Nej, jag tänkte i så fall låna pengar. Återkommer när jag har använt sågen.
 
Notera att festool kör kampanj just nu att man får med en extra valfri sågklinga, bara den kan vara värd upp till 70€.

Själv har jag en TS55 men skulle jag köpa nytt idag skulle jag definitivt titta på boschen som ett alternativ.
Dock så verkar det fn mest vara spekulationer om hur boschen presterar jämfört med feston.

Det vore intressant att få en direkt jämförelse mellan dessa.
 
KungAnka skrev:
Vad skulle man med 10 sänksågar till? Eller ville du bara berätta att du har 50 .000 på banken (wow!) ;)

Jag tror också att resultatet blir detsamma oavsett såg. Faktiskt så får man exakt lika bra resultat med en billig handcirkel, en rak regel och några tvingar om man bara ska kapa skivor, om vet hur man ska bete sig och har en vass klinga. Enda skillnaden är att det tar mer tid och att man inte kan vara i möblerade rum pga allt damm. Kapade själv upp passbitarna till köket på det viset, blev lika bra som med TS55:an, men tog en faslig tid att mäta och spänna fast.

Funderade bara på Bosch idé med att göra en nästan identisk kopia med nästan samma pris? Något måste ju finnas att tillföra efter alla år, förutom att man slipper räkna själv när man ska såga med skena. Själv har jag flera Boschverktyg, så det vore ju fint om dom hade passat ihop utan att mecka med massa adaptrar och annat. Ett helt set med Festoolgrejor skaffar man bara om man absolut vill slippa damm och vill ha maximal smidighet när man ska sätta upp och ta ner grejorna.
Boschen är ju en blå och brandad Mafell. Dom gjorde det enkelt för sig. :)

Även Festool använder sig ju av rälsanslag vid fräsning med skena. Det vore ju dock trevligt om rälsanslaget kunde integreras i parallellanslaget. De filmer som jag sett på de nya kommande fräsarna från Bosch visar den gamla styrskena (med bred styrklack).
Skulle spåret för skenan sitta i foten på fräsen blir man ju av med justermöjligheter (måste ha skenan på låst avstånd från frässtålet).
Om jag minns rätt är fräsarna tänkta att komma i april eller liknande, från början januari.
 
FredrikR har du hunnit prova lite så du kan berätta lite mer om sågen?
Har den ritsfunktionen som Mafell har?

Känner ett allt större behov av att förnya lite i maskinparken:D
 
ceson skrev:
FredrikR har du hunnit prova lite så du kan berätta lite mer om sågen?
Har den ritsfunktionen som Mafell har?

Känner ett allt större behov av att förnya lite i maskinparken:D
Hej!
Det sorgliga är att den inte är mer provad än sist, tyvärr.
Jag googlade lite på ritsfunktionen, men tror inte Boschen har det.
Lite skandal att den är så pass lite använd än.. :blushing:
 
FredrikR skrev:
Hej!
Det sorgliga är att den inte är mer provad än sist, tyvärr.
Jag googlade lite på ritsfunktionen, men tror inte Boschen har det.
Lite skandal att den är så pass lite använd än.. :blushing:

Glömde själv kolla det då jag kolla boschen för några veckor sedan. Men det är ju bara för dig att springa ut i garaget och kika efter spärren som sitter till höger om handtaget, på klingskyddet. En liten snäppspärr som spärrar sågdjupet bara..

hm.. såg bilderna på denna hemsida:
http://www.quoka.de/handwerk-hausba...t_30_2925_adresult_79787640_pic_54944926.html
och det ser inte ut att sitta någon spärr där?

Ps.Vad är det för nyckel som sitter i främre handtaget? För att lossa klingan? På mafell är det samma insex/spår till att lossa klinga, skarva skenor, finjustera djupet etc och sitter monterad i den bakre svarta "vinkeljusteringen".
 
Ja insexen är för klingbyte.
Skenorna skarvstycke dras åt med spårmejsel eller ett mynt (iaf i promo filmerna) :)
 
FredrikR skrev:
Hej!
Det sorgliga är att den inte är mer provad än sist, tyvärr.
Jag googlade lite på ritsfunktionen, men tror inte Boschen har det.
Lite skandal att den är så pass lite använd än.. :blushing:
Jag hittade heller inget om ritsen men det skulle vara roligt att se
på Mafell hur det är "ihopkommet".Jag har mig veterligen ingen
handlare som säljer Mafell häromkring:(




Sent from my daughters HP Pavilion using Pappatalk
 
FredrikR skrev:
Ja insexen är för klingbyte.
Skenorna skarvstycke dras åt med spårmejsel eller ett mynt (iaf i promo filmerna) :)
På mafellen sitter en "vanlig" vinklad hex5 där bakdelen, alltså den långa, är nedslipad till flat spets. Alltdå rvå verktyg i ett. Smidigt då det är det enda verktyg man behöver.
 
ceson skrev:
Jag hittade heller inget om ritsen men det skulle vara roligt att se
på Mafell hur det är "ihopkommet".Jag har mig veterligen ingen
handlare som säljer Mafell häromkring:(




Sent from my daughters HP Pavilion using Pappatalk
Du har ett litet "snäppvred" till höger om handtaget, på baksidan av klingskyddet/huset som man flickar till med fingret och helt enkelt låser skärdjupet till drygt 3mm. Klingan flyttas även 0,1mm i sidled åt vänster, alltså mot ev skena. Exakt hur den funktionen funkar har jag inte lyckats lista ut, ser bara toppen av axeln i snäppvredet som sedan går ner nånstans i motorhuset.
 
Jag har nu använt sågen nästan dagligen under de tre senaste veckorna och jag är mycket nöjd. Allt känns gediget och genomarbetat. Jag har mest använt den till justering av virke/skivmaterial under renovering av gammalt (snett) hus (samt för att justera förre ägarens icke precisa rock´n roll sågningar :)

Just vid justeringar där materialet inte skall vara "rätvinkligt" är den kanon. Mobiliteten är också ett stort plus, att enkelt kunna ta med sig såg & skena till aktuellt rum.

Även snickaren (med 40 års yrkeserfarenhet) som hjälpt mig några dagar gav tummen upp. För min del har jag större nytta av denna såg än en bordscirkelsåg.
 
Hej på er! Försöker att blåsa liv i en sovande tråd. Införskaffade mig nyligen (2 mån) en Bosch GKT 55 GCE från Tyskland. 3700 kr inkl moms och frakt var ett kanonpris. En skena ingick. Nåväl. Valet av märke och modell stod emellan Festool och Bosch. Jag använder en Festool i arbetet och är mycket nöjd med den maskinen. Den är överlägsen Boschen på flera punkter såsom skenstyrning och glidlister på skenan. Den har dessutom motorbroms. Det som till slut vägde över till Bosch fördel förutom priset var fram för allt deras koncept för skarvning av skenorna. Bosch skenskarvning är mycket enkel och ger absolut linjerade skenor. Emedan jag måste ha delade skenor av utrymmesskäl till mitt fritidssnickrande så blev valet enkelt. Festools koncept för skarvning är billig, primitiv och måste linjeras manuellt för att bli bra. Blir en skenände tillstukad så sticker skenorna iväg direkt. Boschen har dessutom tunnare klinga (2,2 mm) så den skyfflar inte iväg lika mycket spån heller. Sammanfattningsvis ett bra helhetskoncept och då menar jag själva sågen med tillbehör.

MVH
Micke i Ludvika
 
Mikael_L
Jag gillar också att Boschens skenor är plastskodda i ändarna och riskerar inte att repa arbetsmaterialet lika lätt.
Iaf var det så på skenan som hörde till sågen jag stod och klämde och kände på, för någon vecka sen.
 
svappen skrev:
Boschen har dessutom tunnare klinga (2,2 mm) så den skyfflar inte iväg lika mycket spån heller.

MVH
Micke i Ludvika
Festool kör väl sedan ett antal år tillbaka med 2,2mm klingor som standard eller menade du att Boschen har en ännu tunnare klinga?
 
Har för mig boschen kör samma klinga somm mafell, dvs 1,8mm. Och skenorna har runda plaständar som plockas bort om man skall skarva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.