Hej,

Första inlägg men söker råd.

2011-10-20 Skrev jag på kontrakt med säljare för att köpa deras bostadsrätt. Betalade in 10% av handpenningen inom 7 dagar efter kontrakt var påskrivet. (Skrevs hos mäklare)

Det var bestämt att de sista 5% kommer dras på inflyttningsdatum 2012-01-20.

Idag hotade säljare med att avbryta köpet då dom fortfarande inte har hittat någon ny bostad.

Jag förstår att om säljare går igenom med detta gör h*n ett kontraktsbrott men är lite fundersam om vad följderna på detta kommer vara.

Kommer det bli en längre rättstvist och och vilka rättigheter har jag.

Jag har även nu gjort mig av med min bostadsrätt så om jag inte kommer få flytta in på datum som vi kom överrens om i kontrakt så står jag hemlös.

Tacksam för svar
//Byggvaror
 
Även om du är köpare så har du rätt att få råd av mäklaren. Detta kan mäklaren svara på speciellt sedan det är dess kontrakt som använts.
 
Tackar för svar.

Jag har redan pratat med mäklare som informerade mig att h*n skulle prata med säljare för att få säljare att förstå att detta är ett kontraktbrott som kommer kosta h*n.

Men mäklare informerade mig att ifall säljare gör detta kontraktbrott så är det inget mäklare kan assistera med då det handlar om Juridik.
 
Har för mig att du dels kan få ett skadestånd och dels kräva att få dina ökade bostadskostnader betalda tills du hittar ett motsvarande boende.

Se dig om efter ett fint hotellrum! ;)


/Vojma
 
Men en mäklare skall väl ha en hel del av tillämplig juridik under bältet och kunna denna sortens avtal MINST lika bra som en jurist? Det ingår i deras utbildning. Lite slött av mäklaren tycker jag som borde kunna vägleda i denna fråga.
 
mariatherese skrev:
Men en mäklare skall väl ha en hel del av tillämplig juridik under bältet och kunna denna sortens avtal MINST lika bra som en jurist? Det ingår i deras utbildning. Lite slött av mäklaren tycker jag som borde kunna vägleda i denna fråga.
Jag hoppas verkligen INTE att de kan lika mycket juridik och ska bara finnas med som just mäklare och ge grundläggande information.

Nej det ingår inte på något sätt i deras utbildning mer än juridiska baskunskaper. Tvärtom så har de flesta mäklare jag i process varit i kontakt med varit relativt okunniga
farligt dock helt omedvetna om sin okunskap och gett alltför långtgående råd som inte stämt.

Vilket som så låt mäklaren först informera säljaren, denna lär backa då det helt enkelt är billigare att själv skaffa hotell eller nån lösning. Det skadeståndsrättsliga läget vid kontraktsbrottet ger dig rätt till ersättning för dina direkta och indirekta kostnader, dock ej till sveda & värk eller liknande
 
Redigerat:
Mikael_L
Kul sits. q(;^;)p

Men vad ska Byggvaror göra nu då? tycker de kunniga här på forumet.
Ska TS kolla att fint hotell att bo i åratal samt kolla vad shuregard tar för att magasinera allt, och sen meddela säljaren att dessa belopp kommer belastas säljaren månatligen fram till TS får flytta in?

Vad gäller och händer om säljaren inte är solvent?
 
Mikael_L skrev:
Kul sits. q(;^;)p

Men vad ska Byggvaror göra nu då? tycker de kunniga här på forumet.
Ska TS kolla att fint hotell att bo i åratal samt kolla vad shuregard tar för att magasinera allt, och sen meddela säljaren att dessa belopp kommer belastas säljaren månatligen fram till TS får flytta in?

Vad gäller och händer om säljaren inte är solvent?
Ts bör avvakta för att se om det blir hävning.

Om det blir så är det att fixa boende på nåt sätt sen om det är hyreslägenhet, hotell eller vad det nu blir är individuellt. Magasinering kan absolut ingå. Om flytthjälp anlitas 2 ggr istället för 1 så kan mellanskillnaden faktureras osv osv.

Om säljaren är insolvent så är det ett värre läge - då finns helt enkelt inga pengar att få ut. Däremot äger denna en bostadsrätt så denna kommer ju primärt att förverkas och säljaren hamnar i en riktig dålig sits självklart också
 
Mikael_L
Ja det vore ju rätt kyligt, helt klart.

Om jag råkar vara i exakt samma sits som TS.
Så beställer jag flyttbil till nu på fre morgon kl 0700 (den 20/1) gubbarna fyller bilen och vid lunch knackar vi på hos säljaren som lugnt sitter och käkar lite bacon & ägg, och inte har packat en pinal visar det sig ...

Jaja ...

Kanske ringa kronofogden och beställa handräckning för att tömma huset, jag just köpt, från en husockupant?
 
Nu är jag lite OT - MEN det är ju riktigt skrämmande om en mäklare inte kan förmedla vad som brukar hända om en dylik situation uppstår. En mäklare av bostadsrätter bör ju stöta på denna situation då och då kan man tycka (även om det sällan går till skarpt läge). Nu när vi säljer hus så kommer ju mäklaren att få någonstans mellan 80-90k. Om man inte betalar för att få köpet korrekt genomfört enligt alla konstens regler så kan man ju fundera på vad man betalar för (en hemnet annons+homestylingkonsultation+fotografering kan väl inte var så dyr)?

Har tur som har haft väldigt bra mäklare när vi köpte vårt nuvarande boende (för 11 år sedan). Vi var köparna som kom till ett smutsigt hus med söndriga vitvaror. Fick utmärkt hjälp av mäklaren. Vi hade väl tur...

Iofs skall sägas att den senaste mäklaren vi hade att göra med (har precis köpt tomt) verkade inte riktigt ha koll på allting men han var rätt grön så jag antog att det berodde på det.

Sorry för ett OT inlägg.
 
Mikael_L
kinglolle skrev:
Ts bör avvakta för att se om det blir hävning.
Fast rent juridiskt har du antagligen rätt. Det är inte förrän en hävning av avtalet eller avtalsbrott verkligen skett som man kan börja med juridiska stridsvapen, antar jag.
 
Mikael_L
Förresten Byggvaror, välkommen till forumet, även om det sker under tråkiga omständigheter.

Men jag undrar lite hur säljaren "hotade".
Idag hotade säljare med att avbryta köpet då dom fortfarande inte har hittat någon ny bostad
På vilket sätt skedde detta?
Och lät som en verklig ansats att faktiskt göra detta eller bara som en antydan till att h*n har problem?
 
mariatherese skrev:
Nu är jag lite OT - MEN det är ju riktigt skrämmande om en mäklare inte kan förmedla vad som brukar hända om en dylik situation uppstår. En mäklare av bostadsrätter bör ju stöta på denna situation då och då kan man tycka (även om det sällan går till skarpt läge). Nu när vi säljer hus så kommer ju mäklaren att få någonstans mellan 80-90k. Om man inte betalar för att få köpet korrekt genomfört enligt alla konstens regler så kan man ju fundera på vad man betalar för (en hemnet annons+homestylingkonsultation+fotografering kan väl inte var så dyr)?

Har tur som har haft väldigt bra mäklare när vi köpte vårt nuvarande boende (för 11 år sedan). Vi var köparna som kom till ett smutsigt hus med söndriga vitvaror. Fick utmärkt hjälp av mäklaren. Vi hade väl tur...

Iofs skall sägas att den senaste mäklaren vi hade att göra med (har precis köpt tomt) verkade inte riktigt ha koll på allting men han var rätt grön så jag antog att det berodde på det.

Sorry för ett OT inlägg.
mariatherese:

Det första vi gjorde när vi köpte upp traktens största och mest erfarna mäklarfirma (företaget valde att expandera och syssla med både bank, försäkring och fastighetsförmedling) var att just sätta gränsen för hur långt en mäklares kunskaper och skyldigheter sträcker sig.

Mäklare är en förmedlare av fastighet på samma sätt som en bilförmedlare är av fordon. De ska sköta det praktiska vid överlåtelse, grundläggande avtalsskrivning, grundläggande juridik vid händelser som kan uppstå vid just en överlåtelse och inget mer.

De ska absolut INTE ge sig in på mer detaljerad avtalsskrivning om det föreligger tveksamheter, de ska inte ge processrättsliga råd(som det handlar om i TS fall), de ska inte ge råd vid mer ingående och specifika ärenden såsom dolda fel eller underlåtenhet vid överlåtelse mm.

De utbildningar och föredrag jag hållit har varit för juriststudenter, försäkringsrådgivare och även vid enstaka fall erfarna mäklare. Behöver jag säga vilka som haft sämst koll men störst tro på sin egna förmåga?
 
Hm... jag räknar ju inte med att en bilförsäljare har läst juridik lika lite som någon som säljer elektronikvaror men jag är ganska säker på att en mäklare måste ha läst en ganska ansenlig post fastighetsrätt och säkert lite allmän juridik också.

Fast eftersom jag själv läste till civing så vet jag ju att en högskolepoäng inte alltid är att jämföra med en annan högskolepoäng så det kan ju betyda alla möjliga tveksama examinationsformer... och sådär lite lagom lös och ledig studieplan.

Tror dock inte att fallet som beskrivs ovan är sådär jätteovanligt så det borde väl finnas någon praxis.
 
Ja det finns en post fastighetsrättslig juridik men den är för allmänt hållen och kort.

Mäklaren har helt korrekt sagt att de skall informera säljaren allmänt om konsekvenserna av kontraktsbrottet och de grundläggande juridiska följderna. Skulle det gå längre än så har de inte kompetens eller för den delen ansvarsförsäkringsskydd för att ge fortsatt rådgivning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.