Har haft ett hus till försäljning en längre tid hos mäklare. Nu har vi själva hittat en köpare. Ensamrätten har gått ut för länge sen men enligt mäklaren handlar den bara om att inte andra mäklare får sälja fastigheten. Alltså menar han att han fortfarande har ensamrätt gentemot oss. Stämmer detta?
 
Han har ensamrätt till de spekulanter som dök upp under tiden hade hade uppdraget. Så om den här köparen visade någon som helst form av intresse för fastigheten när mäklaren hade avtal så har mäklaren rätt till arvode.
 
Möjligt att det via avtalet kan finnas en ännu starkare rätt till arvode.
 
Visade intresse under tiden ja. Men inte genom kontakt med mäklaren utan genom oss. Nämligen så är det hyresgästen som hyr huset som vill köpa det.
 
Ni behöver säga upp avtalet (ofta 10 dagars uppsägningstid) med mäklaren, när det är uppsagt kan ni anlita någon annan mäklare eller sälja huset själva. Om "er" köpare varit på visning som ordnats av mäklaren eller på annat sätt haft någon kontakt med mäklaren så skulle jag vara försiktig för då kan troligen mäklaren kräva arvode av er. Mäklare brukar vara noga med att föra anteckningar om vilka som ringer/är på visningar.
 
Tror knappast hyresgästen behöver visning. Och fortfarande har han inte ensamrätt så vi hade kunnat gå till en annan mäklare nu och gett dom uppdraget. Snälla läs riktigt innan ni svarar.
 
Redigerat:
Jag vidhåller att om er tilltänkta köpare haft kontakt med mäklaren under tiden som ni har ett avtal med mäklaren (oavsett om tiden för ensamrätt gått ut eller ej) så kan mäklaren kräva arvode. Ni behöver säga upp avtalet med nuvarande mäklare först, eftersom den nya mäklare ni anlitar också har ett standardavtal med krav på ensamrätt en viss tid.

Jag bytte mäklare i höstas så har färska erfarenheter, exakt vad som gäller i ditt fall bör framgå av ditt avtal med mäklaren.

Det handlar inte om att mäklaren behöver ha gjort nån praktisk nytta för att få till er försäljning för att få ut sitt arvode, även om jag förstår att det kan kännas surt att betala för nåt som ni nu har löst själva.
 
Läser inte du det jag skriver? Hon har inte haft kontakt med mäklaren.
 
huggan skrev:
Läser inte du det jag skriver? Hon har inte haft kontakt med mäklaren.
Det beror väl på hur man definierar kontakt. Man får väl utgå ifrån att mäklaren har haft en Till salu-skylt på tomten, annonser och publicering på webben. Kan inte hyresgästen sett att den legat ute till försäljning ett tag och sedan pratat med er? På så sätt kan mäklaren hävda att han haft ett finger med i spelet.
 
Hyresgästen visste att det var till salu innan denna mäklare fick jobbet. Låg nämligen hos en annan mäklare innan.
 
huggan skrev:
Hyresgästen visste att det var till salu innan denna mäklare fick jobbet. Låg nämligen hos en annan mäklare innan.
Jamen då har du ju samma problem med den mäklaren.
 
Varför? Hade sagt upp han och hon visade inte intresse av att köpa huset då och ville ju bara hyra. Så varför skulle han få betalt? Undrar hur ni tänker här. Säljer jag en tjänst som ger noll åt kunden men jag vill ändå ha betalt? Konstig branch.
 
Det kan räcka att hyresgästen pratat med mäklaren ex. i samband med en visning.
 
Varför skulle det räcka? Hon visste innan hon började hyra att vi helst ville sälja. Dock hade vi inte det hos en mäklare då. Så du menar att en mäklare ska få 30.000:- för att hon pratat med mäklaren när han har en visning där hon bor? LOL
 
Som jag uppfattar det så fungerar regelverket runt mäkleri så, ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.