thewolf: Jag vet en som tappade ett spett och det slet av örat på honom och skadade hans balanssinne. Klart farliga saker, speciellt när det är större fjädrar.
Det är väl sannolikt en av anledningarna till att man inte rekommenderar att montera portar med torsionsfjädrar på egen hand.
 
Mina små Hörnman har ju vanliga stående fjädrar men de har tängt till så att det är tre fjäder på varje sida istället för en. På så sätt blir det ju inte alls samma kraft per fjäder
 
Vad har du avväxlat takstolarna med ovan 5 m porten?
 
Limträbalk 115x495 om jag kommer ihåg rätt. Dimensionerad och levererad av töreboda limträ
 
Ser riktigt bra ut! Jag är ny här så vet inte om du har fler bilder på ditt garage här någonstans, annars vore det trevligt att se lite mer av det och byggets gång.
Mvh
 
Trådlyft, men undrar hur det funkat senaste fem åren?
 
  • Gilla
Empis
  • Laddar…
Jag är inte så duktig på att skriva själv men kort, via mobil, så monterade jag min 5 m Hörmann-port själv. Utgick från osb-skivor som temporärt väderskydd. Hann på en kväll få upp sidoskenor och alla portblad. Ingen lek att få upp (och skruva fast) den fem meter breda sektionerna själv men fullt görbart. Resten, takskenor, fjäderpaket motor mm tog ytterligare en kväll. Mysigt kvällsprojekt. Vuxenmeccano med bra brux samt nån animation på youtube som support.
 
  • Gilla
Empis
  • Laddar…
L llehs skrev:
Trådlyft, men undrar hur det funkat senaste fem åren?
De fungerar perfekt.
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
Behöver man installera fjäderpaktet ifall man även installerar elmotorn?
 
F Fnor skrev:
Behöver man installera fjäderpaktet ifall man även installerar elmotorn?
Ja, det blir för tungt annars.
 
  • Gilla
Fellen
  • Laddar…
En nackdel med motorerna är att de är känsliga för åska. Jag har haft portarna i snart 10 år. 4 styrningar har pajat och de kostar 10.000 pix styck att ersätta(!)

Tur det finns försäkring.
 
K Keld skrev:
Ja, det blir för tungt annars.
Helt rätt. Det hörs att de går tungt även om fjädrarna inte är korrekt justerade.
 
F Fnor skrev:
Behöver man installera fjäderpaktet ifall man även installerar elmotorn?
Jo. Fjäderpaketet balanserar som "motvikt" så motorn har ett lättare liv.
 
  • Gilla
Fellen
  • Laddar…
V Veteranflygarn skrev:
Fjädrarna spänns upp drygt 7 varv med hjälp av två rör och låses sedan med 3 bult.

Här finns potential att göra sig illa om man bär sig dumt åt…
Hej,
Vi håller på med ungefär samma port med fjäderanordning, men vi fick ett problem med att det Ej går att få ner porten då den låser sig i hakarna.
Har vi spänt fjädern åt fel håll ca 6 varv, ska man spänna neråt istället eller vad beror mekaniken på?

Med vänlig hälsning,
Marcus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.