Hej! Vi, liten familj små barn, köpte i aug ett radhus på ca 150 m2 med fjärrvärme installerad 2010. Märkte nu på räkningen från nov och dec att det gått mycket stor mängd hushållsel förutom den normala fjärrvärmekostnaden. Ca 2000 kwh var hushållselen på i dec månad då vi även var bortresta från 20e till 1a jan. Och en beräknad årsförbrukning på hushållselen på 13500kwh. Är väldigt grön på området men t.om jag reagerade då vi knappt varit hemma och är relativt snåla med elen. Tvättar en gång i veckan osv.

Efter några samtal med vänner har jag fått reda på att det kan vara så att min huvudsäkring står på för ett för högt amperetal. Detta för att huset tidigare värmts upp av el. Och eftersom den står för högt så drar huset mer ström än vad det behöver. Jag har försökt googla fram information men hittar bara uppgifter om att man med lägre ampere på säkringen får billigare fasta kostnader från elbolagen. Skulle vara tacksam om någon kunde förklara detta för mig, :) Om det är så att vännerna har rätt så förstår jag inte alls var strömmen tar vägen om det är så att strömstyrkan är starkare. Får all apparatur en överdos el? :)

/ Mattias
 
Att huvudsäkringen är för hög betyder inte högre förbrukning. Möjligtvis att du får betala en högre fast avgift än nödvändigt. Har du fjärravläsning på elmätaren? Om inte så kanske du fått en förbrukning beräknad på den tidigare kostnaden med elvärme.
All apparatur har samma förbrukning oavsett huvudsäkring.
 
Nej förbrukningen blir inte högre bara för att du har en större säkrimg. Däremot så blir din nätavgift högre. Sökringsstorleken brukar påverka den fasta delen av nätavgiften (exakt debiteringsmodell varierar lite mellan olika nätägare).

Om du verkligen har haft en förbrukning på 2000 kwh i dec. Så har du något som drar ström, Det måste vara något i stil med en värmekälla, ex. en lampa som glöms kan inte dra så mycket, men ex. en IR värmare i uterummet som någon slagit på och glömt.

En beräknad årsförbr. på 13500 är väldigt högt om all uppvärmning sker med annat än el, troligen har du någon form av eldriven värmekälla i huset. Kanske golvvärme i ngt. badrum?
 
Huvudsäkringen drar ingen el.
Däremot kan golvvärme och handdukstork på badrummet dra en hel del.
 
..fast som hempularen sa krävs något ganska rejält för att dra så mycket, iom att du har fjärrvärme.

Vårt hus (visserligen bergvärme) drog ca 2100kWh under December, med uppvärmning, varmvatten och hushållsel.

Om man räknar ca 7000kWh / år i hushållsel så borde något dragit ca 2000W under december. Typiskt ett element eller infravärme.

Kolla också på räkningen, så det inte är ngn justering som är gjord av elbolaget. Märkte hos mig att fjärravläsningen misslyckats för låglasten några månader, då blir det ju dubbelt nästa istället.
 
Ja, just det. Jag vet en som glömde IR-värmare på i uterummet under större delen av vintern. Han var inte glad när elräkningen kom...
Nu har han timer monterad :)
 
För övrigt; 13500kWh med fjärrvärme för uppvärmning och varmvatten är bra högt, jag skulle kolla runt om det inte sitter ngn elradiator kvar nånstans.
 
Tack för svaren. Vi har fjärravläsning och ja vi har golvvärme i det stora badrummet. Men enligt alla papper så ska den ska gå via fjärrvärmen och vi möttes av ett "kallt" golv när vi kom hem från julsemestern, då vi hade ställt ner fjärrtempen över julfirandet på annan ort.

Tvättstugan på 6 m2 är jag osäker på och det kan vara golvvärme via el där. Måste höra med förra ägaren men det är varmt på några få fläckar.

Som jag sett så har vi en avstängd elradiator kvar och den sitter i garaget. Men jag måste gå en runda i morgon och se om jag missat något.

Vad vi har är ett gammalt ventilationssystem från 80 då huset byggdes. Jag sätter på den via spisfläkten och då mullrar det igång högt och ljudligt. Den var igång även när vi var borta i dec.

IR värmare har vi inte.
 
Kanske grannen har ett hönshus? sorry, kunde inte låta bli.. :)
 
Haha, jag har misstänkt honom också eftersom hans garage sitter ihop med vårt hus. Där vet jag att han tillbringar mycket tid och kör byggfläkt osv. :)
 
Har hört att vissa hus som byggdes på 70-80-talet kan ha en värmeslinga i betongplattan som löper längs med hela husets ytterväggar. Kolla om du har någon mystisk säkring som inte du kan härleda till något annat.
 
Finns en tråd här på forumet där en granne tjuvade ström till sitt hönshus :)
 
Hej, även om det är elgolvvärme så måste det vara på en ganska stor yta. Normalt ligger de på ca 100W / m2, och termostatstyrda, så de är "avstängda" ganska stor del av tiden.

Ventilationen drar inte så mycket el (syns mest på din fjärrvärmeräkning), om det inte sitter en stor förvärmare (värmer inkommande luft i t.ex. ett FTX-system). Skulle dock tro att du bara har frånluft.

Det är så mycket el, så om det inte är en justering på räkningen måste det nästan vara en värmekälla.
 
Just det, uppvärming av sockeln ja... Bra tips lordi. Kolla med ngn granne som bott där ett tag om det suttit det i radhusen.

Edit: vid eftertanke undrar jag om en sån värmeslinga verkligen kan dra så mycket, men det är bara en gissning..
 
Redigerat:
Snabbkollade säkringarna och hittade inget mystiskt men jag ska höra med grannarna i morgon om det. Tack igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.