SBH skrev:
tror ej du skulle vilja ha samma konstruktion i svenskt klimat.

tyvärr bli det lösvirkes hus som du bygger själv dyrare för dig själv än att någon gör det åt dig.


en seriös snickare skulle aldrig blåsa dig på något.
men alla firmor drivs egentligen tyvärr av en grej VINST. vilket driver upp priserna några procent
Lösvirkeshus blir väl inte dyrare framförallt inte om man bygger själv.
Dessutom får man ett bättre hus.
 
S
ditt matrial kommer va dyrare för dig som privatperson än snickare.
bättre och bättre. finns egentligen mer risk för fukt problem.
lite annat om du kan bygga varje dag tills huset är klart.
bygger du själv ska du ha hjälp hela väggen för att kunna ha kunna ha ett vatten säkert hus.
 
huset i frågan för 1,5 miljoer var på ca 250kvm har jag för mig. så så mycket bättre kan vi inte bygga visst har vi valt andra standar material så som gipsskivor isolering(kanske) sen använder vi "brickor" till att fästa de olika trädreglarna i takstolar vilket de inte gör i USA ( såg ett program där de gjorde huset storm säkert och då använde de sådana brickor. ni får ursäkta ordvalet brickor men vet ej vad de heter. det är stora brickor med massa hål i som man sätter spikarna i. men trots detta och ev treglasfönster så får man inte ihop det. för dessa detaljer så betalar man inte 1,5-2miljoner mer i Sverige.
 
Jag kan inte riktigt se hur svenska hus skulle vara "bättre" än amerikanska. Rasar husen ofta ihop där eller? Fryser folk ihjäl på grund av brist på isolering? Kvävs dom i möglet? Drunknar av vattenskadorna? Brinner upp pga alla elfel?

Seriöst, Sverige är faktiskt inte alltings måttstock och förebild.
 
S
jag tror ej du spanat in många amerikanska hus. kolla du hur dom bygger hur dom dimensionerar.
sen kolla hur dom gör väggar,golv och tak tror du att det skulle hålla i sverige?
spana gärna in badrummen dom gör
 
Men är det så dyrt i Sverige jämfört med kringliggande länder? Vad kostar det i Norge, Danmark, Finland och Tyskland tex? Hur många månadslöner kostar ett husbygge i Polen och Balt-staterna?
Nu finns tex inte behovet av att dimensionera för tung snö på taket i tex Florida och liknande sådana saker som nämnts tidigare. Vad är det som i Sverige ingår i kostnaderna (som också är del av lön till arbetarna) som inte USA har? Sen har vi skatten då, det är väl olika mellan olika länder.
 
SBH skrev:
ditt matrial kommer va dyrare för dig som privatperson än snickare.
bättre och bättre. finns egentligen mer risk för fukt problem.
lite annat om du kan bygga varje dag tills huset är klart.
bygger du själv ska du ha hjälp hela väggen för att kunna ha kunna ha ett vatten säkert hus.
Det är inte svårt att, som privatperson, köpa byggmaterial till samma inköpspris som en snickarfirma om det handlar om så stora inköp som ett helt hus.

Och även om du skulle få betala 10-20% mer för materialet så blir huset mycket billigare att bygga själv jämfört med att låta en snickarfirma göra det.
 
SBH skrev:
jag tror ej du spanat in många amerikanska hus. kolla du hur dom bygger hur dom dimensionerar.
sen kolla hur dom gör väggar,golv och tak tror du att det skulle hålla i sverige?
spana gärna in badrummen dom gör
Men kära nån...menar du att vi har större tyngdkraft i Sverige eller? Om inte är det ett mysterium varför vi inte dagligen nås av katastroflarm från USA om hus som faller ihop av blåst, vind och snö.

Badrum ja. Vore intressant att se en jämförelse på kostnad för försäkringsbolag i USA kontra Sverige för vattenskador. Jag är långt ifrån säker på att den slutar till Sveriges fördel.
 
SBH skrev:
en USA snickare tjänare mycket mer än svenska arbetare....då dom måste köpa sina egna försäkringar...

hur menar du?
snickare betalar försäkringar
skall jag räkna upp allt snickare får betala för?
menar att usa byggare för betala sina egna sjukförsäkringar ,om dom vill ha nån..är ju valfritt
vilket är bra.....i sverige betalar företagen sånt genom tvingande arbetsgivare avgifter..
 
SBH skrev:
jag tror ej du spanat in många amerikanska hus. kolla du hur dom bygger hur dom dimensionerar.
sen kolla hur dom gör väggar,golv och tak tror du att det skulle hålla i sverige?
spana gärna in badrummen dom gör
kanske är så att vi i sverige överdimensionerar, för att det finns lagar och regler som säger att vi måste det.......inte för att det blir bättre att göra så..blir så när staten ska lägga sig i allt...
 
För de första så är ALLA skatter lägre i USA. 5-7% moms istället för 25% , 3-15% löneskatt istället för 20-50% gör att material och arbetskraft är billigare i USA.

För det andra är byggkraven även lägre i USA. 45*95 mm virke som stomme och plywood med shingel som tak är väll rätt så vanligt där.
 
SOCKEPLAST skrev:
Men kära nån...menar du att vi har större tyngdkraft i Sverige eller? Om inte är det ett mysterium varför vi inte dagligen nås av katastroflarm från USA om hus som faller ihop av blåst, vind och snö.
Men det gör vi ju? Ser ofta nyheter från USA om hur många hus som raserats i orkaner, tromber mm. Det kanske är fördomsfullt, men jag tror faktiskt att svenska hus står emot naturens krafter bättre än amerikanska. Och de takstolar de använder i södra USA håller definitivt inte för den snö vi hade förra vintern.
 
S
om det är några som ställer så kan vi bygga likadana hus i sverige som dom har i sverige på samma breddgrader.
bara för att testa.
 
Robban___ skrev:
För de första så är ALLA skatter lägre i USA. 5-7% moms istället för 25% , 3-15% löneskatt istället för 20-50% gör att material och arbetskraft är billigare i USA.

För det andra är byggkraven även lägre i USA. 45*95 mm virke som stomme och plywood med shingel som tak är väll rätt så vanligt där.
Jag tvivlar starkt på att man i delstaten Alaska, till ytan för övrigt över tre gånger så stort som Sverige och USAs största, får bygga med plywood och shingel. Det är dock mycket troligt att man av naturliga skäl gör så på mer eller mindre tropiska breddgrader som Miami och Texas.
 
SBH skrev:
om det är några som ställer så kan vi bygga likadana hus i sverige som dom har i sverige på samma breddgrader.
Goddag yxskaft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.