en vind jag kan dra sladdarna till mina sensorer på. Men på ett ställe har vi öppet upp till nock, och där kommer jag behöva dra kabeln synligt. Har läst i andra inlägg att EKKX-kabel rekommenderas. Finns det brun sådan? Finns det annan typ av kabel som är lämplig som finns med brunt hölje? Även minsta storleken kabelkanal skulle vara ett alternativ, men jag hittar inte den heller i brunt i en butik här i stan. Tips?
 
Jo, jag såg kabelkanalen på conrad, men frakten är ju dyrare än kanalen själv >.< Jaja, det är ju inga stora pengar i sammanhanget :)
 
Det är en magnetkontakt som jag behöver dra synlig kabel till. Jag hittade en magnetkontakt på Elfa som levereras med fyra meter brun kabel. Skulle den fungera ihop med ett Galaxy-larm? Elfa MK1010B Brun LIYY-kabel...
 
Fördelen med trådat.. Det är fantasin som avgör vad du kan koppla in. Så ja, den du länkande till fungerar.
 
Det jag funderade på var det med dubbelbalansering. Har dålig koll på vad det egentligen är, men har förstått att det är till för att kunna skilja på trasig sensor, trasig kabel och verkligt inbrottsförsök genom att mäta resistansen i kretsen. Stämmer det? Magnetbrytaren jag hittade ser ganska välinkapslad ut. Kan jag få in ett par motstånd i den för dubbelbalanseringen? (Behövs det?)

Antar att frågan gäller generellt för små magnetbrytare, inte bara den här...
 
tlundberg skrev:
Över nästan hela huset finns det en vind jag kan dra sladdarna till mina sensorer på. Men på ett ställe har vi öppet upp till nock, och där kommer jag behöva dra kabeln synligt. Har läst i andra inlägg att EKKX-kabel rekommenderas. Finns det brun sådan? Finns det annan typ av kabel som är lämplig som finns med brunt hölje? Även minsta storleken kabelkanal skulle vara ett alternativ, men jag hittar inte den heller i brunt i en butik här i stan. Tips?
Jag är ganska säker på att jag sett kabel motsvarande den här i nån svensk webshop: http://www.tlc-direct.co.uk/Products/CALV6BR.html

För magnetkontakt antar jag att 2-tråd räcker, till detektrorer som behöver strömförsörjning (typ rörelsedetektor) 4-tråd. Anledningen till att ha 6-tråd skulle vara att kunna koppla "Tamper" till en separat sektion som alltid är på så att ingen kan mixtra med grejerna när larmet är aktiverat. I en villa känns det inte helt nödvändigt dock... :)
 
Har du en balanserad slinga behöver du inte mer än 2 tråd. Dubbelbalansering detekterar larm, normalläge, avbrott och sabb. Sabb är om man inte gör någon tokighet alltid en egen karaktär och normalt alltid 24h larmat. Även fast der ligger på samma slinga som larm.

Ska du bara ha larm krävs bara 2 tråd. behövs spänning tar man för enkelhetens skull 2 tråd till för detta. I praktiken krävs bara 1 tråd extra. Dvs du kan om du har ont om tråd koppla en IR dubbelbalanserat med spänning på 3 tråd.
 
Prosit: Du kan inte dra dig till minnes vilken shop det var?

frohike: Och för att allt detta ska fungera behöver man två motstånd, ett parallellt och ett i serie, korrekt? Får dessa generellt plats inuti dessa små magnetbrytare? (Får man ju verkligen hoppas!)
 
B
Ett bra alternativ på en hybridcentral är Bosch DS 7220, Godkänd i Larmklass 2, Blir dock dyr med proxläsare, radiomottagare men du får iallafall ett suveränt larm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.