Vi står inför uppgiften att välja fönster till vårt hus från 1898 vilket nu genomgår totalrenovering och tillbyggnad. Det står helt klart att det får bli träfönster med spröjs. Lös spröjs och mellanglasspröjs är dock inga gångbara alternativ. Det är helt enkelt inte OK. Vi har har därför länge varit inne på traditionella kopplade 1+1 med energiglas eller möjligen 2+1 just för den äkta, glasdelande spröjsens skull, men jag är egentligen inte alls förtjust i kopplade fönster med tanke på att de blir smutsiga på onödigt många ytor. Vi putsar våra fönster vart 5:e år, vare sig det behövs eller ej. ;)

U-värdet hos 1+1 är också i högsta laget. Vi kommer att ha golvvärme på bottenvåningen och därmed sakna radiatorer, och vi vill inte sitta i ett totalrenoverat hus som känns kallt nära fönstren, hur snyggt det än är med äkta spröjs.

Nyss hittade jag Tanumsfönster och deras Kulturfönster med 2-glaskassett (energiglas, argon och varmkant, tror U-värdet hamnar på 1,3) som de erbjuder med någon form av icke-glasdelande limmad spröjs ("FSP Toppförseglad fast spröjs, in- och utvändig med distanslist mellan glasen (30mm)"). Detta skulle kunna vara tillräckligt nära en äkta spröjs för mig, samtidigt som jag vinner de fördelar med ett "modernt" fönster som jag innerst inne vill ha. Bilderna på hemsidan och online-katalogen styrker denna tanke.

Förutom systerföretaget Norlux har jag inte sett något annat företag erbjuda denna lösning. Finns det någon som har erfarenhet av detta kulturfönster? Är det av god kvalité? Ser spröjsningen vettig ut i praktiken? Håller den i längden? Och så undrar jag om någon annan tillverkare har denna variant. Det känns som en utmärkt och rätt uppenbar kompromiss mellan det äkta och det moderna, men detta är första gången jag hör talas om den. Finns det några dolda fällor?

/Bengt
 
Det finns några tillverkare i länkarkivet. http://www.byggahus.se/lankguide/byggvaror/fonster/
Jag gillar RM-Snickerier skarpt och de har vad du frågar efter. Högsta kvalitet och höga estestiska krav. Jag skulle ändå köra 2+1 om jag vore du. Det glasdelande spröjset gör otroligt mycket för ljusspridningen in i rummet.

http://www.rm.se
 
D
Mina föräldrar har Tanums kulturfönster med Fsp-spröjs och jag tycker det utseendemässigt passar in utmärkt och liknar de gracila spröjsen som sitter i gamla englasfönster (med den uppenbara skillnaden att det ju finns en mellanlist pga två glas). Då fönstren bara är 2-3 år gamla (eller vad det nu kan vara) så kan jag inte uttala mig om kvalitén. De ser i alla fall fortfarande ut som nya och håller formen och inget har lossnat. Betydligt tystare och dragfriare än de gamla treglasfönstren som satt där tidigare.
 
SP fönster har oxå så kallade kulturfönster 2+1 med kittade spröjs. Som är väldigt fina. Monterade innan jul 16 st två lufts med överluft. Fabriksmonterade persienner. Grymt fin finish på hyvlingen och lackeringen enligt mitt tycke.
 
Tanums kultur är riktigt fina och större delen av fönstren är handgjorda,skulle välja dessa direkt ifall du vill ha detta utseende.
2+1 fönster är inte kul när man får putsa mellan glasen och dessutom med tiden kitta om ytterbågen det slipper du på tanum pga isolerglaset och att deras spröjs sitter med en mjukfog
 
D
Jag har inte sett SP-fönsters kulturfönster (vad jag kommer ihåg) men tycker att 2+1 fönster är opraktiska och bågarna blir ofta för tjocka för att passa in. Är inte spröjsen bara i ytterglasen i deras 2+1 fönster?

Bifogar en bild jag tog på föräldrarnas Tanumsfönster när jag var där häromdagen. Regnigt och mörkt, så man ser inte så mycket genom fönstren... :cool:
 
  • fonster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle rekommendera kopplade fönster i 2+1 och äkta kittad spröjs då du har ett så gammalt hus. Tanums kultur har limmad spröjs in+ utv som är profilerad, inte tidsenligt med profil på utsidan , där ska det vara kitt. Putsning mellan får man stå ut med 1 gång / år för att hålla huset i traditionell vacker stil! Kittet i dag är inget problem som fred123 påstår .
Jag håller med Johan ovan www.rm.se har kopplade fönster som tillverkas efter dina önkemål!
Tänk att du ska ha fönstren länge så det är ett viktigt val både ekonomiskt och estetiskt!
Jan
 
D
Inte tidsenligt? Måste nog i så fall bero på vilken tid och var i landet. Däremot så är ju 2+1 absolut inte tidsenligt om man har ett hus som var englas tidigare. Där gör ett 2glas isolerglas ett mycket naturligare intryck. Tycker dessutom att kopplade fönster är både opraktiska och fula och 2+1 är en kombination jag aldrig förstått vitsen med om man inte just är ute efter att ersätta fönster som varit kopplade tidigare och vill ha det utseendet igen.
 
Helt rätt , tidsenligt blir endaset enkelglas med kittad spröjs! Men byter du i dag och vill ha ett fönster med bra energivärde och tidsenligt så är det kittat fönster som gäller. Kopplat får en vacker profil på insidan ock kittad båge med äkta glasdelande spörjs utvändigt. Tanums kultur är pålimmad spröjs på hel 2- glasruta och har en morden konstruktion med invändig glaslist. Bengan68 , jämför utseendet och bedöm vilket som är viktigast, enkel putsning eller mer tidsenligt fönster ( går glaset sönder på tanum måste du byta båda glasen och även spröjsen , kan bli en dyr historia!),
Lycka till med fönster bytert
J
 
D
Både Tanums kulturfönster och sp kulturfönster 2+1 är kompromisser.

Tanums är en tvåglad isolerkassett med utanpåöiggande spröjs, mellanliggande (i kassetten) spröjs och innanpåliggande spröjs. Det ger alltså nästan ett intryck av genomgående spröjs, fast om mammutar noga kan man se att så inte är fallet. Sedan är det en tvågladkassett och inte enkelglas vilket alltså är någon cm tjockare än "tidstypisk".

Sp 2+1 har genomgående spröjs i ytterglaset men så som jag uppfattat det inte alls någon spröjs på insidan. Sedan ger 2+1 bågen att den blir flera cm för tjock jämfört med enkelglas.

Tanums fönster är inte äkta spröjs men liknar det väldigt väl och har en mycket tunnare båge. Sp 2+1 har riktiga spröjs i yterbågen vilket jag tycker är helt bortkastat då den inte har något i innerglaset. Dessutom är bågen alldeles för kraftig.

Så jag tycker Tanums har lyckats mycket bättre med sina val av kompromissser.
 
Kompromisser blir det oavsätt om man vill ha bättre energivärde än på 1800talet, helt rätt. Väljer man koppplat 1+1 kan man få spröjs i både inner och ytterbåge eller då 2+1 (ännu bättre energivärde) bara äkta kittad spröjs i ytterbåge.
Väljer du Tanum så får du inte kittat utvändigt vilket karaktäriserar det gamla mest , profil invändigt har båda alternativen.
Ridax!
Beträffande bågtjockleken du anger stämmer inte, ljusninsläppet blir ca: 50mm större på kopplade jämfört med tex. Tanum vilket är en viktig aspekt för att fönstren ska få samma propotioner som dom gamla som alltid var tillverkade med stort ljusinsläpp.

Began titta noga där för annas blir du missnöjd när du får fönstren levererade och då är det försent!
Surfa runt och jämför så ser du själv och jämför med dina nuvarande!
J:)
 
D
Kittade spröjs eller inte syns inte på 1m avstånd typ... och utifrån så betraktar man ju så gott som uteslutande fönstren på större avstånd än så. Inifrån så syns det bra mycket mer att det inte finns några spröjs på insidan av glaset än om spröjsen är kittade eller inte. Vet inte vad du menar med ditt påstående att ljusinsläppet skulle bli 50mm större på kopplade fönster. Det betvivlar jag iofs, men det har ju absolut ingenting att göra med det jag påpekar nämligen att den kopplade bågen gör att avståndet mellan glasen blir orimligt stort.

Min föräldrar hade kopplade SP-fönster 2+1 i vårt förra hus och det var nära skilsmässa varje gång fönstren skulle tvättas.

Jag var med när det skulle väljas kulturfönster nu senast och personligen så anser jag att Tanumsfönstren var de finaste vi såg och jag skulle aldrig välja några 2+1 bågar till kulturfönster.
 
Jag såg ett utmärkt exempel som jag fotade i går där fönsterköparen inte varit tillräckligt noga med val av typ av fönster, på bilden till vänster det gamla fönster och höger det nya som har helt annant utseenede och propotioner , det är det jag menar med att få lika ljusinsläpp som dom fönster som sitter i huset innan, var noga där!
Ridax, bäst att du köper glasögon, kittningen ser jag tydlig på betydlig längre håll än du, hoppas du ser skillnaden på bilden;)
PS Smaken är som ...! DS
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den stora utseendemässiga skillnaden är man ser de separata glasytorna i ett kittat fönster med glasdelande spröjs. När man har limmade spröjs på en hel glasyta, syns det på långt håll. Helt dött och "fusket" framgår med all tydlighet. Glasdelade ytterbågar har ett helt annat liv eftersom varje delyta reflekterar omgivningen i lite olika vinkel. Med betoning på lite. Det spelar ingen roll om de limmade spröjsen har samma form på var sin sida glaset som ett glasdelande spröjs. Det syns ändå att att ytterbågens glasyta är obruten..

Helt rätt dock att kopplade fönster kräver större instas vid fönsterputs. Jag tog in en offert på fönsterputs eftersom frugans vän hade fått jobbet gjort för 1.200:- på sitt normalstora hus med "vanliga" fönster. Min offert slutade 8.900:- + ställningskostnad. Gör det därför själv. :D
 
Kolla och prata med Morups-fönster dom är i en klass för sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.