Thomas Lundquist
Det är väl OK att betala hög skatt om den går dit den bör.

Som egenföretagare har man inte i närheten av samma skyddsnät som en "anställd" utan då får man ha den amerikanska modellen dvs betala egna försäkringar om man ska ligga hemma och nysa så fort det är lite täppt.
 
En viktig aspekt när det gäller direkta prisjämföresler är ju att det inte går att använda växlingskursen som jämföresletal, istälelt måste man använda McD-kursen, dvs man kollar vad en BigMac ksotar i landet och beräknar en nominell växlingskurs utifrån det. Priset på BigMac speglar tydligen det allmänna ksotnadsläget i landet rätt bra.
 
Mikael_L
Anna_H skrev:
En viktig aspekt när det gäller direkta prisjämföresler är ju att det inte går att använda växlingskursen som jämföresletal, istälelt måste man använda McD-kursen, dvs man kollar vad en BigMac ksotar i landet och beräknar en nominell växlingskurs utifrån det. Priset på BigMac speglar tydligen det allmänna ksotnadsläget i landet rätt bra.
Har du någon lista?
 
Mikael_L skrev:
Har du någon lista?
McD har tyvärr inga priser på sina hemsidor.
 
Mikael_L
Mmmm.
Jag har hört om McD hamburgerindex förut, det är ju något slags intellektuellt allmängods.
Så därför tycker jag det borde gå att finna en lista, landsvis, över McD-index någonstans.

Vi får väl se om det dyker upp någon länk snart, det här forumets medlemmar har inte riktigt flashback-status i att gräva, men ganska mycket brukar dock kunna dyka upp. :D

Annars brukar jag, när jag typ ser en film, översätta en dollar med ca 10 spänn.
Jag tänker att en i Amerika får ungefär lika mycket för en dollar som jag får för en guldtia.
 
Mikael_L
Sedär ...
Flashback, släng dig i väggen ... :D


Hmmm, Sverige ligger ruskigt högt ... :|
Är våra huspriser kopplade till Big-Mac-index ?
 
Thomas Lundquist skrev:
[länk]
Hmm... Enligt den där listan så är en Big Mac blott 7% dyrare i Norge. Det har jag svårt att tro på.
 
Thomas Lundquist
Det blir ju svårt att hävda att det är "byggarna på donken" och deras löner som gör att big mac skjuter i höjden prismässigt, som fallet lätt blir när det gäller husbyggnad och hantverkarens kostnad vid byggnation.
 
thomasx skrev:
[länk]
...men det där var 2010...
 
Thomas Lundquist
Nyfniken skrev:
Hmm... Enligt den där listan så är en Big Mac blott 7% dyrare i Norge. Det har jag svårt att tro på.
Men så var det 28 juli 2011.
 
Nyfniken skrev:
...men det där var 2010...
Ja visst, oktober 2010, den andra var juli 2011.
 
Robban___ skrev:
[länk]

Kvalitet var det! haha
Jag tolkar den videon så att det är någon som är väldigt besviken på takläggaren, inte någon som velat visa en typisk amerikansk takläggning. Jag vet inte om du noterat att titeln på videon är "the worst roofing job in history". Om man översätter det till svenska så betyder det ungefär "historiens sämsta takläggning". Det betyder inte "Så här är alla amerikanska hus byggda".
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Ja.
Jag har en känsla att precis allt överdimensioneras i Sverige. :|
Dimensioneringskrav
Våtrumskrav
Handikappkrav
Skatteuttagskrav
Byggbolagens vinstkrav
Omständlig och dyr och monopolstyrd detaljplaneprocess och bygglovsprocess
Onödigt höga och dyra materialkrav


Det är oerhört många dåliga kockar som kokat ihop denna soppa.
Det är politiker som har förstört byggmarknaden med underliga subventioneringar i olika perioder.
Det är politiker som via lagstiftning ställer en massa onödiga och fördyrande krav på byggnader och byggets utförande (och utförare).
Det är en byggbransch som inte har förmått att vare sig förbättra sig eller effektivisera sig i någon nämnvärd grad.
Det är banker som har öst pengar över medelsvenson, så det har "känts gratis" att köpa svindyrt.
Det är konsumenter som är blåögda och saknar verklighetskontakt.

Det är mer än så här, men nu orkar jag inte skriva mer. :)
Det här är en stor del av sanningen. Det är ett etablerat faktum att bygg- och anläggningsbranschen präglas av dålig konkurrens, låg produktivitetsutveckling och låg innovationsförmåga.

Med risk för att sticka ut huvudet och blotta min okunskap så tror jag att byggbranshen visst kan vara innovativ men att innovationerna inte används. Jag tror också att man jobbar emot fukt och naturliga processer istället för med den.

T.ex. dagens markplattor. Där schaktar man bort massa jord, dränerar, plattar till, lägger cellplast och gjuter och hoppas sen att det inte ska bli sättningar eller för blött. Borde man inte kunna packa lite och sen lägga ut någon slags stor fylld, lite rörlig gummikudde med rigid topp som kan ta upp markrörelser, isolera och skydda från fukt?

Hus bygger man ofta till stor del av komplexa sandwichkonstruktioner av ångspärr och träfiberskivor mm och så drar man vattenslangar genom alla golven och låser in våtrumsfukten med en tunn fuktspärr. Minsta läcka eller andra fel resulterar i mögel. Borde man inte kunna bygga mer med fuktokänsliga stenmaterial, typ lättbetong?

Alla former av el och vvs-installationer verkar också för komplexa. Borde man inte kunna göra som man gör i serverhallar, och bygger upp golvet på ett metallskelett med fritt luftflöde under? Alla el och vvs-installationer borde man då kunna lägga under golvet, och lätt ta upp både vatten och el precis där det önskas. Värmesystemet + ventilation borde kunna ersättas med varmluft som blåses ut under golvet och går upp i boutrymmet genom galler under fönstren. Då slipper man alla värmerör och de flesta ventilationsrör, och eventuella vattenläckage torkas upp snabbt. Dessutom får man varma golv. Sådana lösningar finns för kontor.

El är också åt helvete för komplext. Varför ska man behöva ha in elektriker för att dra all el? Man borde kunna ha elcentraler med någon form av installation-uttag som man kan typ skruva fast, så att man kan koppla in ett nytt eluttag eller taklampa på samma sätt som en vanlig skarvsladd direkt från centralen till uttaget. Alla brytare borde kunna kopplas in till centralen med femvoltsström (eller trådlöst) och sen styr man uttag och lampor via reläer. Det skulle ge en helt annan kontroll över elsystemet och det skulle bli lätt att programmera.

Något som däremot verkar vara nästan helt rätt är moderna PEX-system för tappvatten och värme. Att koppla obrutet från centraler med rör-i-rör till tappstället verkar smart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.