Anna_H skrev:
ja, det är ju det jag säger :p
Nej, det tycker jag inte det är.

Anna_H skrev:
Det kanske är fördomsfullt, men jag tror faktiskt att svenska hus står emot naturens krafter bättre än amerikanska.
Det är en generalisering som inte alls håller.
 
S
men alla funkar inte som du och ringer runt och frågar. även om det finns fler som du som ringer runt.
men många kommer på samma dag vad dom behöver och åker i väg och köper.
skapar man ett konto på flera ställen och ringer runt och frågar blir det biligare.
jag tycker också att det ska bli biligare att bygga med snickare. och att det blir fler bra snickare som det går att lita på.

jag förstår ju att det ej är kul att betala någon att göra det en normalt klipsk människa kan göra.
 
SOCKEPLAST skrev:
Jag tvivlar starkt på att man i delstaten Alaska, till ytan för övrigt över tre gånger så stort som Sverige och USAs största, får bygga med plywood och shingel. Det är dock mycket troligt att man av naturliga skäl gör så på mer eller mindre tropiska breddgrader som Miami och Texas.
Det kanske stämmer, men jag pratar generellt. Är väll inte så många % av USAs befolkning som bor i Alaska. Tror nog att de flesta husen timmras i Alaska av naturliga skäl.

Iallafall så byggs husen i nordamerika inte alls med samma standard som i Sverige och är inte alls lika energieffektiva.
 
Mikael_L
Men jämfört med amerikansk byggande har jag ju en trevlig historia att delge.

Jag fick nämligen besök av två amerikaner som arbetar inom bygg, i somras. :)

Karln är ursprungligen svensk och har släktanknytning hit som gjorde att dom råkade dyka upp tillsammans med min pappa en dag på bygget. Han har bott större delen av sitt liv i USA, och jag har aldrig träffat han förut, och han är gift med en amerikanska sedan länge.
Båda arbetar inom bygg, och såvitt jag nu förstod beskrivningen så var det på nivåerna projektering, planering, projektledning, och ev konstruktion som dom var verksamma i.

Det var ett kul möte, dom var väldigt intresserade, - och jämfört med de flesta andra av mina vänner/släktingar som hälsat på så ville dom hemskt gärna prata om precis alla tekniska lösningar och detaljer, men var helt ointresserade över planlösningen eller var matbordet ska stå. Dvs det motsatta jämfört de flesta andra besökare. :D

Det var absolut inget långt besök, definitivt mindre än en timme, och dessutom har jag säkert glömt en del av vad som avhandlades, men jag ska försöka ge en resumé ändå.

Kvinnan tittade på OSB'n på väggarna och frågade vad det var, Ja, jag hade ju givetvis missförstått henne, självklart visste hon vad det var (OSB kommer väl ursprungligen från andra sidan pölen, såsom masonite och lite annat?), hon undrade egentligen varför.
Så jag förklarade att det ger mer ljuddämpning genom väggen samt att saker går att fästa lättare och mer hållfast, precis var som helst.
Ja skälen såg dom inte något fel på, men följdfrågan blev "är det inte dyrt?", nja inte så värst tyckte jag. Ja i USA skulle nog ingen alls vara beredd att betala för dubbla lager skivor, one-layer drywall är det som gäller - punkt.
När vi kom upp på övervåningen tittade hon störögt på råspontstaket, och undrade vad och varför.
Jag förklarade. Och som svar fick jag "So oldfashioned" levererat med ett överseende leende.
Dom var alltså inte impade, men tyckte det såg hemtrevligt rustikt ut, ungefär som att jag timrade huset. :)

De takplattor, tek-ess, som jag höll på att montera var dom däremot lite impade av. Dom tyckte det verkade snabbt och smidigt, skjuta med klammerpistol i sponten och sen dit med nästa platta. Så var allt klart, målat och klart.

Jag var dessutom lite frågvis om deras byggteknik, och försökte givetvis fiska efter skillnader och om det var saker som dom tyckte verkade bättre här.
Dom var verksamma neråt florida till. Där var dom tvungen att stormsäkra taken betydligt mer än i Sverige (och övriga USA). Det krävdes någon slags stålkonstruktion både nere i ytterväggarna och vid hammarbandet som håller takstolarna ordentligt.
- Och samtliga takpannor limmas.
-Jaha, det verkar komplicerat? -Nädå, vi sprutar med polyuretanskum (fogskum) under pannorna, så sitter alla bra sen.

Det var väl en del annat också som avhandlades.
Jag fick inget intryck att dom gick omkring och tyckte att jag hade något sådär jätteotroligt välbyggt, men inte heller att dom fnös.
Och det jag fått reda på kändes också som att det var i någon allmän medelnivå.
Dvs jag har inte intrycket att våra byggnader skiljer sådär jättemycket åt. En del saker är säkert sämre, andra bättre.
Det enda generella känslan jag hade kvar vid besökets slut var att i deras husproduktion så räknades det på kostnad stenhårt. Inget byggbeslut verkade kunna klara sig från den ekonomiska granskningen.

Så jag tror att i USA har man inte speciellt mycket sämre hus, men man verkar pressa produktionskostnader maximalt, och ibland leder det antagligen till något som vi kanske anser som tveksamma lösningar, men det avspeglar sig å andra sidan mycket tydligt på prislappen, om man får ta exemplet på huspriser som var tidigare i tråden.


ursäkta för ett jättelångt inlägg. Grattis, du har läst till slutet nu. :blushing: :cool:
 
Om det skulle vara tillåtet att serieproducera så enkla/prispessade hus som detta i Sverige så tror inte jag att det skulle bli så mycket dyrare här.
Jag menar inte att huset kommer ramla ihop men det är inte anpassat för sverige.

När man läser specifikationen är huset på nästan all punkter enklare än en svensk villa.

tex
1/4 av u värdet
2 glasfönster
ytterväggbeklädnad av pressad plast
plastmattor på dom flesta golven
shingel på taket
billigaste vitvarorna
ingen tm tt
ett enkelt elsystem
 
Intressant inlägg Mikael! Jag har kollat lite hur dom bygger på plats i USA, och har ungefär samma uppfattning som du fick av dina besökare.

En skillnad är ju att arbetskraft är billigare i usa, och därmed får byggmaterialet en lite mer betydande effekt i kalkylen.

Här i sverige har byggkostnaderna fått betydligt mer fokus och byggbolagen mer iver att tjäna pengar vilket leder till snålerier i byggandet. Ett exempel är dessa enstegsisolerade hus som är rena tändsticksbyggena. Jag minns när jag besökte bomässan i malmö och blev smått chockad över hur rangligt det mesta var byggt. För några år sedan sa jag till en ansvarig person på byggbolaget vid ett bygge här i göteborg att sådär kan ni inte bygga, det blir västa mögelbomben, det vet ni ju! "Inga problem" sa han då. Nu har möglet exploderat och husägarna tvistar med egnahemsbolaget. TV har gjort flera reportage. Ca 3 miljoner kostade dessa skokartonger av några rangliga reglar och lite frigolit, om uttrycket tillåts.

Skatter och greed är ett par av flera anledningar till höga priser i sverige. Korruption, dåligt fungerande konkurrens och "höga" löner för "vanliga arbetare" jämfört med USA alltså där klyftorna är större, ett par andra.
 
Redigerat:
Väldigt många hus i USA byggs med en förväntad teknisk livslängd på ~25år, och det är vanligt att man köper huset för tomten och helt enkelt puttar omkull det.

Inget svenskt hus faller ihop lika lätt som det gör i tex Extreme Home Makeover.

Att man tex spikar in elinstallationerna i väggen utan rör säger ganska mycket. Även det faktum att det ofta är ok att spika svartspik utomhus.

En amerikan skulle skratta om han såg nån spika råspont på ett tak. Där spikar man dit plyfa, och så på med shingel direkt, allt med spikpicka - snabba ryck!
 
larsbj skrev:
Om det skulle vara tillåtet att serieproducera så enkla/prispessade hus som detta i Sverige så tror inte jag att det skulle bli så mycket dyrare här.
Jag menar inte att huset kommer ramla ihop men det är inte anpassat för sverige.

När man läser specifikationen är huset på nästan all punkter enklare än en svensk villa.

tex
1/4 av u värdet
2 glasfönster
ytterväggbeklädnad av pressad plast
plastmattor på dom flesta golven
shingel på taket
billigaste vitvarorna
ingen tm tt
ett enkelt elsystem
Det kanske inte är så konstigt med lägre u-värde och 2 glasfönster på ett hus avsett för det subtropiska klimat som dom har i south carolina. Men visst, självklart ger det ett billigare hus. Man bör jämföra äpplen med äpplen så det huset TS valt kanske inte är det bästa valet vid en jämförelse. Sen måste man ju även jämföra motsvarande här i sverige, det är inte alltid vitvaror ingår i ett huspris och material på golv, väggar, kök och badrum är oftast i standardutförande av enklare och billigare sort. Det funkar ju inte att jämföra ett hus till "listpris" i USA med ett komplett extrautrustat här hemma. Eller ett i USA inkl. vitvaror med ett här hemma utan. Dock är prisskillnaderna fortfarande så stora att alla dessa saker inte på långa vägar väger upp skillnaden.
 
storstark skrev:
Inget svenskt hus faller ihop lika lätt som det gör i tex Extreme Home Makeover.
Men du tror väl inte på allt du ser på TV? ;) Det är riggat och regisserat. Många hus i usa byggs, som Mikael beskrev mycket stabilare än här, pga de väderförhållanden som råder där, mer stormar i sydöst och mer snö i nordväst. Men visst, det finns gott om ruckel i usa också. Man ska dock inte dra allt över en kam och tro att allt dom gör är skit och allt vi gör är tiptop.

storstark skrev:
En amerikan skulle skratta om han såg nån spika råspont på ett tak. Där spikar man dit plyfa, och så på med shingel direkt, allt med spikpicka - snabba ryck!
Plyfa och shingel/takpapp, ja, precis så som hus även byggs här i sverige nuförtiden. Självklart med spikpicka, det använder ju varenda takläggare. Inte så konstigt, med tanke på hur otroligt mycket fortare det går.
 
SBH skrev:
men alla funkar inte som du och ringer runt och frågar. även om det finns fler som du som ringer runt.
men många kommer på samma dag vad dom behöver och åker i väg och köper.
skapar man ett konto på flera ställen och ringer runt och frågar blir det biligare.
jag tycker också att det ska bli biligare att bygga med snickare. och att det blir fler bra snickare som det går att lita på.

jag förstår ju att det ej är kul att betala någon att göra det en normalt klipsk människa kan göra.
Om man ska diskutera prisnivån för att bygga ett helt hus och skillnader i materials inköpspris mellan snickarfirmor och provatpersoner så utgår jag från att privatpersonen i alla fall bemödar sig med att göra några telefonsamtal och ta in några offerter.
Precis som även andra skriver här då går det då oftast att få minst lika bra priser som en snickare.

Jag har mycket svårt att tro att den "normala egenbyggaren" köper material samma dag på första bästa bygghandel. Tvärtom handlar ekonomiskt egenbyggande till 20-30% om att leta, jämföra och förhandla priser på material och ev. tjänster.

Angående ditt sista stycke om snickare så förstår jag inte riktigt vad du försöker skriva.
 
thomasx skrev:
Här i sverige har byggkostnaderna fått betydligt mer fokus och byggbolagen mer iver att tjäna pengar vilket leder till snålerier i byggandet. Ett exempel är dessa enstegsisolerade hus som är rena tändsticksbyggena.
Men snälla nån...

Vad är ett "enstegsisolerat hus" för nåt? Menar du enstegstätad fasad kanske? Det är inget fel på själva tekniken, men den är känslig för brister i genomförandet, något som är vanligt när man gör flera tusen kvadratmeter, någonstans blir det troligen lite fel. Denna teknik är nu justerad.
Tyvärr funkar byggbranschen på detta sätt, vi tror oss hitta en bra lösning och testar den i full skala, vi har ingen möjjlighet att som Volvo bygga sjuttielva prototyper innan vi kör..

Och var är alla dessa enorma övervinster som ni pratar om? JM gör 10%, NCC 4%, tittar ni på mindre bolag ligger dom ofta mellan 0-4%. Comhem gör 27%, snacka om övervinster...
 
Redigerat:
storstark skrev:
Väldigt många hus i USA byggs med en förväntad teknisk livslängd på ~25år, och det är vanligt att man köper huset för tomten och helt enkelt puttar omkull det.

Inget svenskt hus faller ihop lika lätt som det gör i tex Extreme Home Makeover.

Att man tex spikar in elinstallationerna i väggen utan rör säger ganska mycket. Även det faktum att det ofta är ok att spika svartspik utomhus.

En amerikan skulle skratta om han såg nån spika råspont på ett tak. Där spikar man dit plyfa, och så på med shingel direkt, allt med spikpicka - snabba ryck!
svenska hus skulle ramla lätt ,när en grävskopa puttar lite på dem...
inte så ofta det är råspont på tak i sverige längre...nog mest dom som bygger till sig själva som sätter sånt..som jag:)
på 80-90 talet var det mest en lite tjockare masonit som hängde mellan takstolarna.ingen papp...allt för byggbolagen skulle kunna bygga billigare...
 
Men det blir ju ändå inte särskilt billigt, det är det som är så konstigt. Det är inte heller takplyfa och shingel som är förklaringen. Takplyfa är mycket dyrare än råspont, shingel är inte särskilt billigt det heller. Fördelen med takplyfa är att det går fortare att lägga, men ändå så var ju arbetskraften billigare i USA?

En sak jag reflekterat över som måste göra svenska byggen onödigt dyra är den dåliga planeringen. Jag har ett par byggen jag följer nu i mitt sommarstugeområde. Då kör man dit cellplast i stora lass, som få stå där i ett par månader. Skivorna blåser runt hela bygden i stormarna. Sedan gjuter man en platta. Efter ett tag kommer några montörer dit och reser en byggnadställning. Den har stått i en månad, utan att själva bygget påbörjats.

På ett annat ställe körde de dit en container, en byggbod, nån slags flyttbar mast med gigantiska strålkastare och en del andra smågrejor som elskåp och sånt. Allt var märkt "Cramo", så jag förmodar att det var saker som hyrdes. Men även de fick stå oanvända i månader innan någon började på bygget. Det måste bli väldigt höga kostnader för kunden i slutändan.
 
Ja, planering är a och o för alla projekt, ur alla perspektiv :) Jag såg faktikst ett bygge där det uppfördes ett 50-tal bostäder i enkel och parhus nyligen. En morgon stod en byggnadsställning på plats runt en betongplatta. På kvällen stod plötsligt ett "helt hus" innanför byggnadsställningen. En vecka senare stod byggnadsställningen runt ettt annat "hål", dagen efter ett nytt hus på plats. Vad jag kunde se som helt utomstående verkade det bygget minutiöst planerat. Så det finns dom som kan. Parhusen är på ca 130kvm, har som så ofta nuförtiden världens minsta ogjorda tomt, närmaste grannar vägg i vägg och övriga grannar så nära att ett stenkast bort ligger grannens granne ;) Husen kostar ca 3,5 miljoner, men har i alla fall en hyfsat bra standard med ekparkett, kvalitetsvitvaror, helkaklade badrum.

Något som stör mig lite är att denna typen av komprimerade snabbyggen med husen nästan på varandra blommar upp precis överallt i rask takt, samtidigt är det nästan helt omöjligt för de som vill köpa en egen tomt och bygga ett eget hus att få tag på något.
 
Det blir alltid roande läsning när någon framhäver svenska småhus, och hur överlägsna de är jämfört med hus i landet X.
Har inte t ex Eksjöhus endast ett lager gips som standard i sina villor?
Varför är det alltid snack om mögel och vattenskador, om våra villor är så förbaskat välbyggda? Nej, hus ska byggas i lättbetong, leca, betong. Allt annat är förklädda sommarstugor.
Lagom kontroversiellt i det nya året 2012 :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.