-RB- skrev:
Det skiljer 5 cm i takhöjd från den ena sidan till den andra (gammalt hus) och jag kom inte på något bra sätt att dölja det på. Jag skissade på ett flertal olika alternativ, men kom inte fram till något bra. Förslag på hur jag kunde gjort mottages tacksamt.
Du kan fortfarande sätta ett foder med en snygg list upp mot taket. Javisst, det blir lite skillnad på höjd i ändarna, men det är det ju redan ändå ;)
 
-RB- skrev:
Äntligen dags för mig att göra ett bidrag till denna tråden.
Jag har ägnat lite tid åt att göra en platsbyggd bokhylla.
Grattis till ett riktigt snyggt bygge!

Men jag tror att du far med lite osanning... det kan omöjligen ha tagit "lite tid". Vågar du göra en uppskattning av byggtiden, eller har du valt att förtränga det? ;)
 
Om bokhyllan gått hela vägen upp till tak så för att dölja skulle man kunna ställa högre böcker där det är större avstånd från översta hyllan till taket och lägre böcker på motsatt sida skämt å sido.
Jag tror inte det hade synts men som thomasx skrev så skulle du kunna sätta en passbit mot taket och avsluta med likadan krönlist som redan sitter ovan bokhylla. Desto större avståndet är desto mindre syns mellanskillnaden i avståndet. Det hela blir som en stor krönlist.
Och som med det mesta man själv gör så är det bara man själv som ser det som skulle kunna uppfattas som ett fel.

Mvh Pär H
 
5/5 mycket snygg och imponerande detaljer.
 
Ja jä... vad snyggt!!!
Att det mesta går att åstadkomma om man tar sig gott om tid, är noggrann, har tålamod och gör av med mycket material (gör om gör rätt) det börjar jag förstå. Men hur man kan få till designen av detaljerna så att slutresultatet blir så fantastiskt bra det begriper jag bara inte. Själv kan jag inte tänka annat än fyrkantigt.

Jag är alltså klart imponerad. Jag undrar också hur mycket tid du lagt ner på detta?
 
Wow! Grymt bra jobbat...
 
-RB- skrev:
Det är en vägg från varje sektion som möts. Så det blir 38 mm. Det var lite oklart från min sida.
Mycket snyggt. Är det en kvartstavsfräs du använt för "dekoren" på hörnen? Vad är det för diameter?

--- Mats ---
 
Imponerad och inspirerad!
Jättesnyggt!
 
-RB-Grymt snygg hylla. Gillar särskilt infräsningen kring luckorna, vad hade du för fräs till detta? Hur fixade du till hörnen på dessa? Imponerad.
 
-RB- skrev:
Äntligen dags för mig att göra ett bidrag till denna tråden.
Jag har ägnat lite tid åt att göra en platsbyggd bokhylla
Wow, vilken fin bokhylla! Du säger att du har ägnat lite tid, hur mycket tid är det?
 
Kan bara instämma med föregående talare, Mycket snyggt jobb, tummar upp!!!
 
Jag tackar så mycket för alla snälla kommentarer.

Angående tiden: Jag höll på i ca 3 månaders tid på kvällar och helger. Dock inte varje helg (ca 2 av 3) och inte varje kväll (ca 3 av 5). Min fru jobbar ibland på helgerna och vi har små barn som jag vill ge uppmärksamhet också så det har inte varit så intensivt.

Jag vet inte om frässtålet jag använde till kanterna heter kvartstavsfräs, men det är det som är till höger i bilden nedan. Radien är 3,6 mm.
Frässtålet för pärlan runt dörrarna är ett CMT 961.032.11. Radien är 3,6 mm på även det stålet. Det syns till vänster i bilden nedan. Jag fräste lister som jag sedan gerade ihop till en ram runt varje dörr.

photo.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sockellisten längst ner vid golvet fick jag också göra själv. Jag hittade inga lister i bygghandeln som såg likadana ut som de befintliga listerna i huset. Jag hörde med ett par snickerier och bygghandlare som kunde fräsa sådana åt mig. Men prisnivån var på tok för hög. Så det var bara att fräsa flera små lister i olika omgångar som sedan limmades ihop till en stor. Längst ner är listen av trä för att tåla att man kör emot kanten med dammsugare och leksaker.
 
Kan bara instämma med alla andra kommentarer: mycket imponerande bygge!

/woodchuck
 
-RB- Tackar. Det är inte en fräs som ingår i stora fräslådorna på Clas Olsson. Smart att gera in listerna, syns inte på bilderna. För egen del så ger skarpa kanterna en helt annan finnish än de rundade hörnen som en standardfräsning hade skapat.
 
Hur har du gjort gjort ramen till dörren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.