Suck.. Att du orkar :)
Men visst kör för ett eldningsförbud i stan.
Så kan alla köra elvärme. Upps då blev det visst förmycket för elbolagen som då måste importera dyr skitig el från polen. Om det är så mycke bättre så visst.
Jo jo du drabbas ju inte av röken från de polska kolverken så du är la nöjd.
Kan inte nån moderator ta o låsa denna tråd???
Börjar bli uttjatat ämne nu.
Jag tänker iaf fortsätta med min vedeldning. Och troligen gör min trevliga grannar samma sak. ;D
 
Gustav1 skrev:
Men är det inte komiskt när man läser igenom den här strängen och sammanfattar problemen med vedeldningen.
Här är inte vedeldningen problemet det är alla grannar som har ventilation till sina hus och värmepumpar.
Vi som inte eldar skall betala dyra omdragningar av ventilationen, skaffa kolfilter som säkert kostar lika mycket som två års vedförbrukning.
Tycker ni inte att det här låter konstigt.
Jag tycker det skulle vara enklare med eldningsförbud
inne i städerna och slippa allt bråk och samtidigt få friskt luft.
Jag tycker också att det är komiskt att bilarna i staden inte rättar sig efter alla de som går, alla de som vistas inne i städerna med barn. Att dessa människor skall vara tvungen att andas in bilavgaser.

Någonstanns måste det finnas en gräns. Visst är det bäst att kunna anpassa alla situationer till den svagare parten och utsatta men det är inte alltid förnuftigt eller praktiskt möjligt.
Varför förbjuda vedeldning. Då är det väl bättre att man begränsar möjligheterna till att elda fel. Och förbjuda vedeldning för att någon med annan värme för in smutsig luft är inte bättre än att den som är drabbad använder sig av det som finns för att begränsa intaget av smutsig luft.

Och är det så att det löses med omdragningar/filter är det då inte att betrakta som lika felaktig installation från början som att betrakta en icke effektiv vedeldningsutrustning som felaktigt installerad?

Jag vet inte hur det är med dig. Men om man protestar mot som nu vedeldning så tycker jag att man skall vara konsekvent även i andra fall. Det kan vara att inte ta bilen för att åka bara några kilometer, vardagligt cyklande på upp till en mil är inget man behöver bilen till. Köpa en mer miljövänlig, bensinsnål bil. Etc. Handla dyrare saker som inte fraktats lika långt över jorden.
 
Gustav1 skrev:
Jag tycker det skulle vara enklare med eldningsförbud
inne i städerna och slippa allt bråk och samtidigt få friskt luft.

Vem bråkar? Jag ser bara en.. Jag tycker att vita bilar är fult. Ska vi inte förbjuda dom? ur estetisk synvinkel borde vi slippa en massa bråk om vi förbjuder dom. 8)

Vi får lite renare luft då också.. här inne i stan. ;)

Nää skämt och sidor.. Man skulle kunna blir lite strängare och kräva att en ny anläggning uppfyller vissa krav.

Dessutom tror jag inte att luften kommer bli sämmre tvärt om.. Tänk på alla fastigheter (villor,industrier, BRF:er) som i dag eldar med Olja.. Olja borde ju vara rena döden om man jämför med en modern Ved panna.
Samtliga Olje eldare letar nog alternativ just nu. Pellets eller Nån form av Värmepump är det nog som det gäller för dom. = Vad som änn händer så blir våran luft bättre, ovavsett om man eldar ved eller kör med fjärrvärme.

En modern Pelletsanläggning & vedanläggning Luktar inte, syns inte.. 8)
 
T
En bra strategi är filter, oavsett om man bor i storstan eller på landet, väder o vind kan bjuda på mycket, och har du inget filter får du ju bl.a in damm-insekter-pollen och annat otrevligt.

Själva har vi avgasvärden som gått över gränsvärderna 47 ggr jan-mars , grannar som eldar sur ved vintertid och som grillar sommartid, oljevärmeverk, Brommaflyg,
vindar som för med div lukter från småbåtshamnen typ latrintömmning-ålandsbåtar mm, och det tar ett bra filter hand om. Jag tror t.o.m att du kan få bidrag om du smäller på ett bra filter (boanpassningsbidrag tror jag att det hette). Ren luft idag hittar man nog bara nere på Sydpolen, och där börjar det också bli skitigt också.

Bra artikel om ventilation:
http://www.kt-klimatteknologi.se/artiklar/Klimat/Arstid/arstid.htm

 
Jag lider med dom stackare som ofrivilligt drabbas av vedrök. Det är nog inte så lätt att föreställa sig hur jobbigt det kan vara om man inte själv blir störd av rök.
Förbud mot eldning finns redan på vissa platser, och det kanske är den enda gångbara vägen för att komma tillrätta med problemet?
Hur ska man annars gå tillväga?
Man ska ju inte störa, eller behöva bli störd av grannar.
 
Jag tror de alla vedeldare här i tråden är överens om att man skall elda rätt. Och eldar man rätt blir det inte någon vedrök att tala om. Så det blir lite konstigt att motargumentera med en sak som alla redan är överens om.

Då är det väl de som eldar på fel sätt man skall ändra sitt eldande.
 
charta77 skrev:
Jag tror de alla vedeldare här i tråden är överens om att man skall elda rätt. Och eldar man rätt blir det inte någon vedrök att tala om. Så det blir lite konstigt att motargumentera med en sak som alla redan är överens om.

Då är det väl de som eldar på fel sätt man skall ändra sitt eldande.
Jag tror inte att dom som eldar fel läser på forumet el om vedeldning överhuvudtaget..
De jag hört av dom som eldar fel är att "vadå acktank, vi har eldat så här jämt å de går bra o vi fryser inte" Eller " Spelar ingen roll hur effektiv panna/anläggning ja har kan inte tjäna in investeringen för jag har gratis ved"
 
2an skrev:
Jag tror inte att dom som eldar fel läser på forumet el om vedeldning överhuvudtaget..
De jag hört av dom som eldar fel är att "vadå acktank, vi har eldat så här jämt å de går bra o vi fryser inte" Eller " Spelar ingen roll hur effektiv panna/anläggning ja har kan inte tjäna in investeringen för jag har gratis ved"
Ja? Men fortfarande så är alla i denna tråd överens att om man eldar rätt så blir det ingen besvärlig vedrök och att man då givetvis skall elda rätt. Så varför då motargumentera med något som innebär att man eldar fel.

Keskitalo postade en länk till en tråd som jag fann bra.
 
Dem00niX skrev:
Men visst kör för ett eldningsförbud i stan.
Så kan alla köra elvärme.
Finns det någon mer miljövänlig energi än el? Om man bara framställer den på rätt sätt.
Och varför man stoppar den rena svenska energitillverkningen och brandskattar den är för mig ett stort mysterium.
 
charta77 skrev:
Ja? Men fortfarande så är alla i denna tråd överens att om man eldar rätt så blir det ingen besvärlig vedrök och att man då givetvis skall elda rätt. Så varför då motargumentera med något som innebär att man eldar fel.

Keskitalo postade en länk till en tråd som jag fann bra.
Vadå mot argumetera.. ???

Menade bara att de är lönlöst att tjafsa om detta i evigheter när de som gör fel ändå inte bryr sig även om man påpekar det för dom som eldar fel.. ::)

Eldar själv pellets ingen rök ingen lukt.. Sen gör det inget att man har lägre driftskostnader än grannarna med BV pump o till halva investeringskostnaden.. ;D
 
T
charta77 skrev:
Finns det någon mer miljövänlig energi än el? Om man bara framställer den på rätt sätt.
Och varför man stoppar den rena svenska energitillverkningen och brandskattar den är för mig ett stort mysterium.
Så länge el är en distrubutionsform och ingen energiform så tvistar de lärde om en" bra" energitillverkning, och då en liten grupp av eldare gör livet (luften) surt för grannarna kommer vi att få dras med detta. Kanske ska man göra som vid bullerbekämpning, miljökontoret ry(c)ker ut och personen som orsakar obehaget få då stå för utredningskostnaden (buller kostar 850:-/tim i Sth)
 
Har läst igenom tråden och förbluffas. Jag säger bara bilar, oljepannor, gräsklippare, snöslungor, traktorer, kolgrillar, fjärrvärmeanläggningar, motorsågar, radiostyrda bilar, motorbåtar, jetflygplan etc.

Tidigare bodde jag i närheten av ortens flygplats och så jag förbannade alla Svenssons som sparat ihop så mycket att de hade råd att åka på charter! Flygplanen både bullrar och ryker. De hade säkert råd för att de eldade med ved dessutom.... ;)
 
Myckling skrev:
Jag säger bara bilar, oljepannor, gräsklippare, snöslungor, traktorer, kolgrillar, fjärrvärmeanläggningar, motorsågar, radiostyrda bilar, motorbåtar, jetflygplan etc.
Förvisso kanske gräsklipparna har blivit bättre de senaste åren. Men likväl som att man kan klaga på någon granne som stör grannar med oändligt högljudda fester på nätterna, eller någon som låter bilen stå på tomgång 35 minuter för att tina upp den från -25 till +96 grader. Så skall val de som eldar fel få felet påtalat än ett allmänt förbud.
 
mycket skrik och lite ull blev det - sa kärringen när hon klippte grisen

Personligen tycker jag att om man vill ha renare luft inne i stan så måste alla tvingas in i fjärvärme användningen.
Det är bätre elda veden i en större kraftverk.
där ligger en/flera poäng vad gäller tättbebyggt område - det ger resultat på klimatet/miljön på både lokal och global nivå
och skulle "alla" där "tvingas" att koppla in sig på fjv så blev den ännu billigare

Det är bätre elda veden i en större kraftverk
me kraftvärmeverk blir det ännu bättre miljö för alla
och elen kan vi dirstibuera till ytter-/glesområdena där det ej lönar sig att dra fjv-rör

ren miljö är på väg att få börja kosta - eller snarare det börjar kosta att skita ned
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.