Åtminstone en del av den ökade komforten kommer av att rummet blir varmare. Alltså inte en besparing.

Erik
 
Hej Alla trot om ni vill !
Det är faktiskt sant att element med fläkt skapar jämnare rumstemperatur det sparar energi
efter som utan fläkt blir värmen kvar vid taket och där läcker värmen ut, inte sant ??
Sänks temperaturen vid taket så minskar också värme/energi förlusten här, inte sant ?
Sänks temperaturen på luften som går förbi fönster minskar förlusterna även här, inte sant ?
Att fläkt kan spara 25% kan alltså vara sant.
+ att huset känns som varmare eftersom temperaturen är jämnare fördelat mellen tak och golv.
Jag har själv syslat med luftburen värme i över 50 år så jag vet att det är sant.
Klart är att isolering gör sitt till för ökad komfort, Isolerglas ger också önskad besparning och ökad komfort.
Tätnings lister ska fungera och göra tätt det sparar också energi.
Om det inte finns annan ventilation så snabbvädra 10 till 15 min dagligen särskilt viktigt är att sovrummen
vädras !
Sedan finns bra elektrostatika luft renare denna typ är specielt utveklade just för alergiker med astma problem
Denna typ av luftrenare magnetiserar dampartiklar in till minsta storlek och sugs fast igenom magnetism
elektrostatisk fuktion.
Ni som vill veta mer goggla på ELFI.
 
Jag märker själv att värmen fördelas jämnare i mitt hus efter installation av luftvärmepump som fläktar runt luften. Jag är öppen för att det kan spara mindre mängder energi, men inte 25%. Med jämnare fördelning av värmen i rummet blir golvet varmare. Det är förvisso behagligt, men det innebär samtidigt att mer värme läcker ut genom golvet. Golvet är oftast mycket sämre isolerat än taket.

Jag har inte torrt på fötterna att ifrågasätta dina mätresultat i gäststugan, men jag tror inte på att resultatet skulle vara generellt. Jag kan komma på flera saker som kan ställa till mätningen, men det är bara spekulationer. Jag nöjer mig med att hävda att 25% besparing endast av montaget av en fläkt är orimligt och inte kan vara generellt.

Erik
 
Jag tror på fläkten och håller med den som sa att man måste testa själv.

1. Testa att göra motsatsen till att använda fläkt och se vad som händer. Dvs. sätt isolering runt elementen (ja runt elementen). Sen kan ni elda på och försöka hålla samma temp som innan.
Klart man vill få ut luften kring elementen i hela rummet och inte mest mot innertaket. (jag uppehåller mig på golvet, inte innertaket..)

För mig känns det självklart att jämn temp borde vara effektivare. Som många redan argumenterat om.

Kommentar på det?
 
Redigerat:
Tiltz85 skrev:
Jag tror på fläkten och håller med den som sa att man måste testa själv.

1. Testa att göra motsatsen till att använda fläkt och se vad som händer. Dvs. sätt isolering runt elementen (ja runt elementen). Sen kan ni elda på och försöka hålla samma temp som innan.
Klart man vill få ut luften kring elementen i hela rummet och inte mest mot innertaket. (jag uppehåller mig på golvet, inte innertaket..)

För mig känns det självklart att jämn temp borde vara effektivare. Som många redan argumenterat om.

Kommentar på det?
Utmärkt exempel med att isolera radiatorerna. Det blir kallare i rummet och det går åt mycket mindre energi.
På samma sätt som att det går åt mer energi om det blir varmare i rummet,
 
Tiltz85 skrev:
...
Kommentar på det?
Jag kan inte se att någon i tråden inte tror på att fläkten kan vara bra i vissa lägen. Däremot är det flera, däribland jag som ifrågasätter specifika påståenden om mycket långtgående energibesparingar.

Jämnare inomhustemperatur? Ja.
Små energibesparingar? Eventuellt.
Stora energibesparingar? Nej.

Absolut ingen bluffprodukt, men heller ingen mirakelprodukt.

Erik
 
Som det står i tråden: Det finns potential för rätt hyfsad EL-besparing OM man har mark/berg/luft värmepump som står för uppvärmningen OCH OM man har för små radiatorer i huset , och OM man därför kan justera ned utgående värmebärares temperatur från VPn, och därmet öka dess "C.O.P".

(Detta i sig är ingen energibesparing för husets del, utan en EL-energibesparing)


Små energibesparingar kan kanske göras oavsett uppvärmningssystem i och med att man kan minska värmeförlusterna genom klimatskalet "bakom/intill elementen".

Sätter man en elementfläkt i en lägenhet och lyckas få varmare i rummet, ÖKAR däremot energiförbrukningen, och därmed kostnaden både för "hyresvärden"(centralvärmen) och "hyresgästen"(fläktens elförbr.)

Det elementfläkten "gör" är att den "förstorar" radiatorerna....
 
Nimajneb skrev:
Utmärkt exempel med att isolera radiatorerna. Det blir kallare i rummet och det går åt mycket mindre energi.
På samma sätt som att det går åt mer energi om det blir varmare i rummet,

Om du isolerar elementen borde det gå åt Mer energi för att hålla samma värme i Rummet som tidigare. Fruktansvärt hög värme i elementet om något ska nå ut i rummet.
Det du tänkte på var nog att hålla samma temp i Elementet när de är isolerat isåfall håller jag med dig. Då går det åt, endast lite energi.

Men nu vill vi väl ha det varmt i rummet?
Jag tänker att de spelar ingen roll vad jag har för temp i elementet så länge de inte är så kallt att vätskan i dem fryser, värmen jag vill ha är den i rummet.

Om vi nu "Hjälper" Elementen att få ut värmen i Rummet så kan vi ha lägre temp i just elementen, och det går åt lite mindre energi?

Det här är mina tankar, nu medan jag är trött med risk att ja tänker knasigt, men kommentar på det?
 
Redigerat:
Det är en felaktig slutsats. PST har gjort en bra sammanställning av förutsättningarna för att få en energibesparing till följd av den sänkta elementtemperaturen. Det finns helt enkelt inga smitvägar för energin att lämna elementet. Det som lämnar elementet hamnar i rummet. Vilken temperatur elementet har påverkar inte rummets isolering. Hur mycket energi som krävs för att hålla rummet varmt kan varken elementet eller en fläkt påverka.

Erik
 
Jag kan bara intyga att fläkt sparar energi
Varför fläkten sparar energi är inte så svårt att förstå
Jämnare temperatur fördelning i huset ger mindre förluster + att det känns varmare inne
Mindre värme genomgångs tal vid tak och fönster ger den största vinsten även vinst vid alla ytterväggar.
samma lagar gäller som med bilens kupe fläkt utan fläkt är stor del av värmen kvar i elementet.
 
Jag har en intressant upptäckt till med fläkt som suger kallare luft nere vid golvet och blåser ut det vid inne taket
detta skapar också jämnare inne temperatur
Om denna lösning ger energi vinst har jag inte provat än
 
Har ingen fakta i ämnet även om jag tror på idén. Om man vill ha 22 grader vid favoritfåtöljen som står i fel ände av rummet innebär det oftast att man behöver ha några grader högre temperatur nära elementet. Om man då kan jämna ut temperaturskillnaderna i rummet så borde man då kunna sänka medeltemperaturen och därigenom spara energi (läs "tillföra mindre energi"). Dessutom är det ofta så att någon (läs "frugan") isolerar radiatorerna med diverse gardiner och skit och att då hjälpa cirkulationen torde vara en bra idé.

Men den mest intressanta observationen jag gjort är att de som har Elementfläkten verkar nöjda och säger att de sparar pengar medan många av de som påstår att det inte går att spara pengar inte har testat.
 
S
Min teori...
Dvs, under rätt förhållanden så är den troligen ekonomisk, men alltid en komforthöjare
Den kan vara rent oekonomisk om man har kalla oisolerade golv.

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra affärsidé. Troligen en bra produkt om den är tyst. Höjer effekten på radiatorn. Ev besparing beror på systemet. Har du bytt till ett lågtemperatursystem och upplever att radiatorerna inte räcker till är detta ett alternativ till att byta ut radiatorerna.

Den vetenskapligt sinnade gör förstås ett experiment därhemma och utvärderar före köpet. Ta en fläkt vilken som helst. Sätt under ditt element. Utvärdera komfort och effekt.

Fläkten på bilden nedan är från en skrotad mikrovågsugn. Elementfläktens verkar vara nåt i stil med kylfläktarna som sitter i datorer.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EBR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.