Nimajneb skrev:
Men allvarligt talat, vore det inte ruskigt dumt att köpa en SAAB idag?
Varför då?
 
sventable skrev:
saab va först med turbomatad motor som fungerade utan att man for av vägen vid acceleration detta tack vare waste-gateventilen. Saab va oxå först med fuyrventilsteknik på en turbomotor tror detta kom börjav av 80 talet,
1972 va saab förre volvo med eluppvärmd förastol

saab va oxå tidiga med att testa variabel kompression år 2000 va kom den första motorn med detta.
med 9-5.an kom oxå pisksnärtskyddet som idag är standard i dom mesta bilar. med denna släpptes oxå ventilerade säte som oxå saab va först med vilket sitter i ett flertal premium bilar idag.
tror oxå att den första turboladdade v6.an i en serieproduktion satt i 9-5an.

Saab har helt klart haft en betydande del i utvecklingen annars hade inte Saab ingenjörer varit så eftertraktade av andra bilmärke. många av saabs utvecklare har under tiderna blivit köpta av andra märke.
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Automobile

En del fiffiga saker har dom allt lurat ut även om dom nog inte ska ha credit för allt i den listan....

Först med turboladdad v6a undrar jag om dom verkligen var (när kom den där Renault Alpine V6?) men den knasiga idén med en asymetriskt laddad turbo var dom säkert först med....vet inte om det var så klokt egentligen.
 
haha underbart med så många inlägg från folk som tycker så mycket från att enbart ha läst aftonbladet.

Ber om ursäkt till TS för detta då det inte var min avsikt att du skull få 10 seriösa svar och resten om saab.

Oavsett vad så kommer det ju att finnas reservdelar. Anledningen till att det inte finns så gott om de nu är att underleverantörerna som tillverkar delarna till saab inte fått betalt. Därav inga reservdelar. De som sedan kommer att köpa saab kommer ju givetvis att tillverka reservdelar.

Sedan en fråga som någon kanske kan svara på.

- Varför har GM inte sålt / lagt ned saab om det visat bra med minussiffror i nästan 20 år?

- Varför får då inte Kineserna/Indierna osv. köpa saab då det bara är "skit" enligt svenskarna! samt GM?

Oavsett om ni är Volvo frälsta eller Skoda, Audi osv. Så måste nu ju erkänna att det är något skumt med hela saab historian. Jag lovar att det kommer att komma en bok som heter något liknande med "Sanningen om SAAB".
 
gnuttisch

Inga problem. Trots allt är det nya bilar vi pratar om! Både för som nackdelar. Tycker det är en bra läsning före bilköp!

Mata på!
 
gnuttisch skrev:
haha underbart med så många inlägg från folk som tycker så mycket från att enbart ha läst aftonbladet.

Ber om ursäkt till TS för detta då det inte var min avsikt att du skull få 10 seriösa svar och resten om saab.

Oavsett vad så kommer det ju att finnas reservdelar. Anledningen till att det inte finns så gott om de nu är att underleverantörerna som tillverkar delarna till saab inte fått betalt. Därav inga reservdelar. De som sedan kommer att köpa saab kommer ju givetvis att tillverka reservdelar.

Sedan en fråga som någon kanske kan svara på.

- Varför har GM inte sålt / lagt ned saab om det visat bra med minussiffror i nästan 20 år?

- Varför får då inte Kineserna/Indierna osv. köpa saab då det bara är "skit" enligt svenskarna! samt GM?

Oavsett om ni är Volvo frälsta eller Skoda, Audi osv. Så måste nu ju erkänna att det är något skumt med hela saab historian. Jag lovar att det kommer att komma en bok som heter något liknande med "Sanningen om SAAB".
När jag skruvade med saab mellan 97-01 så fick man uppfattningen att Gm behövde teknologin som fanns i saabarna. de flyttades mer från saabarna än från gm's bilar
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
[länk]

En del fiffiga saker har dom allt lurat ut även om dom nog inte ska ha credit för allt i den listan....

Först med turboladdad v6a undrar jag om dom verkligen var (när kom den där Renault Alpine V6?) men den knasiga idén med en askmetriskt laddad turbo var dom säkert först med....vet inte om det var så klokt egentligen.
så va det nog den första v6.an med asymetriskt laddad turbo. fel av mig
 
Är det inte lite svårt att säga vem som var först med vad då alla stjäl från varandra?
 
gnuttisch skrev:
Oavsett vad så kommer det ju att finnas reservdelar. Anledningen till att det inte finns så gott om de nu är att underleverantörerna som tillverkar delarna till saab inte fått betalt. Därav inga reservdelar. De som sedan kommer att köpa saab kommer ju givetvis att tillverka reservdelar.
Uppenbarligen sitter du på förstahandsinformation som i bästa fall konkursförvaltaren besitter.:)

Jag tror många skulle vilja att du delgav om, när och hur mycket underleverantörerna kommer att få betalt.

Du skriver att den som skall köpa SAAB.... Vore kul om du kunde berätta vem detta är och vad som ingår i köpet, får dom tex använda varumärket SAAB?
 
Uppenbarligen så måste jag inte ha en källa för det jag säger då det finns 4sidor till med folk som säger vad de tycker alternativt tror utan någon som helst källa. :p

Det enda man kan göra är att spekulera och inte svälja allt som sägs av media utan att tänka själv först.

Jag kan inte säga att någon kommer att köpa SAAB - För de flesta får inte det ser det ut som. Men att säga att det inte finns något intresse för SAAB stämmer väl inte.
 
Apropå utveckling av bilar... Om nästa bil ska vara fyrhjulsdriven. Vilken ska man satsa på då? Nu tänker jag i banorna "vanlig bil" med en normal motor typ D3 från Volvo eller ngt liknande. Dock med fyrhjulsdrift som sagt.

Skiljer t.ex. tekniken mellan Pasat och Audi? Hur är BMW jämfört med Quatro och Volvo
 
gnuttisch, Men du pratar ju emot dig själv.
Du säg att reservdelsproblemen är lösta så snart underleverantörerna fått betalt men du kan inte säga om detta skall ske eller i så fall när. Kanske tar 4-5 år innan detta är klart.
Du verkar inte tro att någon skall ta över SAAB och om detta skulle ske av någon av dina intressenter så vet du inte vad som skulle ingå i det köpet.

Jag verkligen hoppas att dagens SAABägare inte ska råka illa ut men just nu så ser jag ingen fakta som stöder mina förhoppningar.
Visst, när det gäller förslitningsdelar så kommer det att finnas en marknad i flera år framöver men så snart vi pratar lite mer udda delar så är det nog att leta på skroten.
Skulle däremot det dyka upp en köpare som får rätten att bevara varumärket SAAB så är förutsättningarna våldsamt mycket större att även eftermarknaden kommer att fungera på ett tillfredsställande sätt.
 
Mattias_Maria skrev:
Apropå utveckling av bilar... Om nästa bil ska vara fyrhjulsdriven. Vilken ska man satsa på då? Nu tänker jag i banorna "vanlig bil" med en normal motor typ D3 från Volvo eller ngt liknande. Dock med fyrhjulsdrift som sagt.

Skiljer t.ex. tekniken mellan Pasat och Audi? Hur är BMW jämfört med Quatro och Volvo
De flesta bilarna i VW koncernen använder fyrhjuldsrift från Haldex. Det gör även Volvo. Och saab. Audi blandar även in lite gammal hederlig Torsen där det passar. BMW har något eget vad jag vet och den verkar få väldigt bra kritik i tester. Subaru har ju också sitt eget sätt att göra det på.

Det som skiljer lite om man bortser från det tekniska detaljerna är hur man valt att designa systemet. Volvos bilar är tex normalt framhjulsdrivna och sedan stöttar man men bakhjulsdrift. Audi sportigare modeller har mer kraft bakåt i normalläget, bmw likaså tror jag.

...och hacka inte på mig rörande detaljer - det finns så många olika modeller, system och generationer av fyrhjulsdrift att man kan hitta exempel där allt ovan är fel.......försöker bara ge en väldigt generell bild......
 
Mattias_Maria skrev:
Apropå utveckling av bilar... Om nästa bil ska vara fyrhjulsdriven. Vilken ska man satsa på då? Nu tänker jag i banorna "vanlig bil" med en normal motor typ D3 från Volvo eller ngt liknande. Dock med fyrhjulsdrift som sagt.

Skiljer t.ex. tekniken mellan Pasat och Audi? Hur är BMW jämfört med Quatro och Volvo
De tekniska innovationerna varierar såklart, men mycket enkelt kan man dela in dem i permanent fyrhjulsdrift och ej permanent fyrhjulsdrift. Audi (med undantag för A3/TT) och BMW har permanent fyrhjulsdrift. Passat har permanent fyrhjulsdrift (samma som audi). Volvo har inte permanent fyrhjulsdrift.

Den icke permanenta fyrhjulsdriften består i dessa fall av teknik från svenska Haldex.

Skillnaden i teorin är att en permanent fyrhjulsdriven bil alltid driver på alla fyra hjulen men fördelningen mellan fram och baksaxel varierar med körsituationen.

I en inte permanent fyrhjulsdrift är bilen normalt fram eller bakhjulsdriven och det andra axelparet kopplas in när först när det behövs (runt 100ms tror jag det tar).


Jag kör själv en a4 quattro (således med permanent fyrhjulsdrift) och har inte så mycket erfarenhet av andra men skulle inte byta bort det mot allt smör i småland.

Edit: Värt att nämna är väl att audi släpper den gamla hederliga torsendiffen snart och kommer med en kronhjulsdiff som bla. kan ge ännu snabbare omfördelning av kraften.

Normalfördelningen fram/bak på en permanent audi fyrhjulsdrift är 40/60 men kan omfördela från 25/75 fram/bak till 75/25 fram/bak.
 
Hej
Har verkligen senaste gen. av Passat Audi-systemet ? Var det inte bara den gen. som hade längsmonterad motor som hade det ? Men jag kan ha fel... / LOb
 
@lob: Det stämmer, mitt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.