Erkänner direkt att jag inte har tålamod att bränna igenom alla trådar om självnivellerande lasrar - kan man få en kort resume kring vad man köper idag?

Min älskade Tamoliner III har efter flera års trogen tjänst svikit mig. Repeterbarhet i mätresultaten är lika med noll har jag upptäckt idag - något har hänt med instrumentet. Det är självnivelleringen som inte fungerar. På 2,5meter mäter den ibland rätt (jämfört med Hultafors MST rätstege) +/- någon millimeter men plötsligt skiljer det 6mm mot vad som är rätt. På så korta avstånd är inte detta ok.

Det kanske går att serva detta verktyg men jag lutar nog åt att ersätta denna kompis med en ny och bättre, snyggare kompis.

Eftersom en laser som denna är som fyrhjuldrift på bilen så är det något jag MÅSTE ha och jag kan nog motivera mig till att skita i om det kostar 2 eller 3 tusen. Kanske 3,5k.

Till huschefen säger jag att vårens poolbygge inte går att genomföra utan ny utrustning, så där stöter jag inte på några problem.

Vad köper man? Bosch GLL-2 80 P ser trevlig ut (ritar streck 360 grader) även om det för all del skulle fungera med en som inte ritar streck runt om....

Hjälp nu.
 
Jag väntar med spänning på ett utförligt svar!

Jag är lite i samma sits (men det är stenläggning och altanbygge som gäller). Jag har dock inbillat mig att lasermottagare är ett krav då det ska arbetas utomhus. Det mest prisvärda jag har hittat är Julas paket för 3k med korslaser och mottagare. Tamoline tror jag, en röd liten sak i alla fall.

Jag vill dessutom ha stativ till laser och sticka till mottagare.
 
Ja det är en tamo och jag måste ju säga att jag varit väldig nöjd med min Tamo III som väl får ses som en budgetlaser. Men nu är den toast. Vad gäller mottagare eller inte så har jag klarat mig bra utan men man får då anpassa sig lite till solen. Det går inte att mäta mitt på dagen en solig dag. Du kommer rätt långt med röda glasögon och röd plastbricka.
 
Vad har en laser (med och utan mottagare) för räckvidd egentligen? Jag kommer behöva på 10-20 meters avstånd...
 
Jag har storebror till GLL 2-80:n, GLL 3-80 och är toknöjd med den. Dock vet jag inte om jag någonsin kommer att använda den tredje linjen men om behovet skulle uppkomma så skulle jag gräma mig nåt oerhört om jag inte köpt 3-80:n.

Riktpriset ligger runt 4500-5000:-. Jag köpte min på Tradera för betydligt mindre än så.
 
Bra poäng, en linje i vinkel vill jag ha, det har jag ju idag. Bra när man lägger klinkergolv.

.....fast det skiljer tusen pänn mellan 2-80 och 3-80. Så mycket har jag inte kvar att lägga.... Den tusingen lägger man hellre på en mottagare för utomhusjobb.
 
Redigerat:
Till poolbygge så måste man ha en laser med mottagare. Dessutom så måste man ha en laseravståndsmätare.
 
men varför skulle du dra upp det här... :)
GLL 3-80 måste jag ha.... Min Leica föll i golvet så infästningen är paj....

Vojma: går lasern runt hela rummet utan avbrott?

Måste var underbart att ha när man ska göra ett badrum som ska "spåra" med golv och vägg, ställ upp, justera höjd, justera passbitar klart


Vojam igen: finns det möjlighet att köra den med nätadapter? Äter den mycket batteri?
 
Redigerat:
Leica Lino är ju en fin liten sak som jag är mycket nöjd med - Proffsmagasinet i City har den dessutom till ett ganska attraktivt pris.

http://www.proffsmagasinet.se/linjelaser/leica-lino-korslaser.html

Jag är lite mer åt vill-ha hållet på just 3-80'n ändå - Det är det där med linjen runt om samt att du får en i 90 grader som kan komma att vara användbart.
 
Lustigt att proffsmagasinets paket är dyrare än att köpa laser + mottagare separat...
 
Alla laserverktyg kan man gärna söka efter på ebay över hela världen. Skulle dock tro att tex Bosch har andra benämningar i US.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.