Hej

Har hittat svar på många frågor på detta eminenta forum, men det var tunt med information om garageportar. Nu har jag i alla fall köpt och fått upp mina 5-metersportar och tyckte det var dags att betala tillbaka för all hjälp genom att ladda upp lite information. Hoppas någon kan bli hjälpt av detta!

Först gjorde jag och en kompis en marknadsundersökning. Vi valde Hörmann SPU 40 som är en industriport och alltså lite kraftigare. Slutade med att vi insåg att det var värt besväret att köpa och hämta dem i Tyskland, särkilt efter som vi tillsammans behövde 3 st. Leverantör blev SCHEURICH GmbH http://www.scheurich.biz/ som var väldigt bra att ha att göra med. Det slutade på drygt 20 000 kr per port inklusive alla rese- och boendekostnader.

Detta är ingen komplett beskrivning och jag rekommenderar verkligen att tillverkarens manualer följs!
 
Sidoskenorna sätts upp med tvingar och vägs in med ett långt & bra vattenpass. Avståndet mellan portarna blir rätt då en distansskena (som sedan blir en del av konstruktionen) medföljer i leveransen.
 
  • Tvingar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dra fast skenorna i väggen. Jag använde 200mm långa 12mm franskskruv för att nå en limträbalk inne i väggen. Efter 2 bult var armarna gelé så latheten tog överhanden och jag använde en mutterdragare.
 
  • Fastskruvning av skenor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De tre stödlagren för motoraxeln (eller vad den nu heter) mäts in med snöre…
 
  • Stödlager.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Takskenor monteras och bärs upp tillfälligt av reglar.
 
  • Takskenor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Upphängningsskenor kapas till rätt längd och bultas i taket. Kryssmätning så att allt blir rakt.
 
  • Upphängning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Portbladen monteras ett i taget. Detta kräver minst 2 man, men vi var 3 vilket underlättade kraftigt. Tur man har så bra granne!

Detta moment tog mindre än en timma.
 
  • Portblad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den wire som lyfter portarna rullas upp på trissorna och låses.
 
  • Wire.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fjädrarna spänns upp drygt 7 varv med hjälp av två rör och låses sedan med 3 bult.

Här finns potential att göra sig illa om man bär sig dumt åt…
 
  • Uppspänning av fjädrar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Montering av motorenhet, mottagare för fjärrkontroll och elanslutning...
 
  • Motor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
* Hörmann-portarna var av mycket hög kvalitet och jag är supernöjd!
* Alla som kan skruva och snickra lite klarar att sätta upp dessa portar
* Monteringen tog tre helger för två portar, då gjorde jag allt själv utom att lyfta dörrbladen på plats
* Instruktionerna var lite förvillande då de täcker massor av olika portar
* Tidsödande att förstå motordriften och dess inkoppling med mottagare och manöverpanel
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Ser bra ut! Kommer säkert ha nytta av detta när jag ska montera min egen port! :)
 
Ser bra ut, skruvarna lär ju hålla. På jobbet sätter vi väggskenorna med M8. =)
 
angående att spänna fjädrarna, vet en som tappade pinnarna när han spännde. Den flög några meter...

Hörmann är riktigt bra portar men säg inte det till någon som jobbar på Crawford =)
 
ser mycket regält ut, kul att Du visar med bilder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.