flymax skrev:
Snyggt med betong :) Jag experimenterar en hel del. Det enda jag inte känner mig bekväm med är slipningen. Skulle vilja ha tips på var man kan köpa bra slippapper och gärna så man kan använda maskin!
Jag slipade som sagt bara för hand, kändes inte som det fanns behov i mitt fall med en maskin för det slutresultat jag ville nå. Jag köpte sten papper på Kungälvs trä, det var en väldig skillnad att använda det jämfört med ett "vanligt" våtslippapper.

/Anders
 
Äntligen dags för mig att göra ett bidrag till denna tråden.
Jag har ägnat lite tid åt att göra en platsbyggd bokhylla.
076.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite detaljer
080.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


087.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 4 till
  • Laddar…
Flott! Har du möjligen fler detaljbilder?
 
Nja, inte jättemånga. Men här kommer en.
086.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går ju att fixa fler detaljbilder om det är något specifikt ni vill se.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Snyggt! Ska lägga bilderna på minnet tills det eventuellt blir aktuellt för mig. Vad har du valt för mtrl? Några bilder innan allt blev målat?
 
En annan vinkel. Nu skulle man haft ett vidvinkelobjektiv...
072.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Super, jättesnyggt. Hade varit kul att se bilder från byggandet av denna finna bokhylla. Vad har du använt för mtrl. till den. Målat den själv?
 
jackt skrev:
Snyggt! Ska lägga bilderna på minnet tills det eventuellt blir aktuellt för mig. Vad har du valt för mtrl? Några bilder innan allt blev målat?
Tack. :)

Det är MDF och board.
22 mm MDF till hyllplanen och "bänkskivan".
19 mm MDF till väggarna.
19 och 6 mm MDF till dörrarna.
3,8mm board (masonit) till bakstyckena.

Hyllsektionerna är 540 mm breda och alla hyllplan är fasta. De sitter lim-skruvade i ett spår (dado). Beräknad nedböjning är ca 0,4 mm enligt http://www.woodbin.com/calcs/sagulator.htm men då gick det inte ange att hyllplanet dessutom är fäst i bakstycket. Så i praktiken blir det mindre nedböjning.

Jag tänkte att jag skulle ta en massa kort under byggtiden. Men när jag väl kommer igång och bygger så glömmer jag bort att ta kort. Så tyvärr finns det nästan inga bilder från byggtiden.
 
krijo1 skrev:
Super, jättesnyggt. ... Målat den själv?
Tack :)
Ja, målad på plats av undertecknad. Applicerade färgen med roller och drog sedan penseldrag med en bred fin pensel för att få penseldrag i färgen. Jag tycker att det är snyggt med penseldrag. Speciellt om målet är att det skall se "gammalt" ut.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
MYCKET snygg bokhylla!
 
Väldigt fint men jag måste få fråga varför den inte går upp till taket.
Det är vackert med pärlan som går runt dörröppningarna

Mvh Pär H
 
Är väggarna bara 19 mm tjocka? De ser betydligt tjockare ut på bilderna.
 
Immobil skrev:
Är väggarna bara 19 mm tjocka? De ser betydligt tjockare ut på bilderna.
Det är en vägg från varje sektion som möts. Så det blir 38 mm. Det var lite oklart från min sida.
 
pär h skrev:
Väldigt fint men jag måste få fråga varför den inte går upp till taket.
Det är vackert med pärlan som går runt dörröppningarna

Mvh Pär H
Det skiljer 5 cm i takhöjd från den ena sidan till den andra (gammalt hus) och jag kom inte på något bra sätt att dölja det på. Jag skissade på ett flertal olika alternativ, men kom inte fram till något bra. Förslag på hur jag kunde gjort mottages tacksamt.
 
thomasx skrev:
MYCKET snygg bokhylla!
Tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.