dedden skrev:
Är det inte så att det är mest pumpägarna som eldar kamin för att spara el???
De syndar ju både i Polen och hemma isåfall... ;)
Känner inte många vedeldare som tänder två brasor, en i pannan och en i kaminen...
Gustav1

Har jag bara missat ditt svar när jag läste igenom tråden, eller har du inte kommenterat detta tänkvärda påstående...

/
 
Jag tycker absolut att det ska vara MYCKET hårdare reglerat med vedeldning och jag är tämligen säker på att så också blir fallet. Det är bara en tidsfråga.

Störst är problemen med äldre konstruktioner på vedpanna och skorsten samt nya välisolerade hus med liten turbokamin modell oreglerbar härdsmälta.

Att helt förbjuda vedeldning lär nog dröja, till och med i riktigt tajta villaområden, men att förbjuda ex vis lättare eldstäder är inte omöjligt.

Finns vissa kommuner som anger att man bara får trivselelda i sin lätta lilla kamin vid max två tillfällen a 2 timmar per vecka och inte alls från maj till och med september.

Jag skulle kunna skriva löpmeter om detta men det blir så traggigt!!

En sak ska jag dock säga och det är att man måste förstå att en dålig eldare kan punktbelasta miljön i ett område något helt otroligt. Jag är övertygad om att luften kan bli bra mycket farligare runt en pyreldare än mitt inne i en storstad.

...och det är inte acceptabelt, det kan förhoppningsvis de flesta förstå.

För er som är kritiska till oss som är negativa till vedeldning vill jag säga att ni uppenbart inte vet hur stort problemet kan vara. Man kan försynt prata med sin granne och man kan klampa in hos sin kommun, men det är nog sällan som resultatet blir så bra. Tyvärr. Och det kan absolut vara en djävulsk plåga att ha sur rök runt och i sitt hus. Jag VET!

Det "roliga" i mitt fall är att jag själv är en vedeldare som ser eldningen som en konst. Jag eldar enbart med riktigt torr björkved som klyvs i februari, soltorkar till midsommar och lagras i dragig vedbod minst ett år innan den hastigt eldas upp under masugnsliknande former då det är kallt ute och hög luft.

Vår granne eldade en regnig dag nu i somras då det var över 18 grader varmt ute. Gissa om han fick strypa sin lilla effektstarka plåtkamin för att inte svettas ihjäl och gissa om dimman låg tät. Speciellt hos oss öster om. Fy fabian vad det stank!

Vedeldning och debatten om vedeldning ska man ta på allvar och man ska behandla alla parter och deras åsikter med respekt och inte slänga ifrån sig hastiga kommentarer som så äckligt många gjort i denna tråd.

Risken är att problemet kommer till ytan i den byggboom som råder nu. Lätta kaminer, moderna välisolerade hus och frånluftsventilation är ofta ingen bra kombination.

Med risk för att bli långtråkig vill jag bara säga några sista ord. Många tänker lite fel när det gäller eldstad. I ett nytt välisolerat hus fungerar en stor tung trög eldstad bäst. Den har hög verkningsgrad men ger en förhållandevis låg temperatur. Helt perfekt! Man eldar en enda hastig gång per dygn och har jämn och lagom värme resten av dygnet. Hyfsat miljövänligt, skön värme, billigt på sikt, bekymmersfri konstruktion, enkel hantering.

Lättare eldstäder är till för dragiga gamla hus som behöver hög effekt och ständig eldning. Mina svärföräldrar är lantbrukare och dom eldar nästan dygnet runt i två spisar. En i gjutjärn och en i plåt.
Deras hus är dragigt som få, men värmen är skön och luften blir frisk. Veden är oändlig och löjligt torr. Förbränningen hög och grannarna långt bort utifallatt ändå trots allt...

Tänk att folk installerar dessa små lätta 10kW ultrakaminer i nya välisolerade hus. Inte konstigt att man måste strypa och pyrelda och sota och ryka.

Nä, man måste se vedeldning lite seriöst. Den har både för- och nackdelar, det ska gudarna veta.
 
Håller med framerate.
Har själv en granne som sprider london dimma
över ängarna varje dag. Nu är det inte så tätt mellan
kåkarna här så mig gör det väl inget, Men hade han bott
50m från mig hade jag rekomenderat han en modern keramik panna.
Det är som natt o dag med en sådan!
 
Framerate skrev:
För er som är kritiska till oss som är negativa till vedeldning vill jag säga att ni uppenbart inte vet hur stort problemet kan vara. Man kan försynt prata med sin granne och man kan klampa in hos sin kommun, men det är nog sällan som resultatet blir så bra. Tyvärr. Och det kan absolut vara en djävulsk plåga att ha sur rök runt och i sitt hus. Jag VET!
Jovisst är jag kritisk mot de som är kritisk mot vedeldning, som då generellt är kritisk mot vedeldning. Men jag håller med dig att de som eldar fel, oavsett om det beror på kamin/panna eller annat. Att det är den vedeldningen som måste komma tillrätta.

Jag tycker det är för stor skillnad mellan vedeldning och vedeldning.
 
Framerate skrev:
Med risk för att bli långtråkig vill jag bara säga några sista ord. Många tänker lite fel när det gäller eldstad. I ett nytt välisolerat hus fungerar en stor tung trög eldstad bäst. Den har hög verkningsgrad men ger en förhållandevis låg temperatur. Helt perfekt! Man eldar en enda hastig gång per dygn och har jämn och lagom värme resten av dygnet. Hyfsat miljövänligt, skön värme, billigt på sikt, bekymmersfri konstruktion, enkel hantering.
Då valde jag alltså rätt när jag valde kakelugn framför plåtkamin (som var första tanken). Den är nu nybesiktigad och bara väntar på lite kyligare höstdagar. ;)
 
synd att tjernobyl inte används mer, annars hade ja ju kunnat köpa billig MILJÖVÄNLIG el därifrån, därför så övergår jag till vedeldning
 
Sjunger med Gullan B: "Det är så härligt att bo på landet, landet, landet - det är så härligt att bo på landet, långt från grannaaar!"

Seriöst - visst ska man elda med kunskap och inte sur ved. Vi eldar med en gammal Norahammar kökspanna och torr blandved, mestadels al. Samt i en gjutjärnskamin. Visst kan det bli en liten rökplym i samband med upptändning, det är nästan omöjligt att undvika, men efter några få minuter blir "röken" osynlig t o m denna gamla panna om jag bara eldar på rätt sätt. Björkved är ingen garant för fin eldning och al har ju lika bra värmevärde.

Jag har dock full förståelse för folk som bor i inne i tättbebyggda villaområden som inte vill ha röknedslag. Effektivt vedeldande är en konst.

Men som sagt, det är härligt att bo på en plats där maskrosorna får växa ifred på gräsmattan, där man kan ut å pissa naken bakom hörnet på morgonen, där man kan skrika ikapp med tuppen i gryningen utan att bli idotförklarad (lär väl bli det nu), där man kan elda efter eget huvud 8)
 

Men som sagt, det är härligt att bo på en plats där maskrosorna får växa ifred på gräsmattan, där man kan ut å pissa naken bakom hörnet på morgonen, där man kan skrika ikapp med tuppen i gryningen utan att bli idotförklarad (lär väl bli det nu), där man kan elda efter eget huvud 8)
[/quote]

instämmer helt ;D ;D ;D
 
Miljömålspropositionen centrala nya initiativ och åtgärder i korthet.

Den småskaliga vedeldningen bidrar också till allvarliga hälsoproblem. Regeringen kommer att ändra förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd så att kommuner som har problem med småskalig vedeldning ska kunna meddela lokala föreskrifter om utsläppskrav.
http://www.regeringen.se/sb/d/5552/a/44127

Fattar inte vad dom menar riktigt men det verkar ju bli skärpta krav ialla fall
 
Framerate skrev:
Många tänker lite fel när det gäller eldstad. I ett nytt välisolerat hus fungerar en stor tung trög eldstad bäst. Den har hög verkningsgrad men ger en förhållandevis låg temperatur. Helt perfekt! Man eldar en enda hastig gång per dygn och har jämn och lagom värme resten av dygnet. Hyfsat miljövänligt, skön värme, billigt på sikt, bekymmersfri konstruktion, enkel hantering.


Tänk att folk installerar dessa små lätta 10kW ultrakaminer i nya välisolerade hus. Inte konstigt att man måste strypa och pyrelda och sota och ryka.
Du har så rätt! Håller med dej i hela din inlägg men det du säger i citatet börde alla nybyggarna få läsa och handla därefter....
Hoppas på  förbud att installera lätta eldstäder på andra ställen än i fjällstuggor där dom gör mest nytta = snabb uppvärmning i en fattigt isolerad bostad) ;).
Har haft en gjutjärnspis ( med liten eldstad för koks) och vet hur lång tid det tog att lära sej att inte lägga i för mycket  :-[.... en fristående plåtskapelse med stor eldstad är nog ännu svårare att styra.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.