Har letat runt lite efter en snöslunga till vintern!

Är det möjligtvis någon som testat en biltemaslunga?
 
Har precis köpt den stora 11 hästars slungan. Den var lätt att montera ihop och när väl oljan var påfylld startade den mycket lätt och fint på 220 V elstarten. Verkar väl helt ok, har tyvärr ganska begränsade referensramar. Säljaren jag pratade med sade att biltema köpt upp sig på ett stort lager reservdelar och tecknat avtal med lokala verkstäder för att inte kunder ska bli stående med trasiga maskiner om något går sönder. Han berättade vidare att maskinerna testats av biltema under förra vintern oc dessa tester föll väl ut. Återstår väl att se om det bara var säljsnack eller om den kommer att fungera bra. Tycker dock att 8995kr för en 11hk slunga känns helt ok. När det väl snöat återkommer jag med rapport om hur den fungerar på annat än barmark.
Per.
 
Har köpt biltemas 6 hk, mycket bra slunga, mycket tyst, gick rakt igenom plogkarm på 60cm packad
snö. Det klarar inte min gamla stiga.
Knappt några vibrationer i handtagen, elstarten funger kanon, ett stort lyft motför min gamla stiga 5hk
där man är tvungen ha hörselkåpor, samt att händerna är bortdomnade av alla vibrationer.
Jag är då väldigt nöjd, och biltema lova att de skulle hålla reservdelar, inte för att jag tror det behövs,
det verkar då vara minst lika bra kvalite som stiga om inte bättre, motorn är då både tystare och mer
välbalanserad än de gamla efterkrigs brigs och stratton.
Googla på snowblower ST 6501 så får ni se film på tuben, den verkar klara blötsnö ochså :)
 
Har kört 5 tim med slungan, snart dags byta olja, blir bara mer och mer nöjd med Biltema slungan, igentligen bara en sak men det är ett handhavande fel, när man stänger choken så är det ett läge
till, så man får ta i lite extra för att stänga choken helt, kan gå lite ojämnt annars.
 
Har köpt en Biltema slunga jag med, just före det började snöa på allvar i mellandagarna.
6hk-modellen blev det, tänkte som så att det den inte klarar kan jag låna farsans traktor och fixa.
Är nöjd med den, hade 15cm tung snö för nån vecka sedan, var inga problem alls.
 
Här har det inte varit snö, så det kanske var tur att jag inte köpt någon än. Det hade ju varti tråkigt att bara ha en slunga ståendes! Kul att läsa era svar i alla fall.
 
S
snöslunga??
har ju bara kommit någon meter snö ju.
nä. snöskyffeln funkar än
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Aj.. det måste göra ont att köpa någonting från biltema i 9000kronors klassen.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
En bit in i vintern så kan jag konstatera att min 11 hästars biltema slunga fungerat alldeles ypperligt. Det har förvisso inte varit några enorma snömängder. Idag hade jag väl ca 15 cm torr snö. Trots att det var mellan 10-15 grader kallt så startar den mycket snällt och fint på 220V elstarten. Varmkör den sedan i någon minut och sen är det bara att köra. Det enda problem jag haft är att tändningslåset lossnade ur sin infästning i instrumentpanelen, var dock bara att trycka fast igen. Dessutom så fungerar lyset på slungan riktigt bra, dock blir det en skugga av utkastarröret.
 
Nu är jag mycket nära att kopa Biltemas model ST6502, det är 6,5 hk modellen. Har förstått att det är Loncin motor på den samma som Toro numera använder. Skulle gärna vilja höra om någon har erfarenheter om denna modell.

Det som retar mig lite är att det är no-name, så det är svårt att hitta reservdelskatalog online, men jag frågade efter en reservdelslista på Biltema, och den var förvånansvärt lång, och det är ju bra.

Motorn är som sagt identifierad, och där är det inga problem, verkar vara en pålitlig maskin med oljelarm mm. Utmärkt.
 
Jag köpte Biltemas slunga 11hk tycker att den är svårstartad. Såg sedan att bensinslangen hade torkat ihop å spruckit:/ så det blir en tur igen för att köpa reservdelar. Tändningslåset fick jag byta redan första veckan. Förra året fick jag då prova slungan för första gången! Fick då trycka på ordentligt för att den skulle orka igenom massorna:/ så snökedjor köpes in men lika ändå. Hand skotta är nog bättre å billigare! Lätt missnöjd!!
 
Det här var en konstig tråd. Festool har väl inga snöslungor? Och maskiner som inte kommer från Festool är aldrig något att ha. Så, enkelt. Case closed!
 
  • Gilla
Jonte107 och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte samma fabrikat som biltemas näst minsta, på tradera för 3500kr :)

Hade innan en 80cm bred och denna är 60 med samma effekt 8hp. Jättesmidig, lätt pga tunn plåt och helt ok för min villatomt med 4 bilplatser samt en gång runt huset till bodan.

Du får vad du betalar för, och gillar man inte att greja kan man skaffa en mer påkostad. Har justerat lite vajrar och kapat till fler tänder för att kunna vrida utkastaren bakåt

PS startade den förra veckan, small igång på första rycket
 
S
PeterStrandberg skrev:
Jag köpte samma fabrikat som biltemas näst minsta, på tradera för 3500kr :)

Hade innan en 80cm bred och denna är 60 med samma effekt 8hp. Jättesmidig, lätt pga tunn plåt och helt ok för min villatomt med 4 bilplatser samt en gång runt huset till bodan.

Du får vad du betalar för, och gillar man inte att greja kan man skaffa en mer påkostad. Har justerat lite vajrar och kapat till fler tänder för att kunna vrida utkastaren bakåt

PS startade den förra veckan, small igång på första rycket
inte är det värst mycket till kall väder än
 
Kör ca 20-40h per vinter med min husqvarna slunga. Efter något år börjar man märka att en slunga slits ganska så hårt. På lång sikt kanske biltemas variant inte blir så billig, trots allt! Reserdelar går åt varje vinter så det gäller att eftermsrknaden håller fram kvalitetsdelar till "biltema"-pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.