Jag har kopplat in en badrumsfläkt genom att koppla brun på L och blå på N. I kopplingsdosan på väggen har jag kopplat brun på brun och blå på blå. Fläkten fungerade i några minuter men stannade sedan och startar inte igen när jag tänder lyset.

I kopplingsdosan finns förutom jord följande kablar grå, brun och blå. Jag har som sagt kopplat brun på brun och blå på blå. Vad är det för fel?
 
vad är det för fläkt?pax?...är den mån tro fuktstyrd så att det sitter en ratt någonstans som man
kan vrida på?...för är det inte nog fuktigt så går den inte...
/
M
 
Vad är det för fläkt? Vissa har t.ex. fuktstyrning som kan stänga av när inställd fuktnivå har uppnåtts. Inbyggd rörelsesensor fförekommer också.
Om den ska starta när du tänder lyset behöver du troligen ytterligare en tråd som ger denna signal.
 
Fläkten är en MYSON ECO M 100 T. Den har timer funktion men inte fuktsensor.
 
mät på kalbarna när du har slagit på brytaren...har du 220v där?
 
har du justerat timern nått?
 
Har du dragit en kabel från lampans fas till kopplingspunkten som heter "LT". Kolla på installationsanvisningen på bild 10 så ser du hur det ska kopplas.
 
Jag har inte kopplat timern och heller inte dragit någon extra kabel från kopplingsdosans fas till LT.
 
220 v finns fram till fläkten.
 
Då är det nog det som saknas, en kabel från lampans fas till LT, att den har 220 (eller 230V hoppas jag...) är ju för att den ska fortsätta gå en tid efter att lampan släckts. Den behöver även en "puls" på LT för att hoppa igång och gå den inställda tiden. Annars skulle den snurra hela tiden.
 
Om du bara har två kablar med 220V på hela tiden fram till fläkten kan du få igång den genom att bygla från den bruna till LT på fläktens kopplingsplint.
Då kommer dock fläkten att gå hela tiden!

Om du vill få igång funktionen att den startar när lyset tänds, och fortsätter att gå med timer efter att lyset släckts måste en tredje kabel kopplas från lampans tändtråd till "LT" i fläkten!
 
Jag ligger visst steget efter... :)
 
Men det var nära!! ;)
 
När jag kopplade in fläkten i kopplingsdosan så gick den i några minuter för att sedan stanna trots att lyset var på och nu startar den inte. Att bygla till LT gör väl bara att jag kopplar in timern.
 
Som jag skrev i början på inlägget så finns det i kopplingsdosan på väggen förutom jord en grå, blå och brun kabel. Jag har kopplat på brun och blå. Kan det vara så att jag ska koppla brun på grå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.