har läst så många trådar i detta ämne men det blir bara svårare för mig att bestämma mig för byggteknik. om vi bortser från att det bästa verkar vara att bila upp golvet, så verkar alla andra lösningar innebära ett visst mått av riskkonstruktion och hur fasen ska man veta vilken som är bäst pris prestanda av dem?

min källare är en gjuten platta på mark med väggar av lättbetong, även innerväggar av lättbetong. befintligt golv sedan -68 är plast, träreglar med isolering (sån där gul) emellan, golvspån och sist limmad plastmatta. det började lukta. när jag tog bort plastmattan och även vävtapeterna(!) från väggarna hittade jag svartmögel på vissa skivor i hörn och under tapeten ca 30 cm upp på väggen. jag antar att det är limmet som möglat.

när jag börjat ta bort isoleringen är det blött mellan isoleringen och plasten. beror det på att värmen gått från rummet mot det kalla golvet och fällts ut mot plasten eller snarare att plasten och dess skarvar blivit gamla och dåliga och släpper igenom markfukt?

min initiala idé var att lägga platonmatta, sedan cellplast därefter golvspån och heltäckningsmatta. (ja det ska vara heltäckningsmatta, ni läste rätt.) men nu när jag ser hur ojämnt betonggolvet är och då det dessutom ovanpå betongen ligger isolerade rör för den vattenburna värmen till det aktuella rummet och till andra, känns inte min initiala lösning som någon bra idé för jag har förstått att med den så måste jag avjämna golvet först och det blir inte bra med rören.

vilka alternativ finns egentligen när jag inte vill bila upp golvet och dra om rören. finns det någon form av flytande golv som funkar? ska jag göra samma konstruktion som den befintliga med nya material, dvs ny plast, därefter nya reglar (trä eller metall?) cellplast emellan (täta skarvar med isolerskum?) golvspån och sen mattan? eller blir en sådan flytande lösning också en tickande fuktbomb? finns det andra alternativ? eller är det bara att dra om alla rör och gjuta golvet med epscement eller isolera på annat sätt en mera permanent lösning?

F
 
Om bygghöjden inte är kritisk kan du bygga en mekaniskt ventilerad golvkonstruktion ovanpå plattan, typ Nivell eller Granab. Då får rören plats, och du behöver inte avjämna betongen eftersom fötterna till Nivell/Granabreglarna skruvas så att höjden anpassas.
 
Vad jag förstått så är ventilerade golv typ Nivell eller Granab en utmärkt lösning om man vill minimera risker. Det minimerar också markradon. Vad kan hända med en sådan konstruktion...?
 
höjden är inget problem, har ca 15 cm från betongen. men deras system är väl i princip redan vad jag har förutom att reglarna istället för att vila på träklossar vilar på skruv/bult? vilken skillnad blir det om jag använder mitt befintliga regelsystem (om det inte är angripet) och pallar under med typ lekablock eller bultar? plast mellan lekablock och reglar, cellplast mellan reglarna. nivell använder sig av gul isolering som sitter under skivorna och det är ju sådan isolering jag har idag.

om jag förstår deras lösningar rätt är det två principer. dels att det blir en luftspalt och dels en mekanisk ventilation. systemen kan användas både med och utan ventilationen. men om den används utan ventilation, vad är då skillnaden mot att lägga plasten direkt mot betongen? om det finns viss markfukt, kommer det spela någon roll om den finns i ett oventilerat utrymme eller ej? den kan väl inte dunsta bort?

jag antar att deras lösningar är relativt kostsamma. finns det stålreglar typ dem man har i väggar, som man kan använda för en egen lösning? eftersom rummet i fråga ska bli sovrum vill jag inte ha en fläkt som står och låter. har sett system med ventilerade socklar. skulle ett system som granabs med metallreglar fungera med ventilerade socklar? är det risk för att man får upp dålig lukt i rummet?
 
Redigerat:
Poängen är dels att man ska ha mekanisk ventilation av luftspalten, och dels att det är stor skillnad att låta reglarna vila på skruv/bult. Detta eftersom betongplattan blir fuktig, och en träkloss direkt mot den kommer då också bli fuktig = möglig. Visst kan du på det sätt du beskriver skapa ditt eget "Nivellgolv".

Själv har jag i mitt förra boende använt Granab, och det fungerade mycket bra. Reglarna är av metall, och isoleringen av cellplast. Inga organiska material under golvspånet, alltså. Men visst, det kostar en del. Borde förvisso inte vara omöjligt att skapa en egen, liknande konstruktion.

Det finns rätt tysta fläktar. Om du dessutom bygger in själva fläkten i en ljudisolerad låda är det inget problem att nyttja som sovrum. Jag byggde vardagsrum, och satte fjärrkontroll och timer på fläkten - så att jag kunde stänga av den med fjärrkontrollen när jag blev störd av ljudet, och timern säkerställde att den gick igång igen efter en tid om jag glömde slå på den. Men jag använde i praktiken aldrig den funktionen, för fläktljudet blev så lågt att jag aldrig tänkte på det.

Frågan om du med ventilerade socklar får upp dålig luft i rummet liknar den jag ställde från början i den här tråden. Min slutsats efter den diskussionen är att så länge man inte har några organiska material under golvet BORDE det inte vara något problem. Men jag känner mig inte helt säker.
 
Redigerat:
ugglan: ja det där med vinkeljärn är ju värt att fundera över. dock blir det svårt att särskilja allt organiskt material från betongen , tex med en plastfolie, men du menar att det inte behövs? hade ni fläkt i det golvet?

läste den tråden StockholmM och det jag funderar över är det dexor skriver om alkalisk fukt för om jag förstod det rätt så kan den kemiska reaktionen eller vad vi ska kalla den, utlösa en del luktproblematik. men om fukten inte skapar någon lukt när det inte finns något organiskt att reagera med så skulle det i princip räcka med att avskilja det organiska materialet med en plastfilm, så får det vara hur fuktigt det vill i utrymmet därunder. dock uppstår ju frågan om fukten kommer att krypa upp i mina lättbetongväggar då, dvs inget organiskt material på dem heller...
 
Jo, det är just så jag tänker. Vill inte ha upp fukten i väggarna; inte heller vanlig väggfärg kan jag ju ha på dem om det händer. Har funderat på att måla väggarna med murvärn, så slipper man problemet och gör väggarna öppna för fukttransport.
 
murvärn?
 
Murvärn är färg som släpper igenom fukt istället för att (försöka) stänga in den i väggen. Ser snyggt ut men ger en lite "kalkig" känsla på ytan.
 
har börjat tänka om eftersom alla uppreglade lösningar känns som riskkonstruktioner på sikt.

om jag nu inte vill bila upp och isolera om underifrån, är den näst bästa lösningen att dra om alla värmerör till utanpåliggande istället och gjuta upp plattans nivå först med eps-cement för att få isolering och därefter flytspackel och sist ytbeläggningen? är en sådan lösning mer ålder- och fuktbeständig?
 
Hej

Vi har precis samma problem som dig.Huset byggt samtidigt.
Jag har kollat med EPS cement och det är inte kapilärbrytande.
Dom rekomenderade en platonmatta ovanpå flytspacklet och det fick mig att skippa idén. Dessutom lär det kosta mer än att skruva dit ett granab eller niviell golv.
Eftersom det ventileras inbillar jag mig att fukten i väggarna åker ut samma väg som funkten i plattan.
Om man monterar enligt anvisningen ska det nämligen vara en luftspalt mellan väggen och första regeln.Det hålrummet ska inte heller isoleras.
Fredrik
 
fast jag vill helst inte ventilera. det måste ju vara bättre att ha en sluten lösning än en öppen?
 
Det tror jag inte.Fukt är inte farligt om man inte stänger in det.Så resonerar iaf jag.
Fredrik
 
håller med, men jag vill slippa en mekanisk ventilation, och då brode väl det bästa vara en lösning så att man kommer så nära den riktiga (dvs isolering under plattan) lösningen som möjligt?

om det nu är dyrt med eps-cement, hur mycket dyrare är det än andra lösningar? om jag istället lyckas avjämna golvet och lägger cellplastskivor istället, räcker det med att flytspackla ovanpå dem eller måste man gjuta med betong? hur tjockt isåf?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.