Renoverar nu köket i min lilla nyinköpta tvåa och har haft en elektriker där som dragit elen. Elcentralen är en gammal historia med proppar och det är 1-fas in som jag förstår det med en 16a huvudsäkring. I elcentralen sitter det bara 10a säkringar.

Och då till frågan.. Hur fan gör jag med ugn? Vad jag vet så kräver väl i princip alla ugnar 16a säkring. Om jag köper en ugn nu och kopplar in på en 10a så kommer väl den gå titt som tätt? Värt att nämna att jag tänker köra gashäll så det är bara ugn som gäller.

Jag frågade om man inte kan säkra upp med 16a till ugnen då men elektrikern sa att det inte är ok att säkra upp med samma styrka som huvudsäkringen...

Någon som har koll på vad man kan göra? Antar att någon annan varit med om detta tidigare...

Tack på förhand!
 
Du passade inte på att fråga elektrikern vad man kan göra? Här i Nederländerna kör de en tvåfas ugn eller spis på två säkringar (230 V enfas). Vilket kanske är någon form av alternativ, men de är lite liberalare med elsäkerheten här än i Sverige.
 
Mikael_L
Jag skulle tro att din 10A säkring kommer fungera bra till ugnen.
De gamla porslinssäkringarna löser väldigt långsamt vid överlast, en 10A klarar 16A rätt länge. Och ugnen drar ju bara ström en liten tid vid starten, och sen korta perioder då och då.

edit:
Egentligen är det ett större problem att kablarna antagligen bara är 1,5mm2, och ska därmed inte lastas med mer än ca 13A. Men det finns ju lite marginal där med, samt att även där kommer ju uppvärmningen ske under ganska korta intervaller och omgivande material kyler kabeln då.
 
Redigerat:
Johisco skrev:
Jag frågade om man inte kan säkra upp med 16a till ugnen då men elektrikern sa att det inte är ok att säkra upp med samma styrka som huvudsäkringen...
Beror på vad han menar med "ok". Något förbud finns inte. Men om huvudsäkringen sitter i källaren, där ev bara hyresvärden kommer in, då är det ju olämpligt.
 
Måste väl finnas många ugnar som inte tar mer effekt än att en 10A säkring klarar det.
Är det någon som vet varför dessa ugnar är specade till 16A?

Sen finns det gasugnar också.
 
Därför att märkeffekten brukar ligga på runt 3 kW.
 
Jag är nästan säker på att det kommer att fungera bra med 10A-säkring. Börja med det. Om det mot förmodan inte skulle fungera kan man väl göra så här: byt ledningen till 2,5 kvmm och sätt i en 13A-säkring. Då är det fortfarande selektivitet mot huvudsäkringen (i vissa fall kan man sätta i en 13A-säkring utan att byta till grövre ledning men det känns kanske inte helt bra i det här fallet).
 
Tack för svar! Jag menade huvudsäkringen som i min lägenhet alltså. Det sitter en 16a direkt på inkommande el och efter det en elcentral. Det var där jag tänkte att han kunde sätta en 16ampere....

Alla ugnar jag kollat på står 3600w. Drar väl inte ens i närheten av det vid normal användning men jobbigt om det t.ex. inte går att köra pyrolys eller så... Jag tänker tvinga honom att dra 2.5 oavsett och så får jag se om jag sätter i en 16a sen.
 
O
Det finns ugnar som inte kräver 16A säkring!
 
2,5mm FK och 13As säkring låter som ett ypperligt alternativ! Kommer förmodligen hålla för en ugn på 3600w...
 
Varför är det bara 16 A huvudsäkring? Det brukar oftast vara 25 A säkring i enfaslägenheter. Säker på att det inte egentligen ska sitta en 25 A säkring bara att förra ägaren bara hade 16A hemma när säkringen löste så han stoppa i den helt enkelt? Hos en polare som precis flyttat in i en lägenhet så satt det en 10 A huvudsäkring med en 25A bottenplatta.

//Patrik
 
Det kan ju vara en gammal " Gänga1 " central Max 15A
 
Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Varför är det bara 16 A huvudsäkring? Det brukar oftast vara 25 A säkring i enfaslägenheter. Säker på att det inte egentligen ska sitta en 25 A säkring bara att förra ägaren bara hade 16A hemma när säkringen löste så han stoppa i den helt enkelt? Hos en polare som precis flyttat in i en lägenhet så satt det en 10 A huvudsäkring med en 25A bottenplatta.

//Patrik
Gasspis ! Och det var antagligen gasugn också, tidigare.
Jag har sett lägenheter med 2x 2A säkring, som bara var tänkt till lite belysning och en radio, typ. ;)
 
Det förstås, sånt har vi ju inte häromkring... :p

//Patrik
 
Jag har bott i en lägenhet med enfas och bara 16A huvudsäkring (dock inne i lägenheten). Jag bytte aldrig någon säkring och vid ett tillfälle glömde jag ugnen påslagen på 225 grader ungefär ett halvt dygn (värmde pizza före jobbet tidigt på morgonen, tyckte att solen verkade värma på väldigt mycket för det var så varmt när jag kom hem från jobbet på eftermiddagen, gick en vända på stan och ett par timmar senare kom jag hem igen och märkte att det lös om ugnen). Trots att ugnen då var på kanske 12 timmar i sträck så gick inte säkringen.


Värt att tänka på är att åtminstone äldre spisar drar ca 10A för över+undervärme, och ca 16A om man *också* kör grillen = snabbläget. (Ovanstående var utan snabbläget = 10A max).
Också värt att tänka på är att tröga proppar tål dubbel ström under en timma (och sedan måste de vila i princip helt utan ström). Du kan alltså i princip köra 30A genom 16A-säkringen under en timma om du sedan slår av allt. Mer realistiskt är att du lätt kan köra 16A för pyrolys några minuter, och likaså 16A för uppvärmning en stund för att sedan snitta på klart lägre ström för att hålla värmen.

Jag gissar bara nu men antar att om en ugn ska få "energiklass A"-betyg så borde den dessutom behöva vara bättre värmeisolerad än äldre ugnar, varpå snitteffekten för att hålla en viss värme borde vara lägre.


I en sånhär installation behöver man dock ha koll på vad man gör. Man får välja på om man ska köra ugn, vattenkokare *ELLER* moderna fet-dammsugaren.

Om du inte har några mattor att tala om eller annat svårdammsuget så behåll gärna en klenare sugare, på slätt golv verkar effekten kvitta och med en trött 400W-sugare från 60-talet så kan du köra den samtidigt som ugnen är igång :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.