Vi brukar ju inte prata religion på forumet men jag kunde inte låta bli att reagera på denna.
http://kopimistsamfundet.se/

Rubrik: Det Missionerande Kopimistsamfundet erkänns av svenska staten
Strax innan jul tog Kammarkollegiet beslut om att registrera Det Missionerande Kopimistsamfundet som ett religiöst samfund. Detta innebär att Sverige är det första landet i världen som erkänner kopimismen som en religion.

Det ger ju ett nytt perspektiv över vad vi traditionellt menar med religion och kan vi nu förvänta oss nya inriktningar?

Är det så att vi tex kommer att se Toolism som en officiell religion och inte bara praktiserandes av ett antal fanatiker på byggahus verktygsforum?
Appleism är kanske ett annat spår?
 
Toolism tycker jag låter som en ypperlig idé, jag är ju redan starkt troende inom detta, och får sambon gå till kyrkan måste jag få gå till bygghandlaren =)
 
Mikael_L
Det där är nästan garanterat bara ett internetskämt. ;)
 
Mikael_L
maila kammarkollegiet då och fråga ... :)

edit:
ähh, jag läste din DN-länk nu.
Där verkar dom ha pratat med en på KK, och fullt så ute på tunn is brukar inte DN (m.fl) vara att man lägger in namn på offentliga företrädare så utan att det stämmer...:cool:
 
Redigerat:
Detta praktiseras ju redan av verktygsmaffian (toolism) i Skåne:

"För att få registrera ett trossamfund krävs att det bygger på en gemenskap för religiös verksamhet där det ingår att ordna gudstjänst. Med gudstjänst menas också exempelvis sammankomster för gemensam bön och meditation."

:)
 
Nja, nu råkar jag känna han som ligger bakom det lite, och hans tanke är att strävan att dela med sig till andra är en drivande kraft för mänskligheten, och kanske allt liv, och att den är en god kraft som bör bejakas, eller något åt det hållet. Det är alltså en seriös satsning.
 
Med tanke på att 25% av svenska folket praktiserar detta aktivt så måste du ju vara Sveriges mest aktiva samfund. :)
 
25%? Jag tror snarare att det är som undersökningen där man kom fram till att 95% någon gång tittat på porr och 5% var lögnare... :)

Sedan tror jag inte alla ens vet att de kopierar, de bara gör det, och de registreras då fel i statistiken.
 
Nimajneb skrev:
"Med gudstjänst menas också exempelvis sammankomster för gemensam bön och meditation."
Samlas och testa den senaste modellen av ett verktyg, där man först ber (läser specifikationen) och sedan testar densamma i gemensam trupp (meditation). :D
 
Mikael_L
Va? Nä jag kopierar inte ...

Kolla här: bara ett enda exemplar !, ser du väl ... :)
 
13th Marine skrev:
Samlas och testa den senaste modellen av ett verktyg, där man först ber (läser specifikationen) och sedan testar densamma i gemensam trupp (meditation). :D
Fundamentalisterna i den toolismen lär ju hålla benhårt på att det bara får dyrkas en Gud aka festool, medans andra accepterar möjligheten att dyrka fler gudar.
 
Deras webserver tycks inte palla för trycket.

"Welcome to the website of the Church of Kopimism! We have been Slashdotted, and are therefore temporarily showing a static webpage. If you are intrested in becoming a member, please revisit us in a couple of days when the storm has settled.
"
 
Är det inte fel att kalla det för religion? Jag hade för mig att grunden till en religion handlade om en tro på någon eller flera gudar eller andra övernarturliga fenomen. Jag tycker då inte kopiering och spridning av info är en helig handling, mera e politisk rättighet.

Jag är skeptisk ;)

I övrigt så om man nu ska tänka teologiskt kontra politiskt så är det ju en kombo av kristna studentrörelsen och piratpartiet omvandlat till ett trossamfund. Jag är väl inte 100 med på vad någon av dom tycker i stort....snacka om att dom kommer att få en massa fjortisar som medlemmar som har noll koll på vad grundtanken/värderinagr ligger i mer än kopiering och spridning. Kan ju bli ett nytt Livets ord eller liknande.....om 10 år har vi ett nytt Knutby :)
 
Redigerat:
Kopimister borde ju rimligen förespråka kloning av människor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.