obba skrev:
är de inte dumt att gå in med returvattnet från radiator kretsen så högt upp i tanken? borde väl förstöra skiktningen. sen ska tryckkärlet vara minst 15% av den totala vatten volymen så du borde ha ett kärl på typ 120L, säkert inte lösningen på ditt problem utan bara en iaktagelse. sen är de bättre att sätta cirkpumpen till radiatorkretsen på returledningen då de är något svalare vatten där..
Obba, tack för dina synpunkter. Du kan mycket väl ha riktiga tankar. Jag har inte gjort installationen själv, utan lejt den.
Returen hoppas jag sköts av shunten, dvs att merparten av returen går till mitten av tanken. Jag har nu, efter en tids eldning 58° i övre delen, 46° i mitten samt 45° längs ner. Ska det vara större skillnad i skikten?
Jag har hört 10% gällande expansionskärlet, men det kan ju vara fel.
När du funderar över cirkulationspumpen, är det livslängden du tänker på, eller vad?
 
Jasse64 skrev:
Obba, tack för dina synpunkter. Du kan mycket väl ha riktiga tankar. Jag har inte gjort installationen själv, utan lejt den.
Returen hoppas jag sköts av shunten, dvs att merparten av returen går till mitten av tanken. Jag har nu, efter en tids eldning 58° i övre delen, 46° i mitten samt 45° längs ner. Ska det vara större skillnad i skikten?
Jag har hört 10% gällande expansionskärlet, men det kan ju vara fel.
När du funderar över cirkulationspumpen, är det livslängden du tänker på, eller vad?
har du returvattnet inkopplat i botten på tanken så kallnar de ju där först. går returen in som de gör nu så borde de ju kallna mitt i tanken o förstöra skiktningen, de ska ju kallna nerifrån o uppåt i tanken. när jag eldar så får jag typ 60-40-20 i tankarna, men jag eldar alltid så jag har 100grader i hela tanken. 10% vid öppet expkärl minst 15% vid slutet kärl. o de är livslängden jag tänker på med cirkpumpen..
 
5% funkar vid öppet kärl. Jag har 200l till mina 4000l.

Min radiatorretur är en bit upp också. Trodde att det kunde bli problem, men det är inga problem.
Trots att den sitter i botten på min tekniktank så kallnar slavtankens botten först.
Tekniktankens botten är 50cm högre än slavtankens.

Jag tror det beror på att flödet i radiatorreturen är lågt och inte blandar sig med det varmare vattnet.
 
Redigerat:
noone70 skrev:
Tittade närmare på din skiss och jag såg en sak, enligt rörisen som installerade min kamin ska tillvattnet anslutas på toppen av kaminen och frånvattnet ska anslutas i botten.

Det kan vara så att min röris var ute och seglade och din inkopplig är rätt, eller så kanske det inte har så stor betydelse. Matss kanske kan svara på det...
Kanske olika kamintyper. På min ska det det dock vara som det är gjort. Man kan dock välja sida vilket som passar bäst och plugga den andra.
Leverantören har gjort det enkelt med färg, även för pappskallar som mig, se bild :D
 
  • Aquaflam 25 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jasse64 skrev:
Kanske olika kamintyper. På min ska det det dock vara som det är gjort. Man kan dock välja sida vilket som passar bäst och plugga den andra.
Leverantören har gjort det enkelt med färg, även för pappskallar som mig, se bild :D
haha... kanske min röris oxå skulle hövt ;)

kom just på en sak som en lärare sa till oss... "det är svårt att göra något idiotsäkert, för även idioter är påhittiga" ;)
 
obba skrev:
har du returvattnet inkopplat i botten på tanken så kallnar de ju där först. går returen in som de gör nu så borde de ju kallna mitt i tanken o förstöra skiktningen, de ska ju kallna nerifrån o uppåt i tanken. när jag eldar så får jag typ 60-40-20 i tankarna, men jag eldar alltid så jag har 100grader i hela tanken. 10% vid öppet expkärl minst 15% vid slutet kärl. o de är livslängden jag tänker på med cirkpumpen..
Ok, förstår vad du menar. Så stora skillnader har jag dock aldrig haft. Jag har iofs fler inkopplingar i tanken än vad jag ritat in och det kanske är det som installatören tänkt på. Driver ett poolsystem genom tanken också men det är inte i drift nu.
Värmepumpens retur är längre ner än vad radiatorsystemets är och tillåter inte lägre temperatur än ca 35° så det påverkar väl också.
 
noone70 skrev:
haha... kanske min röris oxå skulle hövt ;)

kom just på en sak som en lärare sa till oss... "det är svårt att göra något idiotsäkert, för även idioter är påhittiga" ;)
Jodå, din lärare hade något mellan öronen han....:D

Vilken kamin hade du, är du nöjd med prestandan?
 
GordonE skrev:
5% funkar vid öppet kärl. Jag har 200l till mina 400l.

Min radiatorretur är en bit upp också. Trodde att det kunde bli problem, men det är inga problem.
Trots att den sitter i botten på min tekniktank så kallnar slavtankens botten först.
Tekniktankens botten är 50cm högre än slavtankens.

Jag tror det beror på att flödet i radiatorreturen är lågt och inte blandar sig med det varmare vattnet.
Cirkulationspumpen på radiatorsystemet hos mig går på läge II, vet inte om det är optimalt.
Har du en shuntventil oxå?
 
Göran.W
Öka hastigheten på cirk pumpen för har du en termisk ventil på 60gr ska du inte komma i närheten av 85gr när du har 41gr i botten utan snarare landa på ca 65gr
Har själv termisk ventil på 60 gr och när jag har 60 gr i botten har jag 70gr från pannan.
 
Har du provat att elda utan att ta ut någon värme till till huset. Det skulle kunna vara så att huset förbrukar all värme du alstrar med kaminen och det blir inget över att höja temperaturen i tanken med.

Hur hårt eldar du? Hur mycket ved gör du åt per timme eller eldningspass? Kanske är det så att du får dra på lite. Jag har en vattenmantlad kamin + 500L tank. Den värmer jag upp från 30C till 95C från topp till botten på ca 2,5h (ger ca 15kw). Är kaminen nysotad går det åt en rågad bananlåda med ved.
 
Skulle vara intressant att veta hur ni eldar på rätt sätt?
 
Göran.W skrev:
Öka hastigheten på cirk pumpen för har du en termisk ventil på 60gr ska du inte komma i närheten av 85gr när du har 41gr i botten utan snarare landa på ca 65gr
Har själv termisk ventil på 60 gr och när jag har 60 gr i botten har jag 70gr från pannan.
Provade faktiskt igår att köra på läge III på laddpaketet. Faktum är att kaminen inte blev så varm och att tanken höll sig längre. Nu är det tyvärr så att jag bara eldat med "skitved" pinnar och rivningsvirke vilket naturligtvis påverkat effekten.

Ska köra med riktig ved så får vi se utfallet. Tack för tipsen!d^_^b
 
Matss skrev:
Tog mig tid att titta på din föredömliga ritning och ser att man anslutit i toppen vilket är generalfel, det kan vara så att du får stopp i cirkulationen pga luft i tanktoppen/röret. Kör du pumpen på läge tre ska inte kaminen vara mycket varmare än 60 grader. Prova det, om tempen ändå stiger så sätter jag en slant på att vattnet inte cirkulerar.
Matss, jag körde igår på läge III hela kvällen och precis som du sa blev temperaturen stabilare mellan 60-70°. Tanken höll sig längre, dock inte med högre temperaturer vilket förmodligen har att göra med husets behov.

En fundering, varför är inte pumparna i laddpaket varvtalsstyrda utifrån behovet, precis som Grundfos Alpha pump?
En anna är varför pumpen ska starta så tidigt. Har bara hört något om kondens i kaminen men egentligen inte förstått grunden. Flera på forumet har ju pratat om rökgasstyrda pumpar och att det är bättre. Någon som kan förklara och kanske även kan tipsa mig om lämplig temperatur (vattentemp) i kaminen där pumpen ska starta
 
JohanEO skrev:
Har du provat att elda utan att ta ut någon värme till till huset. Det skulle kunna vara så att huset förbrukar all värme du alstrar med kaminen och det blir inget över att höja temperaturen i tanken med.

Hur hårt eldar du? Hur mycket ved gör du åt per timme eller eldningspass? Kanske är det så att du får dra på lite. Jag har en vattenmantlad kamin + 500L tank. Den värmer jag upp från 30C till 95C från topp till botten på ca 2,5h (ger ca 15kw). Är kaminen nysotad går det åt en rågad bananlåda med ved.
JohanEO, visst är det så att huset kräver en hel del. Huset är byggt-75, tvåglas fönster som är mycket dåliga, ett rörsystem i radiatorkretsen som delvis är nedgjutet i en bottenplatta där jag inte tror att det finns isolering. I princip värmer jag drygt 300m2, så troligtvis är detta en stor anledning.
Ska prova att stänga av radiatorsystemet och elda för fullt så får vi se hur temperaturen i tanken ter sig.
Tyvärr har jag inte haft fullgod ved för att veta hur det blir. Får nu springa en gång i halvtimmen för att hålla tempen i kaminen. Har nu mest använt pinnar, spillvirke och lite halvmurken ved som jag haft lagrad.
Ska ordna riktig ved för att göra en rättvis bedömning.
Ditt exempel med bananlådan låter dock som bra mycket trevligare än det som jag håller på med
 
Skulle tro att du sänker effekten på kaminen ganska snabbt när du eldar med dåligt virke. Jag brukar bara elda med sådant virke dagarna innan jag ska sota för att inte slösa med det riktiga brännet. Tror du kommer märka stor skillnad när du sotat och börjat elda med riktiga grejer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.