Hej!

Jag har lite svårt att greppa detta med kulvertstyrningen. Anläggningen är en Calmarpanna V65 med 3 kubikstank. Vattnet kulverteras 40 m i n tilll gamla pannrummet och en 1 kubikstank. Shuntautomatik från ESBE. Inomhusgivare i hallen. Värde T1 är övre del i stora tanken, T2 är övre del i lilla tanken och T3 är nedre del i lilla tanken. Just nu har jag ändrat värdena till T1 65 grader, T2 ca 55 grader och T3 45 grader. Jag lyckas inte ladda stora tanken mer än i absoluta toppen. Jag har provat T1 40 grader, t2 50 grader och T3 60 grader, funkade inte heller. Hur ska jag tänka???
 
T1=gränstemperatur för att överföring till 1-kubikstanken startar överhuvudtaget. Om temperaturen är lägre än T1 så kommer inte pumpen att starta även om 1-kubikstanken kallar på mer värme.
T2=gränstemperatur för att laddning till 1-kubikstanken skall starta. För att pumpen skall starta krävs också att gränstemperaturen i huvudtanken är större än T1.
T3= gränstemperatur som skall uppnås för att kulvertladdningen skall avslutas.

Att du inte får upp temperaturen i huvudtanken har inte med kulverttermometrarnas temperaturinställningar att göra. Undantaget är det tillstånd som gör att du får ständig cirkulation i kulverten. Det kan t.ex. uppstå om kriterier för att starta laddningen finns (T1 och T2) men att det inte finns tillräcklig temp i primärtanken för att fylla en-kubikaren så att laddningen slår av (T3). Eftersom du har en så pass stor slavtank i jämförelse med primärtanken så finns en sådan risk redan vid den tredje laddningen av slavtanken efter det du har laddat primärtanken smällfull med värme.

Normalt vill man ha T1~T2~T3.

Edit: baseras på Laddomat 31. Jag kollade lite på Laddomats hemsida kring beskrivning och det står ungefär samma där, men de säger att pumpen skall stänga av om T1 underskrids. Det har inte jag märkt nåt av i min anläggning, så den kan vara felkopplad. Skall kolla det i helgen.
 
Redigerat:
Ytterligare kommentar:

Ditt första alternativ borde säkerställa att du inte får rundgång men du utnyttjar inte hela laddningskapaciteten i huvudtanken med denna inställning. Din andra inställning garanterat att rundgång kommer att ske eftersom du tillåter att processen kommer att kunna starta men aldrig avslutas eftersom starttemperaturerna T1 och T2 båda är lägre än sluttemp-triggern T3.
 
Mycket bra svar! Det är så jag upplevt det, att pannan producerar hetvatten men att allt bara "skvalar runt" och inget blir varmt. Provar nu med T1-60 T2-55 och T3-45. Nån gång måste jag ju få stora tanken helvarm (75-80 grader)
 
Skogsta skrev:
Mycket bra svar! Det är så jag upplevt det, att pannan producerar hetvatten men att allt bara "skvalar runt" och inget blir varmt. Provar nu med T1-60 T2-55 och T3-45. Nån gång måste jag ju få stora tanken helvarm (75-80 grader)
Som sagt, det har primärt inte med inställningarna på kulvertstyrningen att göra. Du skall kunna fylla huvudtanken från 40 till 90 grader på 4-5 timmar med den rigg du har ( som är mycket lik min).

Observera att karakteristiken för att det "skvalar runt" är att T1=T2=T3 !

Edit: sist i beskrivningen nedan finns en felsökningsprocedur du kan ta dig igenom för att kolla att det är rätt kopplat.
http://www.termoventiler.se/media/upload/LM31_Installationsanvisning.pdf
 
Redigerat:
Nu har jag kopplat bort kulverten och försöker värma stora tanken först, få se hur det går. Körde felsökning enligt schemat ich kulvertstyrningen reagerade inte enligt schemat. Visserligen inte Laddomats styrning men principem måste väl vara densamma?
 
Laddomat temp; 80-62-32
Panntemp 88
 
Igår värmde jag upp stora tanken först och satte sen igång kulverten. Inomhustempen steg från 16-19 på ganska kort tid. Ändå lyckades jag inte producera nån värme att lagra i stora tanken. Nu är lilla tanken isolerad. Har jag så stora effektförluster? Huset är ca 330-350 kvm, 23 radiatoter av äldre modell, grova ledningar. Vinden isolerad med träfiber, innanfönster i bra skick. Att huset vill ha mkt "mat" är jag införstådd med men så här mkt med en V65panna? Har jag för liten anläggning?
 
Rapport kl 17.49. Eldat konstant i ca 8 timmar. Utomhustemp ca -2 grader. Värden i kulvertstyrningen, T1 (överst i stora tanken) 78 grader, T2, 59 grader (slavtankens övre del), T3, 34 grader (slavtank undre). Inställda värde, T1 60, T2 50 grader och T3, 40 grader. Framledningstemp genom shunten (ESBE) 59 grader. En bit bort på de gamla grova rören, 56 grader, retur 28 grader.
Inomhustemp 17 grader, shunten står på 19,5 grader. Det kanske största bekymret är att stora tankens mätare visar 34 grader upptill, 32 grader på mitten och 30 grader längst ned. VAD ska jag göra. Lilla tanken står i ett kallt utrymme men är nu isolerad.

Vad ska jag göra?
 
Låter konstigt.
Om du eldat en 65kw panna mot 4m3 vatten i 8timmar borde anläggningen tok-kokat. Det borde ha höjt ackumulator temperaturen med 112grader!
Fast man får ju räkna bort husets förbrukning under 8timmar men ändå..

Kulvertstyrningar kan jag inget om, men om du lägger upp bilder på din rördragning och förklarar i detalj styrningen så borde nån kunna hjälpa dig. Något är iaf väldigt fel.
 
Temp kl 19.53. Pannan 86 grader, (dags för nytt ilägg). Laddomat 80-68-46. Stora tanken, 76-34-33.
T1-75, T2-67, T3-41. Framledningstemp, 55 grader, inkommande värmerör, 50 grader, retur 34 grader. Inomhustemp, 18,4 grader
 
Ok, här kommer bilder. LIte förklaringar, Ni får ha överseende med att det är icke färdigbyggt, stökigt och urgamla grejer i salig blandning.
Nr 1, Cirkulationspumpen med öppen axel och medföljande smörjkanna. Klafvreströms Bruk.
Nr 2. Nya rören som kommer in ovanpå gamla pannan som är avstängt med det stora blå vredet. Pannan som kommit ned där i underjorden för ca 60 år sedan är av modell Askersundsverken AVA-01. Att montera ned den pannan är ett projekt för framtiden.
Nr 3. ESBE shuntautomatik ovanpå slavtanken.
Nr 4. Vänster sidan på slavtanken med övre inloppsrör från kulvert, bilden ligger.
Nr 5. Nya pannan i nya pannrummet, Calmarpannan V65'
Nr 6. Rördragningar för Laddomat mot stora tanken.
Nr 7. Kulvertingång i nya pannrummet. Det vertikala kopparröret är påfyllning av vatten till systemet, ner i stora tanken.
Nr 8. Stora tanken med "mössa" och "kjol" i väntan på riktig inbyggnad med lösull.
Nr 9. Kulvertstyrningen, Vad är detta för grej, ger mig lite Butterix-känsla. Är det någon No-name som man skall skicka tillbaka? När jag gjorde testet enligt schemat på Laddomats hemsida så reagerade den inte på det sättet. Lite osäker på denna....
045201284424P3ead.jpg
cf5201284857P1a57.jpg
0b5201285256P854a.jpg
8c5201285432Pfd11.jpg
305201285813Pfd6b.jpg
655201290011P9be8.jpg

4e5201290154P71ff.jpg

125201290546Pba25.jpg
495201290729P743f.jpg
 
Redigerat:
Rapport 22.37: Panntemp, 88 grader, nytt ilägg. Laddomat, 82-68-47. Stora tanken, 76-38-38.

T1-76, T2-57, T3-42. Framledningstemp, 57 grader. Inkommande ledn 57 grader, returledn 38 grader.

Inomhustemp, 18,5
Utetemp, -3
Tänder en kakelugn...
 
På bilden med laddomat, vad är det för rördragning till höger? Till kulverten eller?
Ser ut som om det kan bli rundgång för laddomaten där. Det i sin tur borde göra så pannan kokar, men ändå..
 
07.30 Laddomat: 40-35-32 Panntemp 40. Stora tanken 40-38-30.
T1-44, T2-30, T3-27
Framledningstemp 27 grader
Inkommande rör 32, retur 23.
Inomhustemp, 17,8
Utomhus, + 0,3
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.